asseco Aimtec murr

Auta, co už nejsou „jen“ auta

Vozidla provádějící téměř akrobatické kousky, spousta elektromobilů, nové technologie pro auta budoucnosti i příštích let, to vše bylo na letošním ročníku CES v Las Vegas k vidění.

 

Automobilky si rychle zvykly představovat právě zde, na tradiční futuristické přehlídce své vize i koncepty, včetně novinek připravovaných pro reálný trh.

AI ve službách mobility
K nejviditelnějším a nepřehlédnutelným trendům v automobilovém průmyslu zaměřeném na budoucí vývoj vozidel patřila i na CES umělá inteligence (AI), která proniká do vozidel ve stále větší míře. A nyní už nejen ve funkci autonomního řízení, ale např. i v podobě dát vozidlům schopnost domluvit se s jejich pasažéry, třeba s využitím ChatGPT. Kromě specifikovaných účelových povelů pro ovládání určitých funkcí by tak mělo být možné např. požádat auto, aby provedlo určitý úkol (např. najdi „něco“…) tak, jako bychom jím pověřili člověka.
Automobilky už oznámily řadu technologických partnerství se softwarovými vývojáři, která mají pomoci tento cíl realizovat, např. VW/Cerence pro inovaci svého hlasového asistenta „Hello Ida“, BMW/Amazon pro svůj Alexa Large Language Model, či Mercedes-Benz/Azure OpenAI.
Google má velké ambice se systémem Android Auto, který dá vozidlům možnost sdílet nejrůznější informace (např. stav baterie) a podpořil řadu činností od otevření garážových vrat až po složité naplánování cesty. Systém by tak navrhl cestu i zastávky pro nabíjení a dokonce i s odhadem, jak dlouho bude nabíjení trvat, zjistí předpověď počasí v cílové destinaci nebo bude schopen vůz zaparkovat.
Podobně jako AI hrají ve výbavě budoucích vozidel i pokročilé senzory, jako např. radary, LiDARy, kamerové systémy pro externí vizualizační systémy i interiérové prvky určené např. ke sledování bdělosti řidiče apod.

Futuristické koncepty zamíří i do výroby
Kromě tradičních automobilek předvedly na CES elektrické koncepty i sériová auta také „exotické“ značky, jako např. turecký Togg či vietnamská automobilka VinFast. Hlavní pozornost však poutaly především prezentace záměrů nejvýznamnějších hráčů. Například japonská Honda, kromě seznámení o projektu s technologickou firmou Sony, představila společný koncept Mobility Afeela EV a premiérově i dvojici svých koncepčních vozidel označovaných jako řada 0. Jde o futuristický minivan Space-Hub a sportovní sedan Saloon s „racčími dveřmi“, které by se mělo stát základem pro sériový elektromobil plánovaný na rok 2026.
Kvarteto mercedesů G-Wagen s elektrickým pohonem na uzavřené sekci jednoho z tamních bulvárů předvedlo funkci G-Turn, která umožňuje tzv. tankovou otočku na místě díky protiběžnému pohybu kol na každé straně vozu (zvolit je možné úhel otočení v rozsahu mezi 90 a 720 stupni).
Také Hyundai prostřednictvím technologické divize Mobius předvedl automobil, který umí jezdit bokem. Tento čistě elektrický koncept Mobion, jehož základem je elektrický Ioniq 5, disponuje novou generací systému e-Corner. Díky této technologii se vozidlo může otáčet na místě, jezdit bokem či diagonálně. Klíčový prvek označuje automobilka jako „In-Wheel,“ kdy je každé kolo vybaveno technikou pro jízdu, brzdění i zatáčení. Místo jednoho velkého hnacího motoru je v každém kole umístěna čtveřice menších motorů. Vozidlo má i nové světlomety, které by měly umožnit komunikaci s chodci i ostatními účastníky provozu.

Tak trochu letadla
K trendu vzdušné mobility se připojily i automobilky. Například Hyundai představila elektrické aerotaxi eVTOL Supernal S-A2, které je větší než původní S-A1, jež mělo obohatit trh už letos. Pětimístný stroj S-A2 pro městské heliporty s rychlostí 195 km/h by měl vzlétnout v roce 2028.
Xpeng Aeroht, dceřiná firma čínského výrobce elektrických vozidel Xpeng Motors, předvedla hned dva typy létajících vozů. Koncept Land Aircraft Carrier, jehož dodávky plánuje už koncem roku 2025, je charakterizovaný jako modulární pozemní letadlová loď, která si veze uvnitř rozkládací dron, a v mezinárodní premiéře eVTOL v podobě sportovního vozu s rotory, jež se vyklápějí z auta (a poté se do něj opět skryjí).
Start-up Pivotal už na začátku veletrhu zahájil online objednávky na svá autonomní osobní e-letadla Helix. Jde o jednomístný stroj, který dosahuje rychlosti asi 100 km/h, dolet 35 km a nosnost až 100 kg. Nevyžaduje pilotní licenci, ale je určen jen pro americký trh.

Aneb cokoli chcete…
K nejzajímavějším exponátům patřila modulární řada elektromobilů značky Kia, charakterizovaná jako „zakázková vozidla” splňující v jednom vozidle různé druhy požadavků zákazníků. Novinka je založena na jednoduchém, leč geniálním principu, kdy „kabina řidiče zůstává pevná, zatímco zbytek vozidla je zaměnitelný. Kombinace modulární elektrické pohonné jednotky a karosérie nabízejí pozoruhodnou variaci různých vozidel různého určení s využitím společného základu.
Třířadá dodávka s označením Kia PV5 (což lze dešifrovat jako Purpose Vehicle 5 stejně jako „pět v jednom“), by se mohla na trhu objevit už příští rok. Kromě tří verzí této středně velké dodávky zahrnuje koncept i malý dodávkový vůz PV1, určený především do stísněných městských ulic, i největší variantu PV7 pro převoz zboží na dlouhé trasy. Ve vozech nejsou žádné zbytečné dekorace, každý prvek je navržen tak, aby plnil užitečnou funkci.
Díky technologii snadné výměny je PV5 velmi flexibilní: Za kabinu řidiče lze instalovat různé moduly, jejichž spojování se provádí elektromagneticky i mechanicky. Délku korpusu lze přizpůsobit zamýšlenému použití. Takže během dne lze PV5 používat např. jako taxík, přes noc jako dodávku, a o víkendu zase jako osobní vozidlo pro volný čas. Vestavěná elektronika by měla umožňovat rovněž plně autonomní provoz a pokročilá konektivita usnadní ovládání více vozidel i správu vozového parku.

Když parkuje robot
Ocenění za jednu z největších inovací veletrhu CES 2024 získala jihokorejská firma HL Mando za svůj robotický parkovací systém Parkie. S jeho pomoci se snaží řešit odvěký problém s nedostatkem parkovacích míst, ale na rozdíl od jiných automatických parkovacích systémů, jež jsou integrovány přímo do vozidla, na to šli korejští inženýři zcela jinak. Parkie je externí parkovací robot, resp. tandem spolupracujících robotů. Ploché pojízdné platformy zajedou pod auto, které následně nadzvednou, otočí do požadované pozice a odvezou na vybrané místo, kde ho zasunou do parkovací mezery. Vše se přitom odehrává autonomně, řidič jen nechá auto ve volném prostoru a vše ostatní zařídí Parkie, fungující daleko efektivnějším způsobem než dosud představené automatizované parkovací systémy zpravidla vyžadující relativně velký manipulační prostor.
Systém umožňuje naskládat vozy vedle sebe poměrně natěsno (není potřeba nechávat místo, aby řidič mohl otevřít dveře a vystoupit, takže mezery mezi mini mohou být doslova jen pár centimetrů široké), což znamená značnou úsporu parkovacího místa. Při odjezdu je vůz zase přivezen řidiči na místo, a Parkie se vrátí automaticky do dokovací stanice nabít, aby byl připraven na další požadavky.

Petr Kostolník
Foto: Aeroht, Honda, Hyundai, Kia, HL Mando

 
Publikováno: 21. 3. 2024 | Počet zobrazení: 75 článek mě zaujal 14
Zaujal Vás tento článek?
Ano