asseco Aimtec murr

Elektrický hi-tech „velorex“ se jmenuje Aptera

Kalifornský start-up Aptera Motors připravuje podle svých slov zahájení výroby technologicky nejvyspělejšího solárního elektrického vozidla Aptera Launch Edition na světě.

 

První z řady ekologických vozidel nové generace se solárními články (sEV) by měl nabídnout nejdelší dojezd ze všech sériově vyráběných elektromobilů. Výrobcem udávané parametry, dosažené díky pokrokům v účinnosti baterií, aerodynamice, materiálové vědě a výrobě, jsou na elektromobilitu opravdu impozantní: Vozidlo může generovat dostatek solární energie z integrovaných solárních panelů pro až 65 km denní jízdy, navíc zdarma. Při plné kapacitě akumulátorů má dvoumístný vůz nabídnout dojezd až 1600 km. O pohon se stará trojice v kolech umístěných elektromotorů, které by měly dokázat vozu udělit max. rychlost 162,5 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 s. Díky pohonu všech kol a vektorizovanému řízení točivého momentu zvládne i sníh, led nebo písek. Vůz má spolehlivě fungovat v teplotním rozsahu od -28 do 50 °C.

Efektivnější, lehčí a bezpečnější
Vozidlo bylo podle představitelů firmy vytvořeno s jediným cílem – co největší energetickou účinností. Unikátní tvar a vysoce aerodynamické linie karoserie s pouze šesti klíčovými součástmi a ultralehké pevné materiály umožňují Apteře prorážet vzduch s vynaložením mnohem méně energie – výrobce zmiňuje až 30 % ve srovnání s jinými soudobými elektrickými a hybridními vozy. Významný podíl na to má i nízká hmotnost (Aptera váží o 65 % méně než průměrný elektromobil) a také propracovaná aerodynamika. Díky tříkolovému designu namísto čtyř kol má Aptera i menší valivý odpor.
Aerodynamický design byl inspirován přírodou: pro největší účinnost byl podvozek navržen jako břicho delfína, který snižuje odpor a sílu vzduchu proudícího proti pohybu vozu, karoserie je zaoblená na přídi, široká po stranách a zúžená směrem k trupu jako malé letadlo, čímž bylo docíleno snížení koeficientu odporu vzduchu. Nicméně i tak se do vozidla vešel ještě necelý metr krychlový (0,92 m3) úložného prostoru. Kabina je vyrobena z ultralehkých kompozitů a klenutý tvar napodobuje fyziku vaječné skořápky, která chrání posádku pomocí bezpečnostní buňky a je pevnější než ocel.
Aptera je vybavena patentovanou solární technologií, která by měla umožnit v příhodných slunečních podmínkách jezdit bez potřeby nabíjení. Tento solární nabíjecí systém dovolí jezdit několik týdnů, aniž by se muselo zastavit pro doplnění energie. Pokročilý systém baterií s unikátními solárními panely ve tvaru diamantu a technologií kontinuálního nabíjení poskytuje 700 W nepřetržitého nabíjecího výkonu – ať už vůz jede nebo parkuje. V místě s velmi vysokou sluneční expozicí, jako je jižní Kalifornie, by se průměrný řidič s denním nájezdem v řádu nižších desítek km (do 50 km) prakticky nikdy nemusel zapojovat k nabíječce, a v místech se středním slunečním zářením, jako je New York nebo Chicago, by mu tak stačilo učinit zhruba třikrát ročně. V každém případě se solární technologií Aptera nemusí mít stálý přístup k nabíjecí stanici nebo domácí zásuvce.  

Inovativní inženýrství a výroba
Aptera sází nejen na pokročilé technologie, ale nově definuje i způsoby, jakými budou vozidla navržena a vyráběna. Tvůrci udělali zásadní krok vpřed s 3D tiskem, umělou inteligencí a kompozitním tělem, které umožňuje rychlou, velkoobjemovou a nákladově efektivní výrobu vozidel.
Ve spolupráci s italskou společností CPC Group, jež bude jedním z klíčových dodavatelů pro nová vozidla, byl vyvinut účinný a efektivnější proces jejich výroby. Jedním z nejdůležitějších aspektů tohoto procesu je kompozitní tělo – ultralehká a silná uhlíková samonosná karoserie BinC (Body in Carbon).
Karoserie BinC obsahuje pouze šest hlavních částí: spodek šasi, boky, přední konstrukce, příď, střecha s rámy čelního skla a zadní střešní konstrukce. Většina dílů je vyrobena z Carbon Fiber Sheet Molding Compound (CF-SMC) v kombinaci s Glass Sheet Molding Compound (G-SMC). Carbon Fiber SMC je lehký materiál skládající se z náhodného uspořádání krátkých vláken, které umožňují modelovat složitě tvarované díly. Nabízí mnohem vyšší tuhost a pevnost než standardní SMC, a protože může být lisován, zkracuje tento proces dobu výroby.
Výsledný BinC tak zabere mnohem méně času na sestavení a přináší vysokou kvalitu a opakovatelnost, což je podle firmy nové paradigma pro výrobu kompozitních karoserií a finalizaci vozidel, zejména ve srovnání s jinými ocelovými nebo hliníkovými vozidly.
Cílem firmy, která již obdržela více než 40 tisíc rezervací na tato ultra účinná vozidla, je zahájit výrobu do konce roku 2023. Aktuálně se dokončuje poslední fáze vývoje produktu s označením Delta, během níž dokončí Aptera crash testy a validaci před zahájením plnohodnotné jednosměnné výroby, která počítá s 10 tisící vozidel ročně. Cena by měla začínat v přepočtu na cca 575 tis. Kč.

Petr Sedlický
Foto: Aptera Motors

 
Publikováno: 25. 8. 2023 | Počet zobrazení: 102 článek mě zaujal 23
Zaujal Vás tento článek?
Ano