asseco Aimtec murr

Bosch byl loni úspěšný a posiluje ve vodíkových technologiích

Navzdory obtížnému prostředí zvýšila společnost Bosch Group za uplynulý rok  svůj obrat oproti předchozímu roku o 3,8 % na 91,6 mld. eur a dařilo se i její české části. V Česku dosáhl Bosch loni dvojciferného nárůstu obratu.

 

Na českém trhu Bosch dosáhl loni obratu ve výši 21,5 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst o 12 % a celkový obrat českých společností skupiny Bosch včetně exportu dosáhl 55,2 mld. Kč a meziročně se tak zvýšil o 12 %, což Milan Šlachta, reprezentant skupiny společnosti Bosch v ČR, ocenil jako vynikající výsledek v situaci, kdy se dodavatelský řetězec ještě úplně nezotavil a ceny energií a inflace rostly.
Například ve své klíčové oblasti Mobility Bosch letos celosvětově zahajuje zhruba 30 výrobních projektů pro elektromobily, a přestože trh s tepelnými čerpadly loni v Evropě stagnoval, podařilo se firmě v oblasti tepelné techniky rozšířit své podnikání o téměř 50 %.
Bosch má v Česku široké zastoupení se všemi svými čtyřmi obchodními oblastmi: Mobilita, Průmyslová technika, Spotřební zboží, Energetika a technika budov. Zde zaměstnává přes 8200 lidí včetně velkého počtu špičkových vysoce kvalifikovaných pracovníků ve vývoji, kteří se podílejí i na mezinárodních projektech zaměřených na vodíkové technologie pro mobilitu a energetiku, design senzorů a digitalizaci procesů ve výrobě a vývoji.
Výrazný růst zaznamenala loni divize Bosch Mobility, největší obchodní oblast Bosch v Česku, která tvoří většinu obratu. Její součást Mobility Aftermarket, zahrnující u nás síť 72 nezávislých autoservisů Bosch Car Service a 8 Diesel servisů, zaznamenala díky zvýšené poptávce po opravách a údržbě automobilů vůbec nejlepší rok ve své historii.
Také celkové loňské výsledky Bosch Rexroth v ČR byly velice dobré a překonaly úspěchy z roku předcházejícího. Hlavním faktorem růstu byly oblasti průmyslové automatizace, digitalizace a automatizace výrobních procesů.
V roce 2023 Bosch investoval v Česku 3,7 mld. Kč (154 mil. eur), a nejvíce prostředků šlo do moderních výrobních technologií pro rozjezd výroby elektrických pohonů elektromobilů v jihlavském výrobním závodě, pokračovaly i projekty automatizace a digitalizace procesů.

Vodíková šance pro svět i český průmysl
Ke stěžejním oblastem aktivit firmy patří rozvoj vodíkových technologií, kde Bosch už zaměstnává přes 3000 lidí, a očekává, že do roku 2030 by obrat v tomto segmentu mohl dosáhnout 5 mld. eur.
Působnost firmy zasahuje napříč celým vodíkovým hodnotovým řetězcem a do tohoto segmentu jsou směrovány i velkorysé investice. V letech 2021 až 2026 by se zde mělo proinvestovat téměř 2,5 mld. eur. Bosch uvažuje o vodíku holisticky a v kontextu celého vodíkového ekosystému, počínaje čištěním vody pro elektrolyzéry přes výrobu vodíku v elektrolyzérech až po různé mobilní či stacionární aplikace. Na vrcholu vývoje vodíkových technologií jsou palivové články, a to nejen typu PEMFC (Polymer Electrolyte Mebrane Fuel Cell) pro použití v automobilovém průmyslu, ale i SOFC (Solid Oxide Fuel Cell) pro stacionární zdroje energie.
Významnou roli v rozvoji vodíkových technologií hraje i práce výzkumníků z Vývojového centra Bosch v Českých Budějovicích, které je jedním z pěti center divize Bosch Powertrain Solutions na světě a největším svého druhu mimo Německo. Jsou zde i testovací a konstrukční centra, takže je možné připravit všechny části vývojového cyklu nového produktu na jednom místě.
„V Českých Budějovicích se již podílíme na vývojových projektech systémů čištění vody, modulu Smart electrolysis pro výrobu vodíku a Fuel Cell Power Module pro výrobu elektřiny z vodíkových palivových článků,“ uvedl Alan Celić, který vede vývojové aktivity jako viceprezident pro vývoj divize Bosch Powertrain Solutions v Česku. Jedno z těchto řešení představil Bosch novinářům při návštěvě českobudějovického centra na podzim loňského roku v podobě stacionárního systému – jednotku palivových článků na bázi pevných oxidů (SOFC) pro vytápění a výrobu elektřiny.
Nyní Bosch rozšiřuje svou působnost o důležitou součást pro výrobu a využití vodíku – technologii pro úpravu vody, která je prvním a nejzásadnějším článkem vodíkového hodnotového řetězce. Navíc, ve srovnání s řešeními běžně dostupnými na trhu, eliminuje tato technologie potřebu chemických látek při úpravě vody. Kromě úpravy vody na principu reverzní osmózy bude firma nabízet i nově vyvinuté systémy určené zejména pro odlehlé oblasti a místa na moři. Českobudějovičtí inženýři vyvinuli účinný systém, který velmi efektivně využívá nejen sladké vody, ale je schopen upravovat i vodu slanou.
Českobudějovický Bosch se ve spolupráci s německými partnery podílí i na vývoji elektrolyzérů ve formě modulů s využitím technologie PEMEL (Polymer Electrolyte Membrane Electrolysis). Připravují se ve škálovatelném kontejnerovém provedení od relativně malých (1,25 až 5 MW) až po velká průmyslová řešení (10 až 1000 MW).
Do budoucna připravuje firma i inovativní řešení spojující vše do jednoho bloku (od čištění vody až po elektrolýzu), který bude možné umístit např. i v offshorových větrných farmách na moři, kde odpadá vedení elektrické energie i chemická úprava vody, přičemž výsledkem bude vodík odváděný potrubím. V českobudějovickém centru se zkoumají i materiály umožňující bezztrátové ukládání a potrubní přepravu vodíku.

Hi-tech pod tlakem
K nejatraktivnějším exponátům na Hannover Messe patřily novinky firmy Bosch Rexroth z oblasti vodíkových technologií. Na jejich uvedení na trh (včetně toho českého) si však budeme muset ještě nějaký čas počkat. Podrobnější informace o předpokládaném časovém horizontu firma zatím neuvedla.
Při budování vodíkové infrastruktury hrají významnou roli osvědčená řešení průmyslové hydrauliky, kde Bosch Rexroth nabízí kompaktní, účinná a bezúdržbová systémová řešení pro pohon pístových kompresorů, jež jsou klíčovou součástí vodíkových čerpacích stanic. Aby bylo možné rychle a spolehlivě tankovat vodík do vozidel, musí být na místě stlačen až na 900 barů, což vyžaduje vysoce účinný proces komprese. Elektrohydraulické pohony Bosch Rexroth nabízejí vysokou účinnost i měrný výkon a jsou odolné, spolehlivé a kompaktní, což je výhodné zejména u integrovaných řešení v kontejnerech.
Pro malé vodíkové systémy s denním výrobním množstvím do 10 kg H2/h je určeno vysoce účinné kompletní řešení v podobě servohydraulických os, které v sobě v malém prostoru sdružuje servomotor, hydraulické čerpadlo, řídicí blok a synchronní válec. Lze je použít nejen ke stlačování vodíku, ale i jiných plynů. Pro střední objemy vodíku je určen dvoupístový válec CGV, odolné a energeticky účinné řešení pro stlačování plynů.
Dalším z významných počinů Bosch Rexroth je inovativní řešení pro efektivní stlačování vodíku v čerpacích stanicích, a nové elektrohydraulicky poháněné kryogenní čerpadlo s příkonem 280 kW pro přímé tankování kamionů. Umožňuje stlačit kapalný vodík na 875 barů a cílem je doplnit 100 kg vodíku do vozidel během 10 minut, což by mělo pomoci vyřešit skladování vodíku.
Se start-upem PowerCell Sweden se Bosch zaměřil na srdce vodíkového hnacího ústrojí: zásobník palivových článků. Zásobník s protonovou výměnnou membránou (PEMFC), známý též jako palivový článek s polymerovým elektrolytem (PEM), je místem, kde dochází k výrobě elektřiny elektrochemickou výměnou reaktivních plynů vodíku a kyslíku. Samotný palivový článek však negeneruje dostatečné množství energie, proto jsou spojovány do svazků (tzv. stacků) oddělených bipolárními deskami. Zhruba 400 palivových článků pak může společně vyprodukovat až 120 kW. Klíčovou roli stacků mají podobně jako ve vozidlech se spalovacím motorem řídicí jednotky, které optimalizují všechny funkce palivového článku pro co nejefektivnější provoz. V této oblasti je Bosch v předstihu před konkurenty.

Josef Vališka
Foto: Bosch

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 1 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 0
Zaujal Vás tento článek?
Ano