asseco Aimtec murr

Cílené využití a uložení energie

Rodinná firma Fenix Group, která se specializuje na projekty zaměřené na energetické úspory a udržitelnost v průmyslové i rezidenční sféře, spustila v lednu letošního roku do reálného provozu své Energetické centrum Fenix.

 

Firma patří mezi významné evropské výrobce a dodavatele vytápěcích systémů, termoregulační techniky a také energetických řešení včetně bateriových úložišť. A právě na ně byla zaměřena prezentační akce, kterou firma uspořádala v červnu letošního roku pro vybrané novináře ve svém výrobním závodě Fenix Group v Jeseníku.
Zakladatel a jednatel skupiny Fenix Ing. Cyril Svozil zhodnotil výhody provozu nového Energetického centra, ale také fotovoltaickou elektrárnu umístěnou na střeše závodu, která firmě slouží již od roku 2018, a velkokapacitní bateriové úložiště.
Energetické centrum je moderní budova s nejvyšším standardem z hlediska tepelně technických vlastností. Je vybavena všemi dostupnými technologiemi, jako jsou ventilace s rekuperací, venkovní stínění, orientace na jih s využitím maximálních tepelných zisků v zimě, fotovoltaika, bateriové uložiště a samozřejmě sálavé optické vytápění z vlastní produkce. Což je, jak řekl Cyril Svozil, velmi důležitá součást budovy, protože systém vyřešil spoustu starých „pravd“ o elektrickém vytápění.



Na grafech prezentoval výsledky za čtyři roky provozu s napojením na spotový trh, a upozornil na důležitý detail, kdy objekt Energetického centra spotřeboval za rok 18,5 kWh na m2. Pro představu: rodinný dům o velikosti 200 m2 spotřebuje za rok zhruba 3500 kWh, což by při současných cenách vycházelo na nějakých 12 tisíc Kč na vytápění. To je nejnižší náklad, který lze dosáhnout, včetně spalování dřeva, uhlí apod. Takže, jak doplnil, není pravda, že elektrické vytápění je drahé. Pokud je v projektu správně zakomponováno, tak to může být naopak jedno z nejvýhodnějších řešení, jakého lze dosáhnout.
Konceptem Energetického centra se povedlo od sebe oddělit spotřebu objektu samotného od toho, jak se chová vůči energetické síti, a to díky flexibilnímu bateriovému úložišti. To bylo naprogramováno tak, aby v době vysokých tarifů spotových cen dodávalo energii do sítě a odebíralo ji naopak, když byly v síti přebytky a energie byla nejlevnější. Přispělo k tomu i to, že jednotlivé systémy jsou měřeny a vyhodnocovány samostatně.

Komplexní řešení
Druhým projektem byla bateriová uložiště. Tento projekt je natolik nadchl svými výhodami i flexibilitou použití, že v roce 2016 založili start-up AERS (Advanced Energy Storage), který vyvíjí i vyrábí bateriové úložiště dle přání (a na míru) zákazníků.
Velkokapacitní bateriové úložiště s kapacitou 2,95 MWh a výkonem 1440 kW (4 x 360 kW), které firma provozuje ve svém areálu, je druhé největší zařízení svého druhu v ČR. Výrobnímu závodu slouží pro snížení rezervovaného výkonu (rozložení spotřeby do 24 hodin), řízení čtvrthodinových maxim a jako účinná ochrana a energetická záloha proti výpadkům, které mohou způsobit významné škody ve výrobě. Pomáhá i při řízení a kompenzaci kvality sítě a při maximalizaci využití energie z fotovoltaiky. Loni firma dostavěla velký fotovoltaický systém o výkonu 0,95 MWp a větrnou elektrárnu, která rozšířila výkonové kapacity Energetického centra o dalších cca 100 kW a připravuje i malou vodní elektrárnu.
Po zhodnocení zkušeností za prvních pět měsíců ostrého provozu centra představil Cyril Svozil i klíčové produkty dceřiné firmy AERS – velkokapacitní akumulační stanice pro průmyslové použití SAS, domácí bateriová úložiště HES (41 kWh), s nimiž Fenix zaznamenává úspěchy i plány do budoucna, a kontejnery DES (s až 328 kWh).
Technologickou firmu AERS založil Ing Cyril Svozil junior, který přiblížil detaily k akumulačním stanicím vlastní výroby. Zařízení prodávané prostřednictvím sítě distributorů se neprodává jako samotné baterie, ale komplexní řešení v podobě akumulační stanice pro cílené využití a uložení energie. V konfiguraci s nejvyšší kapacitou 41 kW vyjde zhruba na půl milionu Kč bez DPH před odečtením dotace. „Zdánlivě to sice vypadá, že je to hodně,“ říká Cyril Svozil jr., ale, jak vysvětluje: „Cena za jednu kWh vychází na cca 15 tis. Kč, což je dobrá cena, kterou nelze srovnávat s malými systémy o výkonu např. 10 kW, které stojí třeba polovinu, ovšem kapacita je u nich čtvrtinová, takže 41kW systém vychází výhodněji.“
„Jsem přesvědčen, že budoucnost bateriových úložišť je ve větších kapacitách, ne v menších bateriích, které mají více omezení a menší možnosti, jež na různé požadavky, třeba na více spotřebičů, elektromobil apod., nemusejí stačit,“ doplňuje Cyril Svozil jr. S přibývající elektromobilitou, kdy lze předpokládat, že na trhu bude i hodně vyřazovaných akumulátorů, by se navíc cena článků měla postupně snižovat.
Vlastní akumulační stanice má nadstandardní množství funkcí, např. klimatizaci, možnost odporování naslepo, více snímaných hodnot, než je běžné apod. Použitý software i hardware je vlastní české řešení včetně střídačů.
Spodní část HES tvoří články z originální platformy automobilů Škoda Enyaq (s níž má Fenix Group partnerství), které v rámci elektromobility už nesplňují předepsané standardy (min. 80% kapacita). Tím firma dává „nepotřebným“ článkům v rámci cirkulární ekonomiky druhý život. Nejde však o vysloužilé baterie za zenitem své využitelnosti, ale o kvalitní články, jen nevyužitelné kvůli přísným parametrům pro potřeby automobilky – ten nejhorší měl kapacitu 93 %. V bateriovém úložišti to však není problém, protože články i jejich provozní cykly fungují v pomalejším módu a jejich životnost tak bude delší než v elektromobilu. Počítá se proto s velmi dlouhou provozní životností výrazně přesahující investiční návratnost.
Skutečnost, že zatížení baterií je výrazně menší než při provozu v elektromobilech, se odráží ještě v další významné výhodě: Nižšímu riziku jejich vznícení, které bývá jedním z nepříjemných problémů u EV.

Bezpečnost
Bezpečnost dodávaných řešení je pro skupinu Fenix zvlášť důležitým aspektem. „Musíme být realisté a vzhledem k případům samovznícení automobilů, se to může stát i u bateriových úložišť, pro něž jsou použity obdobné baterie, ale děláme vše pro to, abychom tomu předešli. Máme systém, který řídí teplotu v baterii i její vypínání, kdyby došlo k překročení kritických parametrů. Zatím jsme ale nezaznamenali žádný problém s jejím namáháním, a to i v letních extrémních teplotách,“ vysvětluje Cyril Svozil jr.
Doporučovaný teplotní rozsah je od 0 do 40 °C, stanice jsou chlazeny vzduchem, ale v projektech do budoucna se uvažuje i o jiných typech chlazení. K ochranným prvkům patří i integrované zhášecí systémy. Bateriové články jsou galvanicky oddělené od sítě, což je jeden bezpečnostní prvek, a další představuje DNS, která kontroluje všechny klíčové parametry (napětí, proudy, teplotu) a je na chladičích před každým článkem.
Baterie i dodávané stanice umí AERS sledovat také dálkově. Jejich systém všechna data průběžně automaticky ukládá, a pokud by u zákazníka nastal nějaký problém či nestandardní chování systému, lze okamžitě diagnostikovat, kde je příčina.
Zákazník si u systému HES vybere jeden ze tří režimů, který si může nakonfigurovat podle svých preferencí, v jakém chce systém provozovat. Drtivá většina z nich však nevyužije nejvýkonnější režim, kde je zapojeno více spotřebičů, které potřebují chránit, přitom systém má průběžnou spotřebu jen cca 250 W (ekvivalent televize, výhodou ovšem je bezvýpadkový provoz).

Petr Kostolník

Foto: Autor

 
Publikováno: 16. 10. 2023 | Počet zobrazení: 91 článek mě zaujal 19
Zaujal Vás tento článek?
Ano