rossleor asseco murr

Subaru Crosstrek – kráčí svou cestou

Subaru přichází na trh se třetí generací hatchbacku Impreza a crossoveru XV, nyní přejmenovaného na Crosstrek. Není bez zajímavosti, že se pro své univerzální jízdní schopnosti a vysokou bezpečnost propracoval do finále ankety Auto roku v ČR.

 

Oba modely sdílejí společný technický základ. Subaru Impreza i Crosstrek staví na modulární platformě SGP, navíc se změnilo řízení. Už tak výborné jízdní vlastnosti posouvá XV crosstrek na vyšší úroveň. Zásadní rozdíl mezi oběma modely tkví v podvozku. Impreza nemá terénní ambice, a tak se jedná o klasický hatchback s nižší světlou výškou. Crosstrek naopak v terénu zvládne překvapivě hodně. Světlá výška je nadprůměrných 220 mm, větší je také zdvih pérování, jiné jsou tlumiče i pružiny.
Cítíme lepší stabilitu v zatáčkách, rychlejší odezvu řízení i vyšší komfort. Podvozek v zatáčkách na nerovnostech stále drží směr a nemá tendence uskakovat. Crosstreku je úplně jedno po jakém povrchu jede. Nezklame na šotolině ani na vyžehleném asfaltu. Na všech površích má snadno předvídatelné jízdní vlastnosti, a i přes vyšší světlou výšku 220 mm se v zatáčkách naklání jen minimálně. Svištíte po dezolátní lesní nebo polní cestě a připadáte si jako na létajícím koberci, který máte dokonale pod kontrolou. Efektivita, s níž podvozek filtruje nerovnosti je fantastická. Takřka zcela eliminujete ostré nerovnosti či kořeny stromů. Podvozek přes ně doslova přeletí. Vnímáte pouze delší terénní vlny.
Velmi dobře z volantu a sedadla cítíte míru adheze a pohyby karoserie. Snadno tak přizpůsobíte rychlost měnícímu se povrchu pod koly i v zatáčkách.



Delší, nižší, lehčí a tužší
Crosstrek je oproti původnímu modelu XV o 10 mm delší a nižší. Rozvor narostl o 5 mm, šířka je stejná. Přestože se vnější rozměry změnily jen minimálně, zavazadlový prostor je po sklopení sedadel větší o 121 litrů (1314 l). Naopak základní objem zavazadlového prostoru klesl z 385 na 315 litrů díky absenci polohování zadních opěradel. Cestující na zadních sedadlech mají o 10 mm více prostoru v oblasti kolen.
Další zajímavostí crosstreku je skutečnost, že i se slabším motorem jede o 5 km/h rychleji. Nejvyšší rychlost stoupla ze 193 na 198 km/h, což poukazuje na lepší aerodynamiku. Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům klesl výkon dvoulitrového boxeru o 10 kW.
Crosstrek je zhruba o 30 kg lehčí než XV, tuhost karoserie se přitom podařilo zvýšit o 10 % především díky rozsáhlejšímu využití lepených spojů a výztuh z vysokopevnostní oceli.



Ve městě ušetří 1 l/100 km
Subaru i nadále využívá mild-hybridní pohon, tedy systém bez možnosti vnějšího dobíjení. Do crosstreku tedy čerpáte jen benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je třeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě, jako další výhodu lze uvést významné zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých otáčkách.
Výrazně přepracován je ale software řídicí jednotky pohonu, který do práce daleko častěji zapojuje elektromotor.
Podle výrobce by měla klesnout spotřeba v kombinovaném režimu o 0,2 l/100 km. My jsme snížení spotřeby o tuto hodnotu zaznamenali jen při dálniční rychlosti 130 km/h. V konečném výsledku jsme se ale v kombinovaném provozu dostávali na podobnou spotřebu jako u předchozího modelu XV, tedy na 8,4 l/100 km.



Více pomocníků
Subaru u novinky zapracovalo i na technologiích a bezpečnosti. Systém EyeSight dostal třetí centrální kameru a sleduje teď mnohem širší prostor před vozem. Zvládá tak sedm nových funkcí. Například předkolizní brzdění, když přijíždí vozidlo z boku, nebo když zaznamená chodce na přechodu, autonomní řízení, díky němuž se vůz sám vyhne stojící překážce v provozu, centrování jízdy v pruhu u adaptivního tempomatu nebo inteligentní omezovač rychlosti, který́ reaguje na dopravní značky.

Michal Busta
Foto: Michal Busta

 
Publikováno: 17. 1. 2024 | Počet zobrazení: 62 článek mě zaujal 12
Zaujal Vás tento článek?
Ano