Vodík v lodní dopravě
Společnost Future Proof Shipping (FPS) uvedla do provozu průkopnický člun na vodíkový pohon H2 Barge 2. Bezemisní plavidlo bude přepravovat zboží po Rýnu mezi Rotterdamem a německým Duisburgem.
Přestavěná říční kontejnerová loď s původně konvenčním pohonem byla zbavena spalovacích motorů a nyní má zcela nový pohonný systém včetně 6 palivových článků PEM, jež zvyšují celkový instalovaný výkon na 1,2 MW, úložiště vodíku, bateriových sad a elektropohonu instalovaného v podpalubí. Očekává se, že ročně uspoří až 3000 tun CO2.
Plavidlo je prvním z dvojice demonstrátorů, druhá demonstrační loď Zulu 06 bude letos nasazena v Paříži. FPS plánuje vybudovat flotilu 10 vnitrozemských a příbřežních plavidel s nulovými emisemi, jež bude nabízet k pronájmu poskytovatelům logistických služeb a vlastníkům nákladu.
Vnitrozemské vodní cesty jsou důležité pro nákladní dopravu v Evropě, a H2 Barge 2 přinese znalosti o tom, jak vybavit plavidla ze spalování nafty na alternativy s nulovými emisemi pomocí baterií v kombinaci se zeleným vodíkem v palivovém článku.
Foto: Future Proof Shipping