asseco Aimtec murr

Inovace ve znamení vzpínajícího se koně

Continental? Jasně, ty pneumatiky. A obyvatelé Brandýsa nad Labem, kde má firma v ČR výrobní závod z „nepneumatikářské“ branže, možná přidají i autoelektroniku. Jenže Continental toho vyrábí mnohem více.

 

O tom se mohli přesvědčit vybraní novináři z celého světa na letošní akci Continental TechShow 2023 ve Frankfurtu. ČR na ní reprezentovaly redakce TechMagazínu a serveru Aktualne.cz.
Continental vyvíjí inovativní technologie a služby pro udržitelnou a propojenou mobilitu lidí i zboží. Rozsah aktivit sahá od zmíněných pneumatik přes pokročilé asistenční systémy, autonomní řízení a využití vodíku – a to nejen jako paliva budoucnosti, ale řešení celé komplexní vodíkové infrastruktury – až po pokročilý materiálový výzkum, zemědělství nebo oblast robotiky. A to jak v rámci koncernu samotného, tak s renomovanými partnery v daném oboru.

Premiéra nejekologičtější pneumatiky
Firma využila tuto akci i pro představení pneumatiky zcela nové generace – UltraContact NXT, která s až 65 % obnovitelných, recyklovaných a certifikovaných materiálů kombinuje vysoký podíl udržitelných materiálů s maximální bezpečností a výkonem. Continental je prvním výrobcem, který uvedl na trh řadu pneumatik s tak vysokým podílem udržitelných materiálů, mezi něž patří např. recyklovaná ocel, pryž, PET lahve a udržitelné suroviny, jako uhlíková čerň, syntetický, ale i přírodní kaučuk, pryskyřice na biologickém základě či silika z popela rýžových slupek. Pneumatika nabídne na štítcích EU pro všech 19 dostupných rozměrů nejvyšší možné hodnocení („A“) podle unijní kategorizace pro valivý odpor, brzdění na mokru a vnější hluk.
Jak uvedl CEO Continentalu Nikolai Setzer při prezentaci této žhavé novinky, firma v rámci svého strategického programu Vision 2030 intenzivně pracuje na prosazování inovativních technologií a udržitelných produktů v celém hodnotovém řetězci, od získávání udržitelných materiálů až po recyklaci pneumatik na konci životnosti. Do roku 2030 chce mít ve svých pneumatikách více než 40 % obnovitelného a recyklovaného obsahu, a nejpozději do roku 2050 pak 100% udržitelné materiály.
Prioritní důraz na ekologická řešení demonstrovala firma i na jednom z dalších exponátů na Tech Days 2003, kterým byl projekt Future Brakes MKC2 + Green Calipers neboli brzdový systém budoucí generace se zelenými třmeny, projekt polosuchých brzd apod.

Zaostřeno na autonomní mobilitu
Významnou část aktivit Continentalu tvoří projekty zaměřené na pokročilé vybavení vozidel a autonomní či poloautomatické řízení. S firmou Ambarella pracuje na vývoji vysoce automatizovaného řízení pro osobní i nákladní automobily a komplexních řešení pro pokročilé asistenční systémy. SoC systém CV3-AD AI např. umožňuje centralizované zpracování z více senzorů a jejich hluboké propojení s autonomním plánováním trasy vozidel a technologii procesoru obrazového signálu. Výsledkem jsou asistenční řešení ADAS úrovně L2+ až vysoce automatizované řídicí systémy s vyšší úrovní vnímání prostředí v pro lidské vidění náročných světelných, povětrnostních a jízdních podmínkách a aplikace edge AI.
S firmou Aurora se zase Continental zaměřuje na problematiku autonomní mobility a připravují uvést na americký trh systémy autonomní nákladní dopravy. Půjde o první autodopravní systém na světě, jehož klíčové prvky byly k vidění i na TechDays.
Jedním z ústředních témat mobility budoucnosti byl trend označovaný jako softwarově definovaná vozidla (SDV), kde je stále více funkcí ve voze řízeno, monitorováno a udržováno pomocí softwaru, takže vozidla budou muset zpracovávat stále větší objemy dat a umožňovat rostoucí počet softwarových funkcí pro automatizované řízení.
Continental nabízí komplexní řadu škálovatelných řešení pro integraci vysoce výkonných počítačů (HPC) do architektur vozidel, která jsou koncipována modulárně a lze je kombinovat do různých konfigurací. Tak lze výpočetní výkon kdykoli přizpůsobit požadavku zákazníka. Plug & Play koncept snižuje složitost a umožňuje snadné aktualizace a upgrady jednotlivých výpočetních modulů, které lze vyměňovat podobně jako pevné disky v klasických PC. Toto řešení vyžaduje méně instalačního prostoru a snižuje složitost architektury vozidla.
Příkladem je Smart Cockpit HPC nabízející ideálně přizpůsobený výkon systému pro sadu funkcí ve vozidlech s rychlou odezvou a hladkým uživatelským rozhraním. Umožňuje integraci různých domén a funkcí, jako je cluster, infotainment (pro OS Android) a pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS). Předem integrované nejmodernější funkce clusteru a infotainmentu a jejich kombinace v jednom boxu umožňuje minimalizovat náklady na hardware, zredukovat počet dříve nainstalovaných řídicích jednotek i prostorové nároky ve vozidle a výrazně zkrátit čas uvedení na trh.
Smart Cockpit HPC je navržen pro typickou konfiguraci dvou displejů na středové konzole a sdružený přístroj, ale lze jej rozšířit až na tři displeje, např. head-up displej. A i když jde o předkonfigurované řešení, stále umožňuje provádět zákaznické úpravy rozhraní a hardwaru.
Pro HPC systémy, jejichž vysoký výpočetní výkon vyžaduje spolehlivé chlazení, nabízí firma i nový typ výkonného systému kapalinového chlazení ve formě pružných chladicích podložek, které díky tlaku kapaliny objímají HPC moduly a tím zabraňují vzniku nežádoucí vzduchové mezery.

Pro rozvoj elektromobility
Continental podporuje vývoj bezpečných a účinných e-vozidel řadou inovací, mezi něž patří např. nové senzory pro ochranu baterie. Systém detekce nárazu baterie (BID) je založený na tlakovém senzoru a pokrývá dvě typická rizika nárazu: Kontakt se zemí při nízké rychlosti, kdy vozidlo přejede přes obrubník, a poškození při vysoké rychlosti, např. odraženými předměty. Systém BID detekuje a klasifikuje nárazy nebo poškození podvozku, aby varoval řidiče, pokud by mohla být narušena integrita baterie. Ve srovnání se současnými řešeními může ochrana podvozku založená na senzorech ušetřit až 50 % hmotnosti na vozidlo. Firma vyvinula i modul snímače proudu (CSM), který poskytuje informace o teplotě a proudu vysokonapěťové baterie a nabízí systémy chlazení a další řešení řízení teploty, aby se minimalizovalo riziko požáru.
Pro větší efektivitu a hladší provoz elektromobilů detekuje vysokorychlostní indukční snímač polohy otáčení elektromotoru (eRPS) přesnou polohu rotoru v synchronním motoru a ve srovnání se stávajícími resolverovými senzory je kompaktnější, robustnější a o 40 % lehčí.
Baterie v e-vozidlech fungují zvlášť efektivně a dlouhodobě při teplotách mezi 20 a 40 stupni Celsia, takže je třeba je chladit nebo ohřívat v závislosti na venkovní teplotě. Použití termoplastických kabelů a hadic výrazně snižuje hmotnost vozu a zlepšuje bezpečnost.

Bezpečnost na prvním místě
Continental vyvinul i nový výkonný projekční systém pro generování dynamických informací v blízkosti vozu založený na technologii mikro LED. Může zobrazovat varovné zprávy, obrysy vozidla i aktuální změny směru na zemi v blízkosti vozu, nebo na jeho zádi, takže lidé v jeho okolí mohou vidět, kudy se vozidlo bude pohybovat, zda se chystá změnit směr nebo couvat apod. Micro LED modul používaný pro plně dynamickou projekci do blízkého pole, dokáže promítat na zem obraz viditelný i v situacích, jako jsou špatně osvětlené garáže nebo šero. Všechny součásti modulu projekčního systému se vejdou do krychle o rozměrech 5 x 5 cm, takže integrace do vozidla je velmi jednoduchá.
Bezpečnost je prioritou i v dalším segmentu aktivit Continentalu, který představují vodíkové technologie. Vodík je považován za perspektivní řešení v budoucí mobilitě, ale čerpací stanice pro toto médium jsou spojeny s vysokými nároky na síť a dopravní infrastrukturu. Continental pokrývá nabídkou řešení celý vodíkový řetězec: od výroby, přepravy, skladování a distribuce až po použití v palivových článcích. Splňují také přísnější požadavky na parametry vodíkových hadicových systémů, např. z hlediska vyšší chemické stability, nižší propustnosti a dobré odolnosti vůči vysokému tlaku, stárnutí a křehkosti v důsledku působení vodíku.

Josef Vališka
Foto: Continental, Autor

 
Publikováno: 25. 8. 2023 | Počet zobrazení: 116 článek mě zaujal 32
Zaujal Vás tento článek?
Ano