asseco Aimtec murr

Nejen kočky vidí v noci

Společnost Glomex Military Supplies je dodavatelem a integrátorem zařízení a vybavení pro vzdušné i pozemní síly, speciální jednotky a bezpečnostní složky, k nimž patří i přístroje pro noční vidění označované zkratkou NVG (Night Vision Goggles), jejichž možnosti jsme mohli vyzkoušet na vlastní oči.

 

Tato zařízení umožňující vidět i v prakticky naprosté tmě, pro lidské oko jinak neproniknutelné, se stala už standardní součástí vojenské i policejní výzbroje a využívají je i příslušníci dalších ozbrojených složek, včetně speciálních zásahových jednotek, záchranáři i piloti letadel a vrtulníků.

Kde oko nestačí, pomůže technika
NVG pracují na principu zesílení nízké úrovně zbytkového světla, jehož zdrojem jsou v nočních hodinách hlavně Měsíc a hvězdy, ale také tzv. světelný smog v důsledku lidských aktivit. Svazek fotonů prochází fotonásobičem, který je přemění na elektrony, jež se následně elektrochemickým procesem znásobí, usměrní přes fosforovou obrazovku a přemění se na viditelné světlo.
Přístroje dosahují různé úrovně, ty „nulté“ a první generace jsou už na ústupu, protože jejich parametry už výkonnostně překonávají nyní aktuální systémy 2. a 3. generace, které sice využívají stejný princip, ale mnohem výkonnější zesilovače na bázi arzenidu galia. Tyto nejmodernější noktovizory dokáží zesílit zbytkové světlo až 100 000krát, přičemž kvalita jejich zobrazení se neustále zvyšuje. Některé modely mají i speciální ochranu proti přesvícení, kdy automaticky vypínají zesilovače světla, když dojde k prudkému nárůstu jasu. NVG brýle by se nikdy neměly zapínat při denním světle, které může poškodit nebo zcela zničit vlastní zesilovač.
Běžné standardní přístroje pracují obvykle s mikroskopickými vrstvami fosforu, který má rovněž schopnost zesílit zbytkové světlo a učinit věci ponořené pro běžný zrak v neproniknutelné tmě, pro pozorovatele vybavené těmito přístroji, viditelné. Obraz je monochromatický, černobílý či zelený, podle typu použité fosforové vrstvy. Některé přístroje využívají kromě toho i infračervené přisvícení.
V portfoliu Glomexu je několik různých typů brýlí pro noční vidění, od základních variant se standardními parametry až po skutečně špičková hi-tech zařízení představující podle slov technických specialistů firmy ve své branži skutečnou elitu, jako F1 mezi automobily. Zatímco běžní příslušníci vojenských jednotek si při nočních operacích vystačí s brýlemi standardní kvality, ceny nejkvalitnějších vojenských NVG a výbavy speciálních zásahových týmů či nejvýkonnější noktovizory pro piloty letadel a helikoptér, se pohybují v řádu (vyšších) stovek tisíc korun.

Správně fungují jen dobře udržované
Podmínkou bezvadné funkce brýlí nočního vidění je ovšem jejich pravidelná údržba a servis, vzhledem k tomu, že jde o přístroje s velmi citlivou optikou a elektronikou, které jsou však často používány v drsných podmínkách.
Pro zajištění bezchybné funkce je výrobcem doporučován (či dokonce přímo vyžadován) servisní interval 180 dnů, tedy prakticky každého půl roku by měla proběhnout prohlídka, případně rekalibrace, a také čištění.
Většina výrobců uvádí životnost NVG brýlí rozsahem 10 000 operačních hodin, nicméně podle specialistů z Glomexu praktické zkušenosti ukazují, že při správném používání a pravidelné odborné údržbě lze tuto hranici prodloužit. Po každém servisním zásahu, ať už jde o jejich vyčištění nebo seřízení, se vždy brýle plní dusíkem, který zabraňuje, aby do přístroje, který je nutné udržovat hermeticky utěsněný, mohla proniknout vlhkost, jež může brýle rovněž poškodit.
Požadavek na důslednou údržbu se týká zejména nejkvalitnějších NGV pro letecký sektor, které používají piloti. Jenže právě to se v Evropě, kde jsou v provozu stovky a tisíce těchto přístrojů, už zase tak důsledně neděje, jak konstatovali specialisté Glomexu. Běžný ani technicky zdatný uživatel si však takovýto servis vlastními silami zajistit nedokáže, vyžaduje to vysoce specializované vybavení a špičkové kvalifikované techniky.
Ve svém pražském sídle loni firma otevřela laboratoře a moderní servisní středisko přístrojů nočního vidění, které je nejmodernějším svého druhu nejen u nás, ale i ve středo- a východoevropském regionu, který představuje hlavní teritoriální pole působnosti společnosti Glomex Military Supplies. Servisní technici zde mají k dispozici certifikované diagnostické přístroje a speciální technické vybavení, které jim umožňuje provádět záruční i pozáruční údržbu a opravy noktovizorů od celé řady renomovaných světových výrobců.
Kapacita nového servisního centra je dostatečná pro poskytování komplexních služeb nejen tuzemským uživatelům, ale stále větší zájem o opravy zde projevují i zákazníci ze zahraničí. Jak konstatoval hlavní servisní technik Glomexu, už během několika týdnů od uvedení servisního centra do provozu jeho pracovníci opravovali přístroje nočního vidění z pěti evropských států. Měsíčně zde servisují či opravují desítky přístrojů NGV, především ze zahraničí. Všechny opravy se řeší výměnou dílů, což zaručuje správnou funkčnost, zákazníci si pochvalují kvalitu práce, dodací lhůty a také příznivé ceny oprav.                                                                                                                                                                                                                                                                                  
„K provádění servisních úkonů máme certifikaci od řady významných světových výrobců noktovizorů a specializujeme se zejména na nejpokročilejší brýle nočního vidění, jejichž jsme v České republice a několika dalších východoevropských zemích autorizovanými distributory,“ říká prezident společnosti Glomex Military Supplies Lukáš Dědina. Firma je výhradním dodavatelem přístrojů nočního vidění od společností Elbit Systems North America a Steiner eOptics.

 

 

 

 

 

 

 

S NVG lze jezdit i potmě, když se to umí
Nicméně i když je používání brýlí pro noční vidění zdánlivě jednoduché, má vnímání jejích prostřednictvím svá specifika daná způsobem zobrazování a vyžaduje určitý nácvik pro jejich obsluhu. Na první pohled je sice „trojrozměrné“, ale od běžného pohledu se liší. Tubusy přístroje připomínající dalekohled přinášejí binokulární zobrazení (dva dvojrozměrné obrazy), které ale náš mozek nevyhodnotí jako přirozený obraz. Vnímání celkové scény je odlišné, a na rozdíl od dalekohledů s nočním viděním podávají obraz nezvětšený. Navíc, jejich samotné nošení klade na uživatele určité nároky, jelikož je používá v akci nepřetržitě na rozdíl od příležitostného pohledu na tmavý okolní svět, což není pro naše oči úplně přirozené.

Vyzkoušeno i prakticky
Součástí prezentace noktovizorů byla i ukázka jejich součinnosti s novými vozy Toyota Hilux, které Glomex dodal pro českou armádu. Jde o speciálně upravenou verzi Chamois, vybavené systémem Blackout s nočním viděním, umožňující noční jízdu v koloně bez použití světel, které by kolonu prozradily.
Řidiči spoléhají na brýle pro noční vidění a nenápadné malé světelné značky (speciální poziční indikátory) umístěné pod nárazníky, které neoslňují, ale díky NGV jsou viditelné a bezpečně rozeznatelné pro řidiče následujícího vozidla. Noční režim blackout vypíná všechny vnější i vnitřní zdroje světla, takže vozidla jsou potmě prostým okem prakticky neviditelná a k jejich bezpečnému provozu v těchto extrémních podmínkách slouží speciální infračervené reflektory, obrysová a koncová světla, která vidí pouze řidiči vybavení brýlemi nočního vidění.
Systém splňuje standard NATO STANAG 4381 (Blackout system for Tactical Land Vehicles). Při takto náročné jízdě se uplatňují i další „vychytávky“ armádních Toyot, jako zvýšená průchodnost a brodivost terénem, lepší ochrana spodku, zvětšený obvod kol, širší pneumatiky nebo přední ochranný rám a elektrický naviják s tahem až 4536 kg.

Petr Kostolník
Foto: Jindřich Jindřich a Petr Kostolník

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 1 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 0
Zaujal Vás tento článek?
Ano