asseco Aimtec murr

Plasty odlehčují motor e-motocyklu

Singapurský start-up Giken Mobility si pro klíčové komponenty hnacího ústrojí svého elektrického motocyklu Iso Uno-X vybral plastové materiály, které mu pomohly s konstrukčním řešením i lepšími parametry vozidla.

 

Motocykl Iso Uno-X s elegantním sportovním designem využívá jako pohonnou jednotkou elektromotor o výkonu 8,5 kW, který nabízí svižné zrychlení z 0 na 50 km/h za 3,7 s. Pro dojezd udávaný hodnotou 92 km byla důležitým parametrem hmotnost, proto byly klíčové komponenty hnacího ústrojí motocyklu vyrobeny z plastu.
Pro kryt li-ion baterie byl použit Xyron 443Z mPPE – modifikovaný polyfenylenether (mPPE), zatímco pro kryt motoru byl vybrán polyamid (PA) 66 Leona 53G33 firmy Asahi Kasei, která také poskytla nástroj pro simulaci optimalizace návrhu krytu motoru. Byly provedeny analýzy plnění forem, predikce deformace a optimalizace brány, což přispělo k urychlení procesů navrhování součástí a výroby nástrojů.
Výrobce požadoval, aby skříň motoru Iso Uno-X byla vodotěsná, přitom aby pojmula potrubí chladicí kapaliny procházející skrze ní. Třída Xyron 443Z mPPE použitá v krytu baterie se vyznačuje vysokou retardací hoření (hodnocení UL V-0), odolností proti nárazu a vůči elektrolytům, rozměrovou stálostí a elektrickou izolací. Je také lehká, s hustotou 1,1 g/cm3 ve srovnání s 2,7 g/cm3 u hliníku. Leona 53G33 PA se vyznačuje vynikajícími mechanickými vlastnostmi, nízkou nasákavostí a odolností proti hydrolýze. Materiál je zejména odolný vůči chloridu vápenatému.
Pevné baterie, jakými disponuje Iso Uno-X, lze integrovat do podvozku motocyklu pro lepší rozložení hmotnosti a celkovou tuhost konstrukce. Mohou být také přizpůsobeny architektuře motocyklu, což umožňuje efektivnější využití prostoru a potenciálně lepší bezpečnost při nehodách.

Jan Přikryl
Foto: Iso Motorcycles

 
Publikováno: 19. 10. 2023 | Počet zobrazení: 86 článek mě zaujal 13
Zaujal Vás tento článek?
Ano