asseco Aimtec murr

Robotický červ pro kontrolu proudových motorů

Společnost GE Aerospace předvedla robota, který by mohl pomáhat kontrolovat a opravovat proudové motory. Je navržen tak, aby sloužil jako „dodatečné sady oči a uši“ pro operátory, když zkoumají vnitřky letadla.

 

Robot Sensiworm (Soft ElectroNics Skin-Innervated Robotic Worm) byl vyvinutý na Binghamtonské univerzitě pro inspekci. Operátoři sice už dnes používají pro tyto účely vysoce pokročilé inspekční nástroje, jako je videoboroskop, které poskytují cenná inspekční data, ale jsou omezené v celkovém pokrytí turbíny.
Stroj podobný červu dálkově ovládaný operátory by jim mohl poskytnout prakticky neomezený přístup ke kontrole motorů, aniž by je museli rozebírat. Robota lze nasadit přes vstup turbíny nebo výfuku motoru a je schopen se snadno pohybovat po křivkách částí proudových motorů, aby hledal praskliny či korozi. Je schopen se „plazit“ po různých částech motoru, včetně rotujících lopatek turbín, automaticky detekovat překážky a vyhýbat se jim. Díky přísavným nohám může proniknout i do míst, kde jiné nástroje zastaví gravitace.
Soběstačný, vysoce poddajný měkký robot s integrovanými zdroji napájení, výpočtů a tlaku dokáže např. měřit tloušťku povlaků tepelné bariéry nanesených k ochraně dílů před teplem nebo vycítit i úniky plynu.
Roboty s měkkým designem by podle firmy mohly kontrolovat každý centimetr proudového motoru, přenášet živé video a data v reálném čase o stavu dílů, které operátoři obvykle kontrolují. Dokážou zajistit pokrytí mnohem většího pásu turbíny, který by jinak chyběl při použití tradičních boroskopů nebo platforem využívajících konvenční přístupové body k portům, což umožní výrazně rozšířit inspekční schopnosti lidí, provádět méně invazivní kontroly a více inspekcí na křídle s menší zátěží údržby.
V současné době se výzkum primárně zaměřuje na kontrolu motorů, ale inženýři GE už pracují i na vývoji nových schopností těchto robotů, které by jim umožnily provést opravu, jakmile najdou závadu. V budoucnu by robot mohl provádět opravy sám.

Petr Přikryl
Foto: GE Aerospace Research

 
Publikováno: 9. 11. 2023 | Počet zobrazení: 82 článek mě zaujal 15
Zaujal Vás tento článek?
Ano