asseco Aimtec murr

Budou mít letadla plastové turbíny?

Španělská společnost Aitiip Technology Center ve spolupráci s firmou Liebherr dokončily po třech letech vývoje projekt INN-PAEK na uplatnění plastových dílů v kritických konstrukčních částech letadel.

 

Vývojový tým se zaměřil na dvě různé revoluční metody: Technologii 3D tisku umožňující vyrábět složité vnitřní geometrie, a na technologii vstřikování nadměrných dílů. V rámci projektu se podařilo vyvinout inovativní technologii, která umožňuje výrobu dílů se složitou geometrií z termoplastického materiálu pomocí vstřikování. Výsledkem je úspěšné dokončení výroby turbíny pro chladicí systémy letadel, která je navíc 100% recyklovatelná a přispívá ke zlepšení udržitelnosti leteckého průmyslu. Jde o revoluční demonstrátor, protože až dosud byly používány výhradně kovové materiály.
Technologii vstřikování, která upřednostňuje „jednorázovou“ výrobu, čímž optimalizuje samotný proces z hlediska času, spotřeby energie a snížení nákladů, se inženýrům Aitiip podařilo přizpůsobit konkrétní složité geometrii potřebné pro výrobu těchto dílů, a to v udržitelnějším provedení. K hlavním výhodám patří samotné vlastnosti lehkých materiálů – použití termoplastů sníží hmotnost přírubového kola a zjednoduší výrobní operace díky 3D technologii – celé přírubové kolo bude vyrobeno v jednom jediném kroku.
Po provedení řady simulací, výpočtových a mechanických studií, kdy společnost Liehberr ověřila, že finální díl bude schopen odolat silám nezbytným k jeho výkonu, se mohlo přistoupit k zahájení první fáze návrhu formy přírubového kola, aby v letošním roce mohla začít výroba. Výsledky projektu jsou nabízeny jako pokročilý, udržitelnější a ekologičtější výrobní systém, ze kterého může těžit letecký průmysl budoucnosti.

Petr Kostolník
Foto: Aiitip Technology Center

 
Publikováno: 25. 8. 2023 | Počet zobrazení: 110 článek mě zaujal 24
Zaujal Vás tento článek?
Ano