asseco Aimtec murr

Nejdelší nová evropská železnice

V lotyšské metropoli Riga odstartovala největší železniční stavba v Evropě Rail Baltica, pokud jde o délku trasy nově postavených kilometrů, které mají nahradit dosavadní ruské koleje.

 

Celková délka bude po dokončení projektu spojujícího Pobaltí s Polskem dosahovat 870 km. První úsek výstavby o délce 230 km vysokorychlostní železnice Rail Baltica byl zahájen právě letos v květnu. Trasa by měla zahrnovat města Tallinn, Pärnu, Rigu, Panevėžys, Kaunas, Vilnius a Varšavu, odkud by mělo poté navazovat VRT spojení přes Berlín až do Bruselu, Antverp a Amsterdamu.
Osobní vlaky by po této nové trase měly jezdit rychlostí až 250 km/h (maximálka je stanovena na 249 km/h) a pro nákladní vlaky je projektovaná max. rychlost 120 km/h.
Kontrakt, který realizuje sdružení firem ERB Rail, tvořené společnostmi Budimex Eiffage Génie Civil a Rizzani de Eccher, zahrnuje kromě výstavby zmíněných 230 km vysokorychlostních tratí rovněž 117 inženýrských staveb a 11 přechodů pro zvířata. Hodnota zakázky je zhruba 3,7 miliardy eur a 85 % nákladů na zhotovení projektu bude financováno z evropského fondu Connecting Europe Facility.
Výstavba nové železniční trati o rozchodu 1435 mm propojující Pobaltí s Evropou, která je součástí Transevropského dopravního systému, bude probíhat po etapách, a první úseky by se prý mohly otevřít už v roce 2028. V Česku možná budou v té době už připraveny první posudky EIA pro pilotní projekty VRT v délce několika km zkušebních tratí…

Petr Sedlický
Foto: Rail Baltica

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 1 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 0
Zaujal Vás tento článek?
Ano