asseco Aimtec murr

Projektovat moderní supervlaky pomáhají i Češi

Na nové vlaky městské a příměstské dopravy německé S-Bahn se mohou těšit i cestující v Bavorsku, kde mají být první z nich uvedeny do provozu na konci roku 2028 v Mnichově.

 

Supermoderní 13vozové elektrické trakční jednotky o celkové délce více než 200 m s kapacitou pro 1841 cestujících by měly pomoci zvládnout předpokládaný nárůst počtu cestujících v příštích desetiletích.
Tyto nové soupravy, jichž dodá společnost Siemens Mobility celkem 90, mají mnoho inovací, jsou více digitalizované a disponují propojenějšími systémy. Navíc jsou vysoce energeticky účinné, nevyžadují náročnou údržbu a umožňují aktualizaci softwaru prostřednictvím cloudu místo ruční instalace v depu. Aktualizace jsou do vlaků přenášeny prostřednictvím zabezpečeného online připojení v rámci údržby. Díky maximální energetické účinnosti, nižším nákladům na údržbu a optimalizované podpoře provozu umožňují minimalizovat náklady na životní cyklus.

Komfort pro cestující
Soupravy nabízejí více prostoru a větší komfort. Pasažérům jsou k dispozici sklopná sedadla, velkorysé úložné prostory, Wi-Fi, USB i elektrické zásuvky, a vnitřní LED osvětlení se mění v závislosti na denní době. Díky speciálním okenním sklům s nízkým útlumem signálu je ve vozech lepší příjem mobilních telefonů. Výkonnější systém klimatizace s chladivy šetrnými k životnímu prostředí umožňuje udržovat příjemné teploty i v extrémních 45stupňových venkovních teplotách.  
Zcela nový je informační systém pro cestující. Na displejích umístěných nad dveřmi uvnitř i vně vozu, na stropě i na přechodech mezi vozy je zobrazován průběh cesty, informace o stanicích i obsazenosti příslušného vlaku. Před výstupem pak ukazují cestujícím informace, kde jsou na nástupišti nejbližší schody nebo výtahy. Vně vlaku se na LED pásech ukáže barva příslušné linky S-Bahn. Cestující s naslouchátky se pro lepší porozumění hlášením mohou připojit k informačnímu systému pomocí Bluetooth.

Prostory i pro postižené
Široké dveře a velké nástupní prostory zajišťují snadný a rychlý nástup i výstup a usnadňují optimální rozmístění pasažérů. V závislosti na obsazenosti vlaku lze sklápěcí sedadla automaticky uzamknout a zajistit tak další místa ke stání. Pět ze 13 vozů má velké víceúčelové prostory přístupné třemi dveřmi, které nabízejí dostatek místa pro kola, kočárky nebo zavazadla, a na obou koncích vlaku jsou vyhrazené prostory pro invalidní vozíky.
Nové XXL jednotky pro S-Bahn jsou pro zajištění vysoké provozní spolehlivosti navrženy s velkým počtem redundantních komponent a vybaveny systémem Railigent X, který zaručuje maximální dostupnost vlaku.
Výrobce soupravy vybaví jednotným evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ETCS), systémem automatického vedení vlaku (ATO) a systémem sledování integrity vlaku (TIMS). Díky integraci těchto systémů jsou nové vlaky S-Bahn vhodné pro železniční dopravu budoucnosti.
Do inovativního technického řešení vozidel pro mnichovský S-Bahn jsou významně zapojena i vývojová pracoviště Engineering Siemens Mobility v ČR, která spolupracují na globálních projektech příměstské, regionální i dálkové dopravy od definice požadavků, přes vývoj SW/HW a mechaniky, řešení průřezových témat, a to na úrovni jednotlivých komponent i celého vozidla.

Kamil Pittner
Foto: S-Bahn

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 1 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 0
Zaujal Vás tento článek?
Ano