asseco Aimtec murr

Elektromobilita se chystá do vzduchu

Už před půl stoletím vizionáři predikovali, že nebe ovládnou létající auta a v posledních letech přišla mohutná vlna elektrických konceptů létajících strojů typu VTOL.

 

Podle původních předpokladů už tu měly být, ale zřejmě to ještě nějaký čas potrvá. Ukazuje se, že předchozí euforie byla poněkud přehnaná, a ne všechny z těchto projektů se dožijí realizace. První tyto stroje s kolmým startem a přistáním nezahájí regulérní provoz v Evropě či USA, jak se očekávalo, ale podle všeho nejdříve v Číně a Dubaji.
Nezávislá organizace Vertical Flight Society (VFS) evidovala počátkem roku 2022 na 600 návrhů eVTOL od téměř 350 firem z celého světa. Její aktuální katalog zahrnuje přes 950 těchto strojů.

Evropa, pouze velké oči
Mezi favority na průkopníky elektrické dopravy pomocí VTOL byla donedávna medializovaná německá firma Lilium s projektem Lilium Jet, ten však nabírá zpoždění a teprve koncem loňského roku byla zahájena montáž strojů určených pro testy k získání certifikace Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Objevily se dokonce i pochybnosti technických expertů, zda řešení vyvíjené firmou Lilium může fungovat.
Britský start-up Vertical Aerospace už v roce 2020 představil eVTOL s tím, že ve veřejné dopravě by měl fungovat už za čtyři roky – tedy letos. Bezemisní létající taxík VA-1X pro čtyři pasažéry s pilotem a jejich zavazadla dosahuje rychlosti 240 km/h, přičemž uletí až 160 km. Rozpětí stroje 15 m umožní, aby mohl vzlétat a přistávat na již existujících heliportech i helipadech. Britský harmonogram „Future of Flight action plan“ však počítá s rutinním provozem létajících taxi v Británii až kolem roku 2028.

Na řadě jsou Američané
Americká Alef Aeronautics předvedla na MWC 2024 prototyp létajícího auta, který již získal povolení od amerického regulačního úřadu FAA k testovacímu letu. Firma věří, že první stroje Model A dodá zákazníkům už příští rok. Stroj bude mít elektrický pohon a v budoucnu i vodík. Osm rotorů pod karoserií mu umožňuje vznést se vertikálně jako eVTOL, tam se překlopit a pokračovat horizontálně (přičemž kabina zůstává gyroskopicky ve stejné poloze). Dolet má být téměř 180 km, na silnici je dojezd 320 km, rychlost ve vzduchu ani výška letu známy nejsou.
Kalifornský start-up Joby Aviation oznámil, že se stal prvním vývojářem eVTOL, který dokončil třetí z pěti etap procesu typové certifikace FAA, jež zahrnuje všechny konstrukční, mechanické a elektrické systémy letadla a také požadavky na kybernetickou bezpečnost, lidský faktor či hluk. Jejich stroj unese čtyři pasažéry a pilota, a dosahuje rychlosti 320 km/h. Firma už letos podepsala i dohodu s dubajským úřadem pro silniční a dopravní dopravu (RTA) o spuštění služeb aerotaxi v emirátu do začátku roku 2026.

Přicházejí letečtí giganti
Do úsilí vyvinout stroje typu eVTOL se začínají přihlašovat i velcí hráči. Například v březnu představil v německém Donauwörthu, kde zároveň otevřel i nové testovací centrum pro technologie eVTOL a rozšířené městské mobility (AAM) své želízko v ohni evropský letecký gigant Airbus. Prototyp CityAirbus je sice vzorový, nikoli však sériový model elektrického létajícího stroje, nicméně firma plánuje ještě tento rok jeho první vzlet. Na bližší technické parametry je výrobce zatím skoupý, prozradil jen, že čtyřmístný stroj má rozpětí 12 m, dvoutunovou hmotnost a jeho osm vrtulí mu dává maximální rychlost 120 km/h a zhruba 80km dolet. Ocas i pevná křídla jsou v tzv. motýlím uspořádání ve tvaru V, přičemž na každé straně je nejdřív po jednom rotoru zepředu, po dvou rotorech zezadu křídel a poslední dva jsou opět symetricky rozmístěny na ocasu. Měl by být však poměrně tichý, což je stěžejní problém většiny létajících strojů: za letu nemá úroveň hluku přesáhnout 65 dB a při přistání 70 dB (tedy asi jako běžný domácí vysavač).
Na projektu eVTOLu pracuje Airbus ovšem už delší dobu. Počátkem roku 2017 firma představila stroj s názvem Vahana, který první zkušební let absolvoval na konci ledna následujícího roku. Jeho vývoj však Airbus na konci roku 2019 zastavil, a na něj navázal právě projekt CityAirbus, na němž pracoval souběžně. Ten svůj první let bez posádky absolvoval na jaře 2019. Nyní výrobce hodlá usilovat o certifikaci stroje ve speciální kategorii VTOL u agentury EASA a následně i u Amerického leteckého úřadu (FAA), a svůj eVTOL v blízké budoucnosti uvést do provozu. V první fázi ještě jako pilotovaný, ale v budoucnu už jako plně autonomní.
Do segmentu strojů eVTOL se chystá vstoupit i renomovaný výrobce helikoptér, firma Sikorsky, který v únoru představil koncept stroje s názvem HEX (Hybrid-Electric Demonstrator). Záměr vyvinout plně autonomní demonstrátor hybridního a elektrického letadla pro cestující firma oznámila již loni na veletrhu Heli-Expo 2023 v Atlantě. Konstrukčně tvarem připomíná vrtulník, ale místo obvyklých motorů na vrchu trupu a ocasní ploše má po stranách křídla s hybridními motory, která se mohou i s pohonnými jednotkami překlopit z horizontální letové polohy do vertikální pro start a přistání. Oproti naklopení pouze motorů (jako např. V-22 Osprey) to umožní dosáhnout menší odpor, a tedy i úsporu paliva. Cílem je stroj o hmotnosti čtyři tuny s turbogenerátorem o výkonu 1,2 MW, který by měl nabídnout dolet téměř 1000 km.

Asijská konkurence má náskok
Mezi renomovanými firmami, které se zapojily do trendu vzdušné mobility, jsou i značky známé hlavně z mobility pozemní, tedy automobilky, a to zejména asijské. Na svém projektu eVTOL pracuje např. Honda, která svůj stroj plánuje vybavit hybridní pohonnou jednotkou s plynovou turbínou umožňující zvýšit dolet na cca 400 km. Japonská firma SkyDrive, jejímž akcionářem je i společnost Suzuki Motor, už zahájila výrobu svého eVTOL stroje SD-05.
Na letošním CESu představila své ambice v oblasti letecké dopravy s eVTOLy i korejská automobilka Hyundai se svým modelem S-A2. Bateriový stroj pro čtyři cestující a pilota s uváděným doletem 65 km pohání osm rotorů, které mu dávají rychlost až 190 km/h, létat by měl ve zhruba půlkilometrové výšce. Firma plánuje jeho uvedení až v roce 2028, kdy by už tyto stroje měly mít povolení k provozu na klíčových trzích v USA i Evropě. Koncept svého létajícího auta předvedla v Las Vegas i čínská firma Xpeng pod názvem AeroHT. Jde o luxusní dvoumístný eVTOL, který by výrobce chtěl dostat na oblohu v brzké době.
A budou to zřejmě právě čínské stroje, které jsou z vyvíjených řešení tohoto typu asi nejblíže uvedení do reálného provozu. Například loni čínská firma EHang získala standardní osvědčení letové způsobilosti od Úřadu civilního letectví Číny (CAAC) pro svůj pasažérský systém UAV EH216-S a první certifikované elektrické létající taxi bylo už dodáno zákazníkovi. Firma však míří i na zahraniční trhy, loni oznámila rozšíření své působnosti do Spojených arabských emirátů, letos na jaře bezpilotní EH216-S úspěšně provedl svůj debutový let v Latinské Americe.
Na trhu má však EHang i velmi ambiciózní konkurenci v podobě domácí firmy AutoFlight, která už otestovala svůj stroj Prosperity, jejž označuje za první veřejné letadlo eVTOL na světě a první lety (zatím v pilotovaném režimu) by měla zahájit v roce 2026. Elektricky poháněný letoun pro operace v nízkých nadmořských výškách s doletem 250 km je 11 m dlouhý, 3 m vysoký, dosahuje rychlost 200 km/h a umožňuje přepravu 5 osob nebo 400 kg nákladu. Zajímavá je předpokládaná cena za jedno místo, která by podle výrobce měla činit cca 300 yuanů (42 USD).

Josef Vališka
Foto: Joby Aviation, Airbus, Alef Aeronautics, Sikorsky, EHang

 
Publikováno: 9. 5. 2024 | Počet zobrazení: 52 článek mě zaujal 7
Zaujal Vás tento článek?
Ano