Konkurent airbusů a boeingů
Nový čínský dopravní letoun C919 firmy Comac má za sebou premiérový mezinárodní let – v polovině února absolvoval propagační upoutávku na největší asijský aerosalon Singapore Airshow.
Stroj s úzkým trupem nabízí kapacitu až 192 sedadel a byl navržen jako přímá konkurence modelů Airbus A320neo a Boeing 737 MAX 8. Řada expertů z leteckého průmyslu ovšem upozorňuje, že stroj, jehož výroba je do značné míry závislá na mezinárodním dodavatelském řetězci, je stále neprověřený a certifikovaný jen v Číně, kde jej loni jako první v provozu použila aerolinka China Eastern Airlines.
Čínské úřady však letos plánují získat autorizaci tohoto modelu Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), o níž zažádaly už v roce 2018. Firma plánuje během následujících let ve snaze prolomit na globálním trhu dominanci západních letounů investovat do navýšení výrobních kapacit C919 desítky miliard jüanů.
Letoun by tak měl mít šanci získat část dopravního trhu, obzvláště toho domácího a výrobce naznačuje, že by se měl letos dostat i do mezinárodního provozu.
Foto: Comac