Vodíková Tatra
Společnost Tatra Trucks předvedla prototyp vozu Tatra Force e-Drive s vodíkovým pohonem, na kterém spolupracuje s ÚJV Řež, firmou Devinn a pražskou Vysokou školu chemicko-technologickou za podpory TA ČR.
Kromě trakčního elektromotoru, baterií Li NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt) a dvou palivových článků, jež mají každý maximální výkon 100 kW, jsou na něm instalovány i tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. Palivové články si tak vyrábějí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu.
Výhodou je velmi krátká doba (v řádech minut) plnění vodíkových nádrží, oproti bateriovým elektromobilům odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení a v případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plničkami bude flexibilita vozu srovnatelná s vozy poháněnými spalovacími motory.
Foto: Tatra Trucks