asseco Aimtec murr

Dny mobility ENGEL zasvěcené udržitelnosti

V polovině června proběhly v Design Centru v rakouském Linci a St. Valentinu ENGEL Mobility Days zaměřené na výzvy, trendy, technologické možnosti a nové tržní příležitosti – od automobilového průmyslu přes letectví až po městskou mobilitu.

 

Mobilita je stále rozmanitější, jak konstatoval v úvodu dvoudenní networkingové akce pořádané s firmou KTM Technologies Dr. Stefan Engleder, CEO skupiny ENGEL, a to se odráželo jak ve složení účastníků, tak v programu konference. Zúčastnilo se jí přes 500 expertů z automobilového průmyslu, mikromobility, letectví i dopravy a přednášky se zabývaly individuální i hromadnou dopravou, koncepty letectví a logistickou mobilitou od kamionů po drony, přičemž všechny oblasti mobility propojuje společný cíl: učinit ji udržitelnější.
Trendy zásadně mění požadavky na mobilitu a někdy vyžadují i zcela nové materiálové a výrobní koncepce. „Plasty budou hrát v mobilitě budoucnosti ještě větší roli než dnes. Polymerové materiály jsou samy o sobě lehké a podporují šetrné využívání energie i surovin, takže je lze velmi efektivně zpracovávat vstřikováním, což zpřístupňuje inovativní technologie masovému trhu,“ zdůrazňuje Franz Füreder, vedoucí jednotky Automotive & Mobility společnosti ENGEL.

Plasty podporují autonomní řízení
„Plasty jsou propustné pro zvukové vlny a elektromagnetické záření, proto již nahradily hliník i ocel v některých částech automobilů. S ultrazvukem pracují senzory vzdálenosti, s radarem adaptivní tempomat a asistenti nočního vidění s infračervenou technologií. Vstřikování plastů, které umožňuje efektivněji než jakýkoli jiný způsob kombinovat senzory a elektronické funkce s estetickým designem, je příležitost i pro autonomní řízení,“ poukazuje na další výhodu Michael Fischer z divize Business Development Technology. Firma pro tento účel vyvinula technologii clearmelt, dvousložkový proces, který kombinuje metodu IMD (In Mould Decoration) se zalitím polyuretanem ve vstřikovací formě, což umožňuje reprodukovatelný hladký povrch s rovnoměrnou tloušťkou stěny, takže technologie je vhodná pro integraci optických senzorů.
ENGEL je systémovým dodavatelem pro projekt BMW v Landshutu, kde automobilka vyrábí na tomto technologickém základě charakteristické „ledvinové“ masky pro elektrické BMW iX. Ty chrání různé senzory pro asistované a v budoucnu i autonomní řízení. Aby fungovaly spolehlivě i v zimě, využívá se integrovaný proces kombinovaného zpětného vstřikování vyhřívaného funkčního filmu polykarbonátem a jeho zalití polyuretanem.
Výrobní řešení integruje vstřikovací lis ENGEL duo combi M s otočnou deskou, dva velké roboty pro manipulaci s fóliemi a hotovými díly, systém čištění fólií, testovací stanici pro inline kontrolu kvality a periferní jednotky včetně podávání polyuretanu.

Těžké stroje pro lehké konstrukce
Termoplasty stále častěji nahrazují ocelové plechy a hliník pro pouzdra a zásobníky baterií v elektrických, hybridních a vodíkových vozidlech. Výzva spočívá v tloušťce panelu pouhých několik desetin milimetru, pro kterou se kombinuje tenkostěnná technologie lisováním se vstřikováním. Například start-up Envalior vyvíjí nový bateriový zásobník z polyamidu s vysokým obsahem skelných vláken, se stěnou tenčí než 7 mm. Velkoobjemový díl a vysoká hmotnost vstřiku (60 kg) vyžadují zvláště velký vstřikovací stroj, což zajišťuje ENGEL duo s uzavírací silou 8000 tun.
Zatímco velké vstřikolisy ENGEL duo byly standardně k dispozici s uzavíracími silami do 5500 tun, firma rozšířila nabídku o ještě výkonnější zařízení. Kromě velkých a objemných komponentů umožňují tyto nové megastroje rozsáhlejší integraci procesů. „Už dnes jsou technicky možné uzavírací síly přes 10 000 tun a hmotnosti obrobků několik set kilogramů," říká Stefan Engleder.

Premiéra nové technologie
V rámci ENGEL Mobility Days proběhla i jedna světová premiéra: nový sendvičový proces vyvinutý ve spolupráci firem ENGEL, KTM Technologies a belgické nástrojárny Feronyl. Jejich cílem bylo vytvořit kompaktnější a lehčí základnu sedla pro motocykly s minimálně stejnými vlastnostmi. Dosud byla základna řešena jako čistě termoplastické vstřikované díly a požadované tuhosti bylo dosaženo vyztužením pomocí žeber, což vede k relativně vysoké tloušťce součásti až 9 mm.
Firmy vytvořily výrobní technologii se zvláště vysokou účinností: Sendvičový proces, který pracuje s velmi tenkými, jednovrstvými výztužnými materiály, jako jsou pásky a tkaniny s polypropylenovou matricí, které se vkládají do obou polovin dutiny vstřikovací formy bez předehřívání před vyplněním dutiny polypropylenem. Vzhledem ke specifickým mechanickým vlastnostem dokáže sendvičová konstrukce zajistit v případě sedel motocyklu požadovanou tuhost již jednou vrstvou UD pásky. Tato jednodušší výrobní technologie vyžaduje podstatně méně energie a nižší výrobní náklady.
U základny sedadla byl potřebný instalační prostor snížen o 66 % a hmotnost zhruba o čtvrtinu (26 %) při zachování stejné pevnosti díky vysoké tuhosti tenkých součástí. Další výhodou sendvičové struktury je, že vzniklé komponenty je možné po skončení životnosti recyklovat.

Do roku 2030 o polovinu nižší emise
ENGEL je jeden z prvních výrobců vstřikolisů, který si stanovil vědecky podložené cíle k dosažení tzv. čisté nuly a podrobil je auditu v rámci mezinárodně uznávaného standardu SBTI (Science Based Targets Initiative). Do roku 2030 plánuje snížit oproti roku 2022 všechny emise Scope 1 a Scope 2 o 50 % a emise Scope 3 o 42 %.
Ve všech svých rakouských závodech využívá zelenou elektřinu (jejíž stále větší podíl generují vlastní fotovoltaické systémy) a patentované technologie zpracování recyklovaného plastového odpadu k vytvoření vysoce kvalitních nových produktů. Dnes je jediným výrobcem vstřikovacích lisů, který je držitelem zlatého statutu udržitelnosti v oboru. Továrna v rakouském St. Valentin byla na jaře uznána jako certifikovaný výrobní závod ClimatePartner a je jednou z prvních na světě, která dosáhla této prestižní certifikace.

David Kostolník
Foto: ENGEL, KTM Technologies, BMW Group

 
Publikováno: 20. 7. 2023 | Počet zobrazení: 167 článek mě zaujal 39
Zaujal Vás tento článek?
Ano