Hybridní VTOL poháněný vodíkem
Pozoruhodný projekt švýcarské start-upové firmy Sirius Aviation, která vyvíjí první VTOL na vodík, by měl zahájit novou éru ekologického a udržitelného letectví.
Firma v lednu letošního roku prezentovala na letišti Payerne technologii vodíkového elektrického pohonu pro svůj letoun Sirius Jet, vyvíjený ve spolupráci s mnichovskou automobilkou BMW a partnery. Jde o vysoce výkonný bezemisní VTOL (startuje a přistává kolmo k zemi) s pohonným systémem založeným na přeměně vodíku na elektřinu. Firma jej charakterizuje jako první VTOL na vodíkový pohon s vzduchovými dmychadly (ventilátory) na světě. Demonstrovala nejen inaugurační zprovoznění průkopnického pohonného systému, který byl spuštěn přímo v prezentační místnosti a vypouštěl pouze vodní páru a žádné emise, ale předvedla i samotný letoun, pro který je určen – regionální vodíkově-elektrické (hybridní) letadlo VTOL.
Podle výrobce je letadlo oproti obdobným elektrickým strojům mnohem tišší, výkonnější a baterii využívá jen zhruba 90 sekund. K jeho výhodám patří i přetlakovaná kabina, která mu umožní vystoupat až do výšky 9,1 km a letět cestovní rychlostí 600 km/h. Z bezpečnostní výbavy nebude chybět také padák, který se spustí automaticky, jakmile systém vyhodnotí vážnou situaci.
Vyrábět se bude ve dvou verzích, jako Millenium Jet pro standardní civilní dopravu, a v luxusní variantě Business Jet, přičemž standardní verze Millenium Jet s maximálním doletem 1200 km pojme až pět cestujících, Business verze sice méně (pouze tři), nabídne ovšem větší výkon i pohodlí a dolet až 1850 km, což podle firmy spolehlivě pokryje většinu Evropy. Uvedení do provozu je v plánu už příští rok a firma chce dosáhnout plné certifikace, komerčních dodávek a letů do roku 2028.
Sirius Aviation však nevyvíjí pouze čisté letadlo, ale chce vytvořit i kompletní související ekosystém, který zahrnuje rovněž např. infrastrukturu pro doplňování vodíku a navigační systémy nové generace. Využívá nejmodernější systém skladování vodíku, který nabízí vysokou hustotu energie a možnost rychlého doplňování paliva, které neprodukuje žádné emise. Právě na to však dopravní experti poukazují jako na kritický faktor, vzhledem k tomu, že kapalný vodík, který pohání elektromotory stroje, vyžaduje skladování při extrémně nízkých teplotách, aby si zachoval svůj kapalný stav pro nejúčinnější čerpání paliva.
Vladimír Kaláb
Foto: Sirius Aviation