rossleor asseco murr

Vodíková Tatra

Společnost Tatra Trucks předvedla prototyp vozu Tatra Force e-Drive s vodíkovým pohonem, na kterém spolupracuje s ÚJV Řež, firmou Devinn a pražskou Vysokou školu chemicko-technologickou za podpory TA ČR.

 
Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 tun. Pohon je elektrický, tj. trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety s trvalým výkonem 480 kW a točivým momentem 2300 Nm. Je však koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích energie – vůz si zdroj energie veze s sebou.
Kromě trakčního elektromotoru, baterií Li NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt) a dvou palivových článků, jež mají každý maximální výkon 100 kW, jsou na něm instalovány i tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. Palivové články si tak vyrábějí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu.
Výhodou je velmi krátká doba (v řádech minut) plnění vodíkových nádrží, oproti bateriovým elektromobilům odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení a v případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plničkami bude flexibilita vozu srovnatelná s vozy poháněnými spalovacími motory.

Foto: Tatra Trucks
 
Publikováno: 12. 12. 2023 | Počet zobrazení: 213 článek mě zaujal 29
Zaujal Vás tento článek?
Ano