asseco Aimtec murr

Originální VW Bulli jako kolejové vozidlo

Specialisté z oddělení Oldtimer značky Volkswagen Užitkové vozy, kteří pečují o historická vozidla, představili svého nejnovějšího automobilového jednorožce: vozidlo Bulli z roku 1955 upravené na drezínu, jemuž se v žargonu říkalo Klv-20.

 

Deutsche Bundesbahn (DB) stojí v roce 1954 před výzvou na nákup kompaktních služebních kolejových vozidel. Ale místo vývoje nového vozidla se DB rozhodla pro úpravu mnohostranně využitelného modelu Volkswagen Kombi s železničním podvozkem.
Výrobou malého vozu se spalovacím motorem (Klv-20 – Kleinwagen mit Verbrennungsmotor) pro železniční provoz pověřila firmy Martin Beilhack (z Rosenheimu) a Waggon und Maschinenbau GmbH (z Donauwörthu). Tyto během jednoho roku přestavěly VW T1 po 15 vozech.
Hlavním účelem nasazení těchto vozidel byly inspekční jízdy a realizace oprav v rámci údržby a obnovy železničních objektů a signalizačních zařízení. Vozidla Klv-20 byla vyřazována z provozu až v 70. letech 20. století. Vozidlo ze sbírky Oldtimer s číslem podvozku 20-5011 bylo vyrobeno firmou Beilhack.
Klv-20 tvoří tři základní komponenty: karoserie T1 Kombi, průmyslový motor VW o výkonu 21 kW a podvozek s hydraulickým zdvihacím a otáčecím zařízením. Díky tomuto zařízení dokázala jedna osoba vůz Klv-20 na místě zdvihnout a otočit, aby se vozidlo nemuselo do výchozí stanice vracet na zpětný chod. Kompaktní kolejové vozidlo tak bylo možné používat velmi flexibilně.
Kvůli souladu s železničními předpisy pro speciální vozidla byly světlomety i zadní svítilny demontovány a otvory zakryty plechem. Na nových místech byly namontovány standardní svítilny předepsané pro železniční dopravu – vpředu dvě bílé a vzadu jedno červené.
Zajímavostí je prodejní prospekt, který výrobce, firma Beilhack, k tomuto neobvyklému vozu Bulli vydal. Výňatek z textu originálního prospektu zní:

Drezína pro univerzální použití
Malý kolejový mikrobus nebo malé užitkové vozidlo opatřené vzhledově atraktivní aerodynamickou karoserií modelu VW Kombi s dodatečnou výbavou kolejového vozu.
Tato vozidla, která vyrábíme jako typ GBA 1, mají osvědčený motor VW, čtyřdobý zážehový čtyřválec. K němu přímo připevněná mechanická převodovka má čtyři převodové stupně pro jízdu vpřed a jeden pro zpětný chod. Z převodovky je hnací síla přenášena na poháněná kola prostřednictvím dvou bočních kyvných polonáprav s kloubovými hřídeli.
Pohonná jednotka je uložena v podvozkovém rámu svařeném z tlustých ocelových profilů. Rám nese také obě dvojice kol s kvalitním odpružením a zavěšením.
Kola jsou ocelová a mají průměr styčné kružnice kola 550 mm. Mezi vnější a vnitřní části kol jsou vlisovány pryžové prvky (System Bochumer Verein), které zajišťují velmi dobré tlumení hluku za jízdy. Vozidla mohou být vybavena také jednoduchými koly. Nápravy mají válečková ložiska.
Všechna 4 kola mají vnitřní čelisťové brzdy, které jsou ovládány hydraulicky (s olejovou náplní) brzdovým nožním pedálem. Jeden pár kol může být kromě toho brzděn také mechanicky pákou ruční brzdy.
Karoserie je s rámem spojena pryžovými prvky. V interiéru jsou tři komfortně čalouněné lavice, které nabízejí 2 místa v prostoru pro řidiče a spolujezdce a dvakrát tři místa v prostoru pro cestující. Obě lavice v prostoru pro cestující lze snadno demontovat, načež takto vzniklé místo je pak k dispozici jako nákladový prostor. Prostor pro řidiče a spolujezdce je přístupný dvěma bočními dveřmi, prostor pro cestující nebo nákladový prostor pak jedněmi širokými křídlovými dveřmi. Pohonný agregát uložený v zádi vozidla je zvenku snadno přístupný víkem motorového prostoru.
Vozidlo je vybaveno hydraulickým zvedacím a otočným zařízením s točnou, která bezpečně spočívá na hlavici kolejnic. Zařízení je ovládáno ruční pumpou a umožňuje snadné otočení vozidla do požadovaného směru jízdy.

Technické údaje Bulli bez volantu
Toto železniční vozidlo nedisponuje zpětnými zrcátky ani volantem, jak jsme zvyklí u silničních modelů VW. Výchozím vozidlem pro přestavbu bylo VW Kombi (T1) z roku 1955. Typ konstrukce DB:    200 -1A-bm1.
Jeho délka je 4100 mm, šířka 1750 mm a výška nad temenem hlavy kolejnice je 1850 mm. Rozvor náprav je stejný jako u silniční verze 2400 mm. Rozchod kol je 1435 mm a průměr kol 550 mm. Užitečná hmotnost je 670 kg a celková 2220 kg. Vozidlo má jednu poháněnou nápravu a 11 vlečených náprav bez pohonu.
Motor je průmyslový, čtyřválcový boxer o zdvihovém objemu 1192 cm3 a výkonu 21 kW (28 k). Nejvyšší rychlost je udávána hodnotou 70 km/h.



Petr Kostolník, z podkladů VW Užitkové vozy
Foto: Volkswagen Užitkové vozy

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 1 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 0
Zaujal Vás tento článek?
Ano