asseco Aimtec murr

Zasedání CEN TC/19: Ropa a ropné výrobky

Česká strojnická společnost – Centrum technické normalizace, hostila v letošním roce v Praze pravidelné zasedání evropské technické komise CEN TC 19 Ropa a ropné výrobky, maziva a příbuzné produkty, ve dnech 24.–28. dubna 2023.

 

Tato významná akce na poli standardizace se uskutečnila pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu udělenou ministrem Ing. Jozefem Síkelou. Velký dík patří České agentuře pro standardizaci jako hlavnímu sponzorovi a partnerské organizaci zastřešující toto zasedání z pohledu národního normalizačního orgánu UNMZ, stejně jako sponzorům setkání z řad komerčních subjektů, kterými byly firmy provozující středoevropské a české rafinerie, společnosti ORLEN Unipetrol a MOL. Zasedání se uskutečnilo v budově Českého svazu vědeckotechnických společností (ČSVTS) v atraktivním centru Prahy na Novotného lávce v bezprostřední blízkosti Karlova mostu, kde sídlí i Česká strojnická společnost.
Pro zasedání, které se uskutečňuje pravidelně jednou za dva roky, bylo vyčleněno pět jednacích dní. Program zasedání byl zahájen tématy motorových paliv, která představují velmi důležitou část aktivit CEN TC 19, především v návaznosti na evropskou legislativu zaměřenou na snižování emisí skleníkových plynů.
Zasedání bylo zahájeno v pondělí 24. dubna setkáním zástupců technického fóra se zaměřením na motorové benziny s vyšším obsahem kyslíku označovaného jako TF E10+, podle druhů motorových benzinů obsahujících vyšší množství kyslíku, a to v přepočtu na ethanol nad 10 % objemu. V návaznosti na právě probíhající revizi evropské směrnice k obnovitelným zdrojům energie (tzv. RED III vůči aktuálně platné RED II), která je součástí legislativního balíčku Fit for 55 byl diskutován záměr zavedení výše uvedených benzinů s obsahem kyslíku v přepočtu na ethanol až do výše 20 %, který bude označován E20, tedy analogicky ve smyslu aktuálně platné normy na označování paliv EN 16942.
Zavedení tohoto paliva je podporováno všemi rozhodujícími hráči v oblasti paliv, především pak Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA), která má ambiciózní cíle uvedení benzinů s obsahem ethanolu ideálně v přepočtu na 15 až 20 % objemových, avšak bude pravděpodobně akceptováno i dosažení širšího rozmezí 10 až 20 % objemových. Nejpodstatnější technickou položkou návrhu na zavedení benzinu E20 bylo oktanové číslo získané výzkumnou metodou (RON), kde byl konstatován úmysl zavedení minimálního limitu RON = 98. Tento návrh byl podpořen několika přesvědčivými technickými prezentacemi na téma přínosů RON 98 vs. RON 95 pro spotřebu paliva a pro průběh spalovacího procesu, například prezentací na téma charakteristik předzápalu pro různé druhy paliv. Bylo konstatováno, že pro moderní zážehové motory je možno s palivem specifikovaným minimálním RON = 98 dosáhnout zvýšení účinnosti až o 3 %. Z dalších technických parametrů stojí za zmínku problematika koroze v důsledku většího rizika spojeného s vyšším obsahem ethanolu, kde byl diskutován pozitivní vliv detergentů na tento parametr a dosaženo shody na používání standardu měření korozivních vlastností podle Mezinárodní asociace korozních inženýrů NACE TM 0172.
Druhý a třetí jednací den byly ve znamení programu pracovních skupin WG 21 a WG 24. Pracovní skupina WG 21, která se zabývá všeobecně problematikou bezolovnatých motorových benzinů, plně podpořila výše uvedené závěry TF E10+ a nadále bude poskytovat v této oblasti podporu výzkumným pracím na technické požadavky a vlastnosti bezolovnatých benzinů s vyšším obsahem kyslíku a kyslíkatých látek. Samozřejmě zde nejde jen o podporu vyššího obsahu ethanolu jako takového, ale důraz bude kladen i na použití kyslíkatých látek s výhodnými technickými vlastnostmi na bázi etherů, jako je např. ETBE.
V oblasti ethanolu se skupina aktuálně zabývá revizí technické normy EN 15691 Ethanol, jako složka automobilových benzinů – Stanovení netěkavého podílu (odparku) – Vážková metoda. Nejdůležitější pracovní položkou skupiny v následujícím období bude revize aktuálního vydání normy EN 228, která je legislativně zezávazněna pro specifikaci motorových benzinů. Revize bude provedena především s ohledem na charakteristiky LSPI (předzápal při nízkých otáčkách) a vlivu vlastností benzinu na tvorbu pevných částic během spalování. Česká republika připravuje s ohledem na revizi normy EN 228 určité vstupy v oblasti destilačních charakteristik a těkavosti, které jsou v souladu se zájmy našich výrobců, dodavatelů paliv a provozovatelů čerpacích stanic. Z dalších oblastí aktivit WG 21 je třeba určitě zdůraznit přípravu nových norem pro alkylované benziny pro tzv. malé spalovací motory používané typicky pro zahradní techniku, a to EN 17867 Alkylované benziny pro malé spalovací motory připravované ve spolupráci s technickou komisí CEN TC 441 – Označování paliv a EN 17697 Specifikace bezolovnatých benzinů pro použití v malých motorech.
V oblasti činnosti pracovní skupiny WG 24 se zaměřením na motorové nafty je zcela zásadní pracovní položka revidující normu na legislativně závaznou specifikaci motorové nafty EN 590. Revize je zaměřená především na řešení zvýšeného opotřebení vstřikovačů nafty v důsledku přítomnosti abrazivních částic, kde od roku 2017 probíhá dlouhodobý výzkum. Návrh ohledně přítomnosti abrazivních částic aktuálně posuzují výrobci vstřikovačů a výrobci souvisejících zařízení OEM, návrhy měření abrazivních částic se ustavily na použití podle normy Institute of Petroleum IP 630. Dále je v diskusi případné snížení limitu hustoty tak, aby bylo možné použít větších podílů tzv. parafinické motorové nafty, která je řazena mezi syntetická paliva.
Pracovní skupina WG 38 zabývající se alternativními palivy pracuje v úzké návaznosti na instituce EU a je motivována legislativním balíčkem pro snižování emisí Fit for 55. Nejvyšší priorita je věnována vývoji standardizačních požadavků pro paliva se středním obsahem kyslíku, např. v souvislosti s uvedenou problematikou benzinů E20. Střední priorita bude věnována rozvoji palivových směsí s obsahem methanolu, které by mohly mít velký dopad na lodní dopravu. Vedlejší prioritou je rozvoj použití DME (dimethylether) jako směsné komponenty pro LPG, tedy zkapalněné uhlovodíkové plyny, především na bázi propanu a butanu. Pozornost se obrací také k zavádění dalších paliv, jako je použití amoniaku, jenž může být prakticky aplikovatelný jednodušší cestou než vodík, a dále tzv. OME (oxymethylenethery).
Tradiční součástí zasedání byl odborný seminář pořádaný zástupci hostitelské země, tedy České republiky, tentokrát nazvaný Motorová paliva dnes a v budoucnosti. Přednášející z Ministerstva průmyslu a obchodu, České vodíkové technologické platformy HYTEP, Svazu chemického průmyslu ČR a zástupci sponzorů ORLEN Unipetrol a MOL přednesli pět zajímavých přednášek na aktuální témata. Kladný ohlas vzbudily všechny přednášky, ať již na téma legislativních rámců pro používání syntetických paliv nebo vodíku, přednášky ohledně strategií rozvoje rafinerií v nových podmínkách nebo přínos standardizace paliv k jejich reálné kvalitě v praxi České republiky.
Poslední dva jednací dny byly tradičně vyhrazeny plenárnímu zasedání CEN TC 19. Velmi důležitým výstupem ze zasedání je informace z jednání se zástupci Evropské komise (DG CLIMA), která potvrzuje, že do roku 2026 není pravděpodobná změna směrnice specifikující kvalitu motorových paliv (FQD). Plenární zasedání informovalo o spolupráci s řadou institucí, mezi jinými o spolupráci se zrcadlovou komisí ASTM D02 v oblasti mezilaboratorních zkoušek pro obsah FAME ve směsích motorových naft a dále pro obsah aromátů, diaromátů a triaromátů v motorových naftách a syntetických motorových naftách. Vystoupili na něm zástupci řady spolupracujících organizací se svými zprávami, např. zástupci ATC (Technická komise výrobců aditiv v Evropě), CONCAWE (Asociace evropských rafinerií s environmentálním zaměřením), Methanol Institute, Fuels Sustainable a dalších. Samozřejmou součástí byly též zprávy o činnosti dalších pracovních skupin nejen se zaměřením na paliva, ale také na maziva, které však převyšují rozsah a možnosti tohoto článku. Byla také odhlasována rezoluce o zvýšení frekvence konání zasedání CEN TC 19 jedenkrát ročně.
Celkem se pro pět jednacích dní zaregistrovalo 89 účastníků z 19 evropských zemí a Turecka. Zasedání mělo velmi pozitivní ohlasy, jak ohledně odborné úrovně, tak i směrem k organizaci. V neposlední řadě účastníci ocenili organizovanou procházku nejatraktivnějšími místy staré Prahy s profesionálním průvodcem.

Ing. Petr Kříž
předseda České strojnické společnosti

 
Publikováno: 20. 7. 2023 | Počet zobrazení: 113 článek mě zaujal 28
Zaujal Vás tento článek?
Ano