asseco Aimtec murr

Americký vysokorychlostní sen dostává nové obrysy

Je to paradox – zatímco v Číně nebo po Evropě už běžně jezdí vlaky schopné dosahovat rychlosti kolem 300 km/h, země, která měla před sto lety jedny z nejlepších železnic na světě, stále nemá ani jediný vlak na vysokorychlostní železnici.

 

Přes několik pokusů o realizaci vysokorychlostní železnice se Spojeným státům nedaří tuto bariéru prolomit. Nyní je zde ale nová společnost, která by mohla přivést vysokorychlostní železnici do USA během několika let.
První americké železnice vznikly téměř před 200 lety a po více než století měla země jednu z nejpokročilejších a nejpoužívanějších sítí na světě. Jenže s nástupem automobilismu se vše změnilo. A i když bylo cestování po železnici na ústupu, spuštění japonského rychlovlaku šinkansen inspirovalo USA k výzkumu možnosti vysokorychlostní kolejové dopravy mezi městskými centry.
Po více než 10 let probíhaly vysokorychlostní testy podél tzv. severovýchodního koridoru, kde vlaky v rámci zkušebních projektů mezi Washingtonem a Bostonem dosahovaly rychlosti přes 240 km/h. Jenže mimo zkušebních projektů není ani vlajková loď prestižní americké společnosti Amtrak se soupravou Acela (nejrychlejší v USA) dostatečně rychlá, aby mohla být považována za vysokorychlostní. Její maximální rychlost 150 km/h je dosahována pouze na krátkou vzdálenost, přičemž Mezinárodní unie železnic považuje za minimální požadavek rychlost 250 km/h.

Go West! v nové podobě
USA se to nyní snaží dohnat. V prosinci 2023 oznámila Federální správa železnic investici více než 8 mld. USD v novém financování projektů osobní železniční dopravy včetně vysokorychlostní železnice. Jedním z nich je kalifornská vysokorychlostní železnice probíhající mezi LA a San Franciskem. Společnost, která za ní stojí, nedávno dokončila další železnici, o jejíž realizaci mnozí pochybovali. Nazývá se Brightline a na Floridě spojuje Orlando a Miami s nejrychlejšími vlaky mimo severovýchodní koridor, které jsou schopné dosáhnout rychlosti 200 km/h.
Jde o první soukromě financovanou železniční trať v zemi po více než 100 letech. Namísto toho, aby se firma Brightline spoléhala výhradně na veřejné financování, získala podporu soukromého kapitálu, i když rovněž využila státní politiku, která přiděluje přednostní možnost výstavby nových železničních tratí vedle dálnic.

Z průkopníka vysokorychlostním outsiderem
Nyní se firma zaměřila na mnohem ambicióznější projekt na opačné straně země. Jde o novou vysokorychlostní železnici s názvem Brightline West za 12 mld. dolarů z Las Vegas až do Los Angeles v jižní Kalifornii. Podle Brightline to bude první skutečná vysokorychlostní trať v Americe s maximální rychlostí alespoň 300 km/h. Což je poměrně odvážné tvrzení, vzhledem k tomu, že stavba ještě ani nezačala, nicméně existují ambiciózní plány na velmi brzké zahájení a dokončení do poloviny roku 2028 – včas před olympiádou.
Linka dlouhá 350 km povede přímo na Las Vegas Strip do Rancho Cucamonga – něco málo přes 65 km východně od LA, kde mohou cestující přestoupit do vlaku Metrolink a dostat se na Union Station přibližně za hodinu. Celkem cesta mezi městy tak zabere asi tři hodiny, což je méně než dosavadních pět hodin po silnici.
Brightline si dokázala uzavřením nájemní smlouvy s kalifornským ministerstvem dopravy zajistit možnost vybudování vysokorychlostního koridoru vedle stávající infrastruktury. Převážná většina (ca 96 % nové vlakové trasy) povede souběžně s dálnicí I-15, která je „proslulá“ nekonečnými zácpami.
Projekt má však stále i kritická místa, jež musí stavitelé vyřešit. Jedním z nich je průsmyk Cajon mezi pohořím San Bernardino a San Gabriel se strmým stoupáním, který je problematický i pro nákladní vlaky. A protože vysokorychlostní soupravy musí jezdit po co nejrovnějším terénu, budou zřejmě muset v tomto klíčovém úseku zpomalit.

Josef Vališka
Foto: Brightline

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 1 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 0
Zaujal Vás tento článek?
Ano