asseco Aimtec murr

E-letadlo se vzneslo na kapalný vodík

Konsorcium vedené německým vývojářem vodíkových a elektrických pohonných systémů letadel H2FLY, oznámilo úspěšně provedení prvního pilotovaného letu e-letadla poháněného kapalným vodíkem na světě.

 

Experimentální demonstrační letoun HY4, který využívá jako zdroj energie kryogenicky uložený kapalný vodík, prokázal svou účinnost během několika zkušebních letů. Jedním z klíčových výsledků testů je, že se výrazně rozšíří dolet letadla nahrazením plynného vodíku kapalným. Maximální dolet HY4 by se mohl zdvojnásobit ze 750 na 1500 km, což představuje významný krok k bezemisním komerčním strojům pro lety na střední a delší vzdálenosti.
Tento úspěch představuje přelom ve využívání vodíku k pohonu letadel a mohl by se zaměřit pro regionální letadla a další aplikace. H2FLY už oznámila vývoj zcela nové generace systému palivových článků pro komerční letadla fungující ve velké nadmořské výšce pro udržitelnou leteckou dopravu. Vývojový program poskytne řadu systémů palivových článků, které lze kombinovat, škálovat a upgradovat pro pohon vodíkových elektrických letadel v megawattové třídě pro stroje s 20 až 80 sedadly. Systémy H2FLY budou schopny nabídnout plný výkonový rozsah v letových výškách až 8,2 km, což představuje důležitý krok od letových ukázek v nižších nadmořských výškách k aplikacím komerčních letadel v reálném světě.
Společnost eVTOL Joby, která vlastní H2FLY, plánuje koncem tohoto roku otestovat první generaci svého systému v letových ukázkách. Kromě toho, jako součást společného projektu německé vlády s průmyslovými partnery, vyvíjí systém vodíkových elektrických palivových článků v rozsahu megawattů s integrací do demonstračního stroje Dornier 328. Vodíkové letadlo určené k regionálním letům poskytne prostor pro 40 lidí na palubě a poprvé by mělo vzlétnout v roce 2025.

Per Sedlický
Foto: H2FLY

 
Publikováno: 19. 10. 2023 | Počet zobrazení: 84 článek mě zaujal 17
Zaujal Vás tento článek?
Ano