asseco Aimtec murr

OEM kompresory značky Mattei od firmy MONDO pro železniční dopravu

Klasické průmyslové lamelové kompresory od italské společnosti Ing. Enea Mattei jsou v České Republice dlouhodobě prověřeny firmou MONDO v nejrůznějších průmyslových oborech. Kompresory OEM Mattei, využívané zejména pro dopravní techniku, jsou zatím málo známé.

 

Jedná se o výrobky, které zahrnují pouze samostatnou funkční část stroje, kterou je originální lamelový kompresor Mattei. Tedy kompresor bez pohonné jednotky, bez řídicí jednotky, bez elektroinstalace, bez chladičů, bez propojovacího potrubí, bez filtrů i bez rámu. Takto dodávaný „polotovar“ ale umožňuje návrh zcela nových řešení založených na konstrukci určené obvykle pro vestavbu do kompaktních konstrukčních celků, jimiž mohou být jak dopravní prostředky, tak i různé speciální jednoúčelové stroje. Tímto způsobem lze dosáhnout řešení i vlastností, které by pomocí běžných kompresorů vůbec nebyly možné.
OEM (Original Equipment Manufacturer) kompresory jsou dodávány v širokém rozsahu výkonností a pro standardní pracovní tlaky 8, 10 a 13 bar. K dispozici jsou i speciální verze těchto kompresorů určených pro železnici.
K nejrozšířenějším aplikacím OEM patří kompresorové jednotky určené pro železniční dopravu, jak se jimi již více než dvacet pět let zabývá firma MONDO s.r.o. V tomto případě se jedná o konstrukce kompresorů určených výhradně pro specifickou vestavbu do drážních dopravních prostředků. Pohon těchto kompresorů je převážně zajištěn elektricky, případně hydrostaticky či mechanicky.
Při navrhování každého řešení pro mobilní aplikace je nutné se vypořádat s mnoha náročnými požadavky zadání. Například kompresor musí být uložen takovým způsobem, aby byl spolehlivě chráněn proti dynamickým vlivům. Samostatným a méně známým specifikem pro železniční dopravu je požadavek nehořlavosti podle normy EN 45545-2 European Railway Standard For Fire Safety.
Lamelové kompresory Mattei není možné vyrábět v „bez olejovém“ provedení. V principu to technicky není možné. Olej v kompresoru plní několik klíčových funkcí – mazání pohyblivých částí a s tím spojené dotěsnění, dále odvedení tepla uvolněného při kompresi. Současně se v oleji pohlcují prachové částice, které nejsou zachyceny dvoustupňovým systémem sacích filtrů. Po kompresi je stlačený vzduch s vysokou účinností v několika stupních zbavován olejových částic. Odloučený olej je vracen přes filtr zpět do olejové vany. Tento účinný systém separace vede k tomu, že olej mimo cykly údržby není třeba doplňovat.
Stlačený vzduch na výstupu z kompresoru o zbytkové koncentrací oleje nižší než 3 ppm může být dále filtrován a zbavován vlhkosti až na kvalitu splňující normu ISO 8573-1:2010 a požadovanou třídu. Tomuto požadavku lze vyhovět příslušnými filtračními moduly a speciální adsorpční jednotkou, které jsou dodávány s kompresorem společně na jednom rámu, nebo mohou být navrženy jako samostatné moduly určené k nezávislé vestavbě.
Novinkou jsou ekologické separátory schopné zbavit vodní kondenzát, uvolňující se z technologie, zbytků kompresorového oleje tak, aby odpadní voda mohla být bez problémů vypouštěna do okolního prostředí.

www.mondo.cz, www.matteicz.cz
www.matteirail.com
www.matteigroup.com

Foto: Mattei

 
Publikováno: 23. 6. 2023 | Počet zobrazení: 340 článek mě zaujal 75
Zaujal Vás tento článek?
Ano