asseco Aimtec murr

Britské kolejnice kontroluje „létající banán“

Britský New Measurement Train (NMT) pro kontrolu stavu kolejové infrastruktury je technicky nejvyspělejší vlak svého druhu na světě. Na palubě je vybaven řadou senzorických technologií se špičkovými mechanickými i optickými přístroji.

 

Souprava, která kvůli své výrazné žluté barvě (použité z bezpečnostních důvodů) získala familiární přezdívku „létající banán“, je skutečný high-tech stroj, který pomáhá měřit stav tratí, lokalizovat a identifikovat poruchy na kolejích dříve, než se stanou bezpečnostním problémem, a dokáže ovlivnit výkon železniční přepravy.
Unikátní přestavěný meziměstský vysokorychlostní vlak je vybaven nejnovějším vybavením, špičkovými měřicími systémy, skenery tratí a kamerou s vysokým rozlišením. Dokáže monitorovat a zaznamenávat informace o stavu trati při rychlostech až 200 km/h. Vlak každé dva týdny prozkoumá 7725 km trati (za rok urazí 185 tisíc km) a zachytí přibližně 10 TB obrazových dat každých 700 km, přičemž měření pomocí NMT poskytuje nejpřesnější údaje, protože vlak ovlivňuje trať stejným způsobem jako běžné osobní soupravy.

Detekce za plného provozu
NMT pomáhá detekovat problémy již v rané fázi, inženýři tak mohou provádět opravy nebo plánovat údržbu, aby zabránili vážným nehodám, jako je např. vykolejení. Podstatné je, že tento i další monitorovací vlaky umožňují sledovat určenou trať, aniž by blokovaly železniční trasy. Monitorovací úsek NMT je zařazen mezi vlaky podle jízdního řádu, takže nedochází k žádnému zpoždění nebo narušení v důsledku jeho práce.
Technici ve vlaku monitorují zařízení a v případě potřeby mohou uzavřít železniční trať nebo nařídit okamžitou opravu. Vlak doplňuje práci traťových specialistů, kteří provádějí další kontroly v návaznosti na závady zjištěné NMT. Zaměstnanci již nemusí chodit kilometry po železnici a cílená údržba také znamená, že se řeší spíše pouze aktiva, která je třeba vyměnit než plošné obnovy.
Na palubě soupravy je celkem 14 senzorů – od lineárních proměnných diferenciálních transformátorů a laserů po gyroskopy a akcelerometry – a soustava kamer. Laserový skener kolejí poskytuje informace o profilu hlavy kolejnice, opticky měří tvar a prohyb, snímače i akcelerometry zároveň mechanicky měří pohyb vlaku nahoru a dolů při jeho jízdě po kolejích. Tato data poskytují informace o geometrii koleje, tvaru a profilu hlavy kolejnice a zkroucení koleje.

Pomáhají systémy kamer i strojového vidění
Systém instalovaný v současné době na NMT využívá sedm linescan kamer, čtyři 3D kamery a dvě termovizní, které detailně skenují trať pod vlakem. Zaznamenávají nezpracované snímky rychlostí až 76 kHz, zachycené informace zahrnují geometrii, stav dráhy a upevnění. Systém neanalyzuje výhybky a křižovatky. Každá kamera ukládá informace na svůj vlastní vysokokapacitní terabajtový pevný disk, který se poté stáhne do palubního počítače. Data jsou dekódována pomocí softwaru pro strojové vidění, synchronizována se systémem určování polohy v reálném čase a geometrickými daty a poté analyzována inspektorem ve vlaku. Hlášení jsou odeslána opravářským týmům, jimž pomáhají přesně lokalizovat případné nalezené závady.
Celkově je NMT vybaven systémem měření geometrie kolejí, laserovými skenery, videokamerou s vysokým rozlišením, bezobslužným systémem měření geometrie a systémy kontroly nadzemního vedení, propojenými k systému PLPR a rádiovému průzkumnému systému, které kontrolují pokrytí komunikačním systémem GSM-R.
Systém rozpoznávání vzorů PLPR (Plain Line Pattern Recognition) používá řadu laserů a kamer k detekci vadných komponent koleje, když přes ně vlak přejíždí a software pro analýzu obrazu používá následně speciální algoritmus k porovnání toho, co vidí kamery, s obrazem, jak by měla trať vypadat. Může identifikovat např. chybějící klipy, které připevňují kolejnice k pražcům. Každý obrazový soubor pro rozpoznání vzoru Plain Line, zaznamenaný sedmi kamerami na NMT, má šířku 2048 pixelů a délku přes 48 km (!). Vyvíjejí se další čtyři soupravy PLPR pro měřicí vlaky Network Rail, které budou zaváděny po kontinuálně svařované železniční síti společnosti.
Na obou koncích NMT táhne vlak dieselelektrický motor, monitorování probíhá ve dvou vagónech a k dispozici je i konferenční prostor se 12 místy a dva vagóny pro vlakovou četu.

Vladimír Kaláb
Foto: Network Rail

Tři hlavní typy defektů, kterým NMT pomáhá předcházet:
Twist – nerovnoběžnost kolejí – pokud se jedna kolejnice mírně zvedne nebo spustí, což může způsobit naklápěcí pohyb, mohl by vlak vykolejit.
Cyklický svršek – pokles v povrchu kolejnice – způsobí odskočení kola, což může vést k poškození na kolejnici na jiném místě a vykolejení.
Rozchod kolejí – monitoring rozchodu trati zabraňuje příliš širokému nebo těsnému rozchodu kolejnic.

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 1 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 0
Zaujal Vás tento článek?
Ano