rossleor asseco murr

Údaje počtu úmrtí na silnicích v EU naznačuje spíše stagnaci

Evropská komise zveřejnila 8. března 2024 předběžné údaje Evropského střediska pro sledování bezpečnosti silničního provozu (ERSO) o smrtelných nehodách na silnicích za rok 2023.

 

Komise také připomněla její legislativní iniciativy, kterými sleduje snižování počtu smrtelných nehod na evropských silnicích.
Dle statistických údajů ERSO, které poskytuje údaje o dopravních nehodách, hloubkovou analýzu a informace o trendech, postupech a politikách v oblasti bezpečnosti silničního provozu v EU, v loňském roce v EU při dopravních nehodách zahynulo cca 20 400 osob, což oproti roku 2022 představuje mírný pokles o 1 %. A ve srovnání s rokem 2019 to představuje přibližně 2360 méně úmrtí (-10 %).  Komise přitom upozornila, že navzdory onomu statistickému zlepšení jen málo členských států naznačuje splnění cíle EU a OSN snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích o polovinu.
Pokud jde o jednotlivé členské státy EU, od roku 2019 se počet úmrtí na silnicích ve Španělsku, Francii a Itálii téměř nesnížil, zatímco v Irsku, Lotyšsku, Nizozemsku, na Slovensku a ve Švédsku vzrostl. Naproti tomu Belgie, ČR, Dánsko, Maďarsko a Polsko naznačují reálnost splnění cíle 50% snížení počtu úmrtí a vážných zranění na silnicích do roku 2030.
V počtu úmrtí na silnicích k celkovému počtu obyvatele se celkové pořadí úmrtí v jednotlivých zemích výrazně nezměnilo, přičemž nejbezpečnější silnice se stále nacházejí ve Švédsku (22 úmrtí na milion obyvatel) a v Dánsku (27/mil.). Bulharsko (82/mil.) a Rumunsko (81/mil.) vykázaly nejvyšší míru úmrtí v roce 2023. Průměr EU činil 46 úmrtí na silnicích na milion obyvatel.
Z dostupných údajů za celou EU za rok 2022 (podrobné údaje za rok 2023 dosud nejsou k dispozici) dále vyplývá, že 52 % úmrtí v silničním provozu bylo zaznamenáno na venkovských silnicích oproti 38 % v městských oblastech a 9 % na dálnicích. Zvláště dle Komise vzbuzuje vážné obavy trend počtu cyklistů usmrcených na silnicích EU: v roce 2022 bylo zabito více než 2000 cyklistů. Jedná se o jedinou hlavní skupinu účastníků silničního provozu, která v posledním desetiletí nezaznamenala výrazný pokles úmrtí, zejména v důsledku nedostatku vhodné infrastruktury a nebezpečného chování účastníků silničního provozu, jako je překročení povolené rychlosti, rozptylování a řízení pod vlivem alkoholu a drog.
V městských oblastech představují zranitelní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté a uživatelé jednostopých motorových vozidel) téměř 70 % celkového počtu úmrtí. K úmrtím účastníků silničního provozu dochází v převážné většině případů, kdy se nehoda týká osobních a nákladních automobilů, což podtrhuje potřebu zlepšit ochranu těchto zranitelných účastníků silničního provozu. Zde viz nejnovější kolizní matice pro městské silnice.
Z pohledu jednotlivých skupin obyvatel tři ze čtyř úmrtí na silnicích způsobili muži (77 %). Lidé ve věku nad 65 let jsou více ohroženi, neboť představovali 29 % všech úmrtí na silnicích a 21 % obyvatelstva. Podobně tvořili mladí lidé ve věku 18–24 let 12 % úmrtí na silnicích, ale 7 % obyvatelstva. Cestující ve vozidle (řidiči a cestující) představovali 45 % všech úmrtí, zatímco chodci představovali 18 %, uživatelé jednostopých motorových vozidel (motorová kola a mopedy) 19 % a cyklisté 10 %. Vzorce se výrazně mění v závislosti na věku. Mezi osobami staršími 65 let představují chodci 29 % úmrtí a cyklisté 17 %. Viz zde nejnovější kolizní matice s podrobnými údaji o hlavních vozidlech, která se podílejí na smrtelných silničních nehodách.
Evropská komise v této souvislosti připomenula, že v roce 2018 ve strategickém akčním plánu Komise pro bezpečnost silničního provozu a v rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021–2030, předloženého formou sdělení „Evropa v pohybu: Udržitelná mobilita pro Evropu: bezpečná, propojená a čistá“, který rovněž stanovil plány bezpečnosti silničního provozu s cílem dosáhnout do roku 2050 nulového počtu úmrtí na silnicích („vize nula“), stanovila cíl 50% snížení počtu úmrtí na silnicích – a poprvé i vážných zranění – do roku 2030.
Následně v březnu 2023 předložila Komise soubor legislativních návrhů týkajících se bezpečnosti silničního provozu, včetně aktualizovaných požadavků na řidičské průkazy a lepšího přeshraničního prosazování pravidel silničního provozu. Konkrétně jde o:
- Návrh směrnice, kterou se mění směrnice (EU) 2015/413 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních přestupcích souvisejících s bezpečností silničního provozu.
- Návrh revize směrnice o řidičských průkazech dosáhla obecného přístupu, tj. předběžné dohody o konečném znění.
- Návrh směrnice o celounijním účinku některých zákazů řízení (probíhá jednání v Radě a Evropském parlamentu).
Bezpečnost silničního provozu je rovněž klíčovým prvkem nedávných politických iniciativ EU v oblasti mobility, včetně sdělení „Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu – nasměrování evropské dopravy do budoucnosti“, nového nařízení o TEN-T a rámce pro městskou mobilitu. Ve svém sdělení „Návrh evropské deklarace o cyklistice“ Komise konstatuje, že bezpečnost je předpokladem motivace lidí k jízdě na kole, a oznámila, že připravuje pokyny pro požadavky na kvalitu týkající se zranitelných účastníků silničního provozu, včetně cyklistů.

Petr MIšúr
Foto: Shutterstock

 
Publikováno: 26. 4. 2024 | Počet zobrazení: 173 článek mě zaujal 20
Zaujal Vás tento článek?
Ano