asseco Aimtec murr

Bateriové vlaky míří už i na naše koleje

Výrobci už bateriové vlaky nabízejí, takže jsou nebo budou v blízké budoucnosti nasazovány do provozu např. v Německu či v Rakousku. Ale letos bychom se jich měli dočkat i v Česku.

 

Dvouvozovou dvouzdrojovou jednotku řady 690 RegioPanter BEMU 160, jak je označena verze s možností napájení z pantografu i baterií, vyvinulo konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Jde o speciální upravenou soupravu RegioPanter vybavenou bateriovým systémem.
Při jejím vývoji využila Škoda Transportation své bohaté zkušenosti z výroby bateriových elektrobusů či dvouzdrojových trolejbusů s trakční baterií na ujetí poslední míle bez trolejového vedení. Bateriemi poháněná elektrická motorová jednotka funguje na stejném principu.
Souprava s max. rychlostí až 120 km/h by měla být schopná ujet na neelektrifikované trati zhruba 80km trasu, což je vzdálenost, která byla vyhodnocena jako optimální s ohledem na poměr ceny, životnosti baterie a reálně potřebného dojezdu na energii z li-ion baterií umístěných na střeše vlaku. Jejich dobíjení bude průběžně probíhat jednak z trolejového vedení na elektrifikovaných úsecích, jednak rekuperací při zpomalování. Plzeňská jednotka BEMU dokáže pracovat se stejnosměrným i střídavým napájením s různým napětím i frekvencí.

Modulární a variabilní systémy
Jednotky bude možné spřahovat do souprav s jednotkami s jinými typy napájení, a vytvářet tak modulární a variabilní řešení pro nejrůznější dopravní systémy. Cílem výrobce je vyvinout jednotný typ vlaku s volitelnými typy ekologických pohonů a nabídnout do jediného typu vlaku elektrický pohon s napájením podle přání zákazníka, od klasické závislé trakce s trolejovými sběrači přes vodíkový pohon až po trakční baterie.
Bateriové vlaky, při jejichž vývoji se pracuje s nejmodernějšími technologiemi (např. SiC měniči), by měly pomoci zajistit ekologičtější provoz na tratích, na nichž se nevyplatí nákladná stavba trolejového vedení, a kde byly zatím obsluhovány dieselovými soupravami.
Podle všeho se dokonce bateriové vlaky ukazují i jako atraktivnější alternativa k vodíkovým soupravám, s nimiž někteří dopravci původně počítali pro tyto účely. Například německá dolnosaská společnost Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), která jako první na světě nasadila v roce 2022 vodíkové vlaky, se nakonec rozhodla, že koncept vodíkových souprav nebude dál rozvíjet a místo toho si pořídí provozně levnější bateriové jednotky.

Novinka na Rail Business Days
Na zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního (VÚZ) dorazila bateriová elektrická jednotka BEMU od Škody Group na počátku května, a nyní prochází vozidlo označené jako 15 Ev3 provozními testy. Pokud vše půjde podle plánu, čtyři dvouzdrojové bateriové jednotky BEMU určené pro provoz Českých drah v Moravskoslezském kraji by měly stihnout vyjet letos čtvrtého prosince. Seznámit se s nimi však bude možné už dříve – na Rail Business Days 2024 v Ostravě.
Aby se měly nové vlaky kde dobíjet, připravuje Správa železnic podle požadavků Moravskoslezského kraje potřebné dobíjecí body (dobíjecí troleje), a kromě nich chystá ještě vybudování zázemí pro odstavování nových bateriových jednotek ve stanici Frýdek-Místek, s jehož realizací se počítá příští rok.

Petr Kostolník
Foto: Škoda Group, Škoda Transportation

 
Publikováno: 19. 7. 2024 | Počet zobrazení: 1 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 0
Zaujal Vás tento článek?
Ano