asseco Aimtec murr

Šikovný Born e-Boost, levný ale není

První elektrický model značky Cupra vypadá hezky sportovně, čemuž se ale není proč divit, vždyť tato španělská značka je zaměřena na emotivní vozy s výrazným designem a potřebným výkonem.

 

Designově povedený hatchback je v nabídce ve třech verzích, každá z nich disponuje svým výkonem a kapacitou baterie. Na týdenní test jsme měli nejvýkonnější verzi e-Boost s akumulátorem 77 kWh, výkonem motoru 170 kW a točivým momentem 310 Nm.
Hatchback je postaven na koncernové platformě MEB stejně jako sourozenecký model ID.3 od Volkswagenu, s nímž sdílí základní prvky. Born je ale viditelně sportovnější s agresivnější přídí, širokou maskou chladiče a ostře tvarovanými světlomety. Boční linie jsou totožné, záď nabízí pěknou světelnou linku, která spojuje obě koncová světla. Při svých rozměrech 4324 mm na délku, 1809 mm na šířku a 1540 mm na výšku nabídne příjemných 385 litrů zavazadlového prostoru.
Vstupem do interiéru nás překvapila jeho prostornost (zvenčí na to nevypadá) a moderní minimalistický design s pěkným zpracováním včetně bronzových detailů. Přitom nabízí dostatek přihrádek i na drobné věci. Palubovce dominuje 12palcový dotykový displej uprostřed a zajímavým prvkem je nejen volič automatické převodovky umístěný nahoře vpravo pod volantem, ale i pěkně tvarovaný volant s tlačítky volby jízdních režimů.
Stejně jako vnější designové prvky evokují i přední skořepinová sedadla sportovní charakter vozu. Nicméně jsou pohodlná a pěkně podporují záda i stehna při jízdě. Zadní lavice, která je pouze pro dva cestující s výklopnou opěrkou uprostřed, umožňuje posez s dostatečným prostorem před koleny a také v oblasti loktů i ramen.

Sportovní paket a dojezd
Cupra umožňuje elektrického Borna vybavit paketem Performance, který zahrnuje již zmíněná skořepinová sedadla, 20palcová kola, adaptivní podvozek DCC se sportovním nastavením a nižší světlou výškou (mínus 15 mm vpředu a 10 vzadu) pro příkladnou jízdní stabilitu.
Podvozek má tužší nastavení, řízení je přesné s pěkně strmým chodem. Zatáčky projíždí hezky ve vytyčené stopě a případné nerovnosti dokáže dobře odfiltrovat. A i když má označení e-Boost, svým projevem sportovnost nenasvědčuje. Jízda je ale komfortní a pohodlná pro všechny cestující i díky skvělému odhlučnění. Výtečný je i jízdní projev.   
Výrobce udává maximální dojezd testované verze hodnotou 552 km a nabíjení z 5 na 80 % za 30 minut. Akcelerovat z 0 na 100 km/h dokáže za 7 sekund a maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h.
Při kombinované jízdě po městě i dálničním provozu vykazoval Born e-Boost spotřebu 21 kWh na 100 km. Dojezd jako takový měřen nebyl, ale po další jízdě, která byla spíše klidná, byla spotřeba velmi překvapivá, pouze 14,8 kWh na 100 km.

Bezpečnost
S modelem Born navázala Cupra v testech Euro NCAP 5hvězdičkovým hodnocením bezpečnosti na výsledky ostatních modelů značky. K tomu přispěla široká nabídka bezpečnostních systémů, mezi které patří např. systém autonomního nouzového brzdění, rozpoznávání dopravních značek, asistent pro částečně automatizovanou jízdu, asistent pro ovládání světlometů a přednárazový bezpečnostní asistent.

Závěr
Hatchback s pohonem zadních kol je příjemný automobil pro každodenní ježdění s prostorným interiérem. Výkonem nemá sportovní ambice, jako jeho design, ale nabízí skvělé jízdní vlastnosti díky pěkně naladěnému adaptivnímu podvozku a dobrý dojezd na jedno nabití akumulátoru.
Jediná věc, která může odradit od pořízení elektrického Borna, je jeho cenovka. Cupra Born e-Boost 77 kWh vyjde na 1 541 600 Kč včetně DPH.

Petr Kostolník
Foto: Autor

 
Publikováno: 19. 10. 2023 | Počet zobrazení: 84 článek mě zaujal 20
Zaujal Vás tento článek?
Ano