asseco Aimtec murr

cOdvážný Crosstrek Executive neboli evoluce XV

Subaru uvedla na trh nový model Crosstrek. Jde o další generaci modelu XV, ale již s globálním názvem, který posouvá jeho vlastnosti, jako jsou skvělý podvozek, jízdní komfort, dovednost pohonu všech kol a v neposlední řadě bezpečnost, ve všech směrech.

 

Původní evropský název hatchbacku XV, jichž bylo na českém trhu registrováno celkem 2445 ks, byl přejmenován na Crosstrek, jenž se užívá globálně, a Subaru má k tomuto přírůstku velká očekávání.
Zvýšením světlé výšky a plastovou ochranou prahů i blatníků je z něj crossover. A první pohled na proporce kompaktního, necelých 4,5 m (4495 mm) dlouhého modelu, dávají tušit jeho odvážnou dravost mohutnou přídí s vyboulenou kapotou, vystouplými světlomety, které stříbrnými lištami „ukazují“ na velké logo a také spodními černými plasty obepínající mlhová světla. Dynamičnost profilu karoserie s dozadu se svažující střechou podtrhují střešní ližiny a záď s horním spojlerem.

Interiér s novými sedačkami
Protože jsme měli na redakční test Crosstrek v nejvyšší výbavě Executive, sedačky byly pěkně obšité kůží a nabízely dost místa ve všech směrech. Ty přední, elektricky nastavitelné, byly nově vyvinuty tak, aby snižovaly otřesy a na to navazující pohyb hlavy, což způsobuje pocit únavy. Sedačky mají nyní lépe podporovat pánev, aby křížová kost byla při sezení vzpřímenější. A jestli to funguje? Ano, mohu potvrdit, protože po ujetí téměř 900 km jsem nebyl „rozlámaný“ a cítil jsem se dobře, čemuž přispívalo i pěkné odhlučnění.
Prostor v interiéru je velmi solidní. Oceňuji skvělý výhled na všechny strany, včetně prostoru kolem A sloupků, což bývá u některých značek problém v podobě větších slepých úhlů. Dominantou interiéru je mohutný věnec multifunkčního volantu, který padne skvěle do dlaní, kaplička s analogovými budíky a středový 11,6palcový displej infotainmentu včetně fyzických tlačítek. K dispozici je i dostatek odkládacích přihrádek. Líbilo se mi vykrojení na lahev v obou kapsách předních dveří nebo držáky na lahve ve středové konzole, které nepřekáží při řazení. Potěšilo mě i klasické střešní okno místo dnes módní prosklené střechy.  

Systém EyeSight
Tento systém doznal vylepšení funkčnosti (ze 7 na 14 funkcí) s téměř dvojnásobným pozorovacím úhlem. Přibyly funkce upozornění na chodce i cyklisty při odbočování, rozpoznávání dopravních značek rychlostních omezení (díky tomu dovede upravit omezovač rychlosti). Navíc systém dokáže přizpůsobit rychlost předvídavě okolním podmínkám, centrování v jízdním pruhu nebo v nouzové situaci autonomní řízení.  

Mild-hybridní e-Boxer
Jediným motorem u všech specifikací je dvoulitrový čtyřválcový elektrifikovaný motor o výkonu 100 kW podporovaný mild-hybridní technologií. Po úpravě sice nabízí zmenšení výkonu o 10 kW a točivého momentu o 11 Nm, ale zato doznal snížení spotřeby paliva (ze 7,9 na 7,7 l/100 km) i emisí.
Spalovací plochý agregát je spojen s převodovkou Lineartronic CVT, do které je integrován elektromotor o výkonu 12,3 kW a točivým momentem 66 Nm. Ten pomáhá spalovacímu motoru zejména při nižších rychlostech.

Emocionální podvozek
Díky vyváženosti vozu, bezvadnému naladění podvozku a nízkému těžišti se na silnici chová skvěle, ale na nezpevněném povrchu ještě lépe. Dokáže krásně eliminovat nerovnosti terénu, je suverénní a jistý v daných podmínkách. Tomu pomáhá i zvýšená (o 10 %) torzní tuhost karoserie. I přes zvětšenou světlou výšku 220 mm se vůz v zatáčkách nenaklání a je stabilní i při jejich rychlejším projíždění.
Variabilní stálý pohon všech kol má v režimu X-Mode dvě verze (bláto, sníh a nezpevněný suchý povrch), které řídí prokluz kol a přenos síly na jednotlivé nápravy. Řízení je přesné a dobře reaguje na povely.     

Závěr
Crosstrek si zachovává díky skvělému podvozku vyváženost komfortního svezení s terénními schopnostmi. Nabízí pohodlí při silniční jízdě i na nezpevněném povrchu a vysokou bezpečnost díky bohaté technologické výbavě. Jeho cena v základní konfiguraci vyjde na 880 tisíc a v testované verzi Executive 1 020 000 Kč vč. DPH.

Petr Kostolník
Foto: Petr Kostolník

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 8 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 1
Zaujal Vás tento článek?
Ano