asseco Aimtec murr

Bude konec pohádkám o čisté elektromobilitě v EU?

Evropský parlament přijal na návrh Komise usnesení, že elektromobil není automaticky klimaticky neutrální vůz. Podle komentáře Milana Smutného z medium.seznam.cz zazvonil protlačovaným elektromobilům v EU umíráček.

 

Rozhodnutí poslanců EU předcházelo „překvapivé“ zjištění Evropské komise, že do emisní bilance čistě elektrických aut se musí započítat celý životní cyklus včetně emisně šeredné bilanční výroby baterie, ztráty z provozu i fakt, že většina elektrických aut má svůj výfuk vlastně v uhelné elektrárně. Totiž že v energetickém mixu většiny evropských zemí převládá výroba elektřiny z uhlí a plynu, např. v Polsku je to ze 70 %, v Česku z poloviny a v deklarovaně zeleném Německu ze 40 %.
O čem se přitom příliš nemluví, je skutečnost, že zatím neexistuje spolehlivá, efektivní a cenově dostupná recyklace baterií jako nebezpečného odpadu. Přitom Frans Timmermans v roce 2022 za návštěvy v Praze tvrdil, že chudší země EU včetně Česka se „naučí mít elektromobily rády“ až k nim ze západu Evropy dorazí jako ojetiny. Kdo pak bude muset řešit recyklaci baterií?
Z porovnání emisí podle zdrojů nejlépe vycházejí tradiční spalovací auta na benzin a naftu, e-auta obsadila předposlední místo, když emisně nejhorší je dle tohoto hodnocení pohon na tzv. šedý vodík vyráběný ze zemního plynu. Vedení EU tak obrací svou dosavadní politiku prosazování nulových emisí ve prospěch elektromobilů o 180 stupňů. To je začátek konce slepé sázky na elektromobilitu, která byla, je a bude ovšem spojena zejména s astronomickými náklady.

Z komentáře dále vyplývá
Kdyby si EK byla bývala včas nastudovala analýzu bruselského think-tanku Green NCAP či studii českých vědců Jana Macka a Josefa Morkuse z ČVUT, která se se závěry bruselských kolegů shoduje, skoro zadarmo by unijní lídři a jejich poradenské týmy zjistili, k čemu museli dojít. Hlavně kvůli špinavé emisní výrobě baterie se běžný elektromobil autu na benzin emisně vyrovná až po ujetí 150 000 km, v případě naftového motoru po více než 200 000 km.
Sázka na e-auta byla perlou zelené ideologie, kterou horlivě prosazoval místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, který loni z této prestižní funkce utekl. Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory ve prospěch tvrdě prosazovaných a dotovaných elektroaut přitom Evropský parlament schválil loni v polovině února, když mu k tomu „překvapivě“ umetlo cestu předsednictví ČR v Evropské radě v druhé polovině 2022.
Nyní tedy v elektromobilitě obrací šéfka EK Ursula von der Leyenová ostře kurs opačným směrem. Už 21. února zdůraznila, že zákaz spalovacích aut Komise v roce 2026 přezkoumá a zreviduje. Nyní jde mnohem dále, když podle emisního shrnutí by vlastně plně elektrická auta měla být na pranýři. Co je v pozadí tohoto obratu?
V první řadě jde o voliče. Von der Leyenové se ve funkci „nejmocnější ženy Evropy“ zalíbilo natolik, že chce po červnových volbách do Evropského parlamentu pokračovat jako předsedkyně EK dalších pět let. Přitom do čela EU byla z německé CDU tato vzděláním gynekoložka vykopnuta pro neschopnost a dramatické
selhání ve funkci ministryně obrany Německa. Na posledních pět let prosazování zelené agendy chce nyní zapomenout a zalíbit se co nejvíce voličům, a to i těm pravicovým.
Celý koncept politicky prosazované elektromobility byl postaven na dotacích. Česko teď poskytne podnikatelům na zakoupení 4500 e-aut 200 000 korun na auto v době, kdy se nad jejich údajnou emisní čistotou smráká.
Šéfka Leyenová z obavy z nezvolení dává bez konzultace s jinými komisaři pokyny k pozastavení a revizi klíčových zelených politik. Ovšem občané EU by se neměli nechat ukolébat sliby, že se jim v zájmu plnění ideologických cílů zelených zítřků nebude snižovat životní úroveň. Proto i 21 europoslanců zvolených počátkem června za Českou republiku bude mít svou velkou váhu a význam.

Automobilky nezpochybňují konec spalovacích motorů
Jak zveřejnil respektovaný portál autoweek.cz, německé automobilky, reprezentované sdružením VDA, stejně jako evropské sdružení ACEA tvrdí, že plánované vyřazování spalovacích motorů rozhodně nezpochybňují.
Podle některých komentátorů a politiků není faktický zákaz spalovacích motorů, který EU plánuje na rok 2035, vytesán do kamene. Konzervativní strany se domnívají, že původně vytýčený cíl nebyl splněn a chtějí jej proto zrušit. Pravicové strany poukazují na nedostatečné přijetí elektromobilů ze strany spotřebitelů a podezření na změnu přístupu ze strany velkých výrobců automobilů. Německý automobilový svaz VDA nicméně nadále podporuje přechod na elektromobilitu. Stejné stanovisko za všechny evropské producenty nedávno na autosalonu v Ženevě vyjádřil i prezident Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA Luca de Meo, podle něhož automobilový průmysl jednoznačně podporuje zákaz prodeje aut se spalovacími motory.
A jak dle výše zmíněného komentáře Milana Smutného, že i předsedkyně EK začala obracet a naznačuje, že v roce 2026 může v rámci plánované revize tohoto nařízení dojít ke změně, uvedla v reakci na to prezidentka VDA Hildegard Müllerová pro magazín Automobilwoche: „V současnosti kolující zprávy zaměňují některá témata a odpovědnost a vyvozují z nich nesprávné závěry.“
Rakouský Kronen Zeitung nedávno informoval o hlasování ve výboru EU pro životní prostředí a dopravu, kde výbor odhlasoval změnu v evidenci emisí skleníkových plynů z dopravních služeb. V budoucnu by to mělo probíhat podle jednotných kritérií pro všechny druhy dopravy, včetně autobusů, vlaků a mikromobility. Nejde o regulaci flotilových emisí CO2 a ani o jejich limity pro nově registrovaná vozidla. Jedná se pouze o stanovisko výboru, třístranné rozhovory s Radou zatím nejsou dokončena.
Zdá se tedy vysoce pravděpodobné, že Evropská komise v roce 2026 svůj cíl nulových emisí pro automobily pro rok 2035 přehodnotí. Doporučení výboru pro životní prostředí by podle Automobilwoche mohlo zajistit, že od tohoto přehodnocení bude pro způsobilost k registraci rozhodující celá ekologická bilance vozidel. V budoucnu by pak na schvalování typu v EU měl mnohem větší vliv celý dodavatelský řetězec včetně výrobního procesu vozidel. Neznamená to ale, že by měl být zákaz prodeje osobních aut se spalovacími motory odvolán.

Petr Kostolník

z veřejně dostupných zdrojů
Foto: EC – Audiovisual Service / Christophe Licoppe

 
Publikováno: 26. 4. 2024 | Počet zobrazení: 35 článek mě zaujal 5
Zaujal Vás tento článek?
Ano