asseco murr

Citroën C5 Aircross Hybrid 136, ë-DCS6, ë-Series

Rodinné SUV střední velikosti Citroën C5 Aircross, které má být podle výrobce synonymem komfortu a prostornosti, je na trhu již od roku 2017 a modernizovaný vzhled získal před dvěma lety. Loni byl obohacen o nové hybridní ústrojí Hybrid 136.

 

Nové hybridní ústrojí Hybrid 136 jej odlišuje od celkové nabídky, proto jsme byli zvědaví na jeho fungování, ale nejdříve pár slov k modernizaci. Vůz získal nové přední partie včetně povedených světlometů s LED linkami denního svícení a nárazníku s novými mlhovkami v rozích. Zadní světla zmohutněla a přepracován byl i nárazník se dvěma falešnými otvory výfuku. Celkově je karoserie dlouhá 4,5 metru, povedená, proporce jí sluší i v šedém odstínu v kombinaci s pěknými černými disky 19palcových kol.

Jsme uvnitř
Moderní interiér je prostorný s masivním středovým tunelem. Přední sedadla jsou velmi pohodlná s dobrým nastavením i držením těla. Dominantní středový tunel sice vypadá hezky, ale ubírá místo pro stehna vyšších řidičů. Je skvělé, že výrobci upouštějí od elektronických tlačítek prostřednictvím displeje a vracejí se k tlačítkovým klaviaturám. Je bezpečnější stisknout tlačítko klimatizace, vyhřívaní sedadla nebo navigace, než je za jízdy hledat klikáním někde v menu. Středový displej, který je nyní větší, zobrazuje klimatizaci pěkně čitelně i graficky čistě, zato navigace by potřebovala upgradovat grafiku. Na druhou stranu hlásí každé úsekové měření včas. Líbilo se mi, že nastavené hodnoty klimatizace jsou vidět velmi přehledně, i kdy je spuštěná navigace. Byl jsem ale nemile překvapen, že moderní pojetí kokpitu postrádá v nejvyšší výbavě indukční nabíjení smatphonu, dokonce ani jeho zrcadlení není možné bezdrátově.
Modernizovaný digitální přístrojový panel před řidičem usnadňuje používání hybridního systému. Aniž by řidič odvracel zrak na středový displej, má všechny potřebné informace o hybridní jízdě přímo před očima. Zde otáčkoměr indikuje barevně elektrickou jízdu, pěkně je vykreslen hybridní systém pro snadné porozumění, kde se zobrazuje tok energie i úroveň nabití baterie.
Druhá řada se skládá z jednotlivých sedadel, které se dají navíc samostatně podélně posouvat v rozmezí až 15 cm a jejich opěradla polohovat. Praktický důvod k možnému zvětšení zavazadelníku, ale jen pokud nejsou obsazena. Ale i kdyby byla obsazena, je kufr velmi prostorný, jeho 580 litrů patří v segmentu k těm větším. Navíc je další prostor pod jeho podlahou, pokud by majitel chtěl využít možnost příplatkového pořízení rezervního kola.

Technologie podvozku
Naladění podvozku je velmi pěkné, ani tuhé, ani příliš měkké, takové akorát pro komfortní jízdu. Zatáčky absorbuje skvěle bez náklonů, jízda je příjemně plynulá. C5 Aircross totiž disponuje technologií progresivních hydraulických tlumičů (Progressive Hydraulic Cushions), lidově řečeno trojitých tlumičů. Každý zdvih tlumiče je rozdělen do tří poloh, z nichž každá má jinou charakteristiku. Kolem středové polohy je funkčnost stejná jako u standardních tlumičů, ale v krajních polohách, kdy dojde k nějakému nárazu na překážku, třeba rychlejšímu přejetí retardéru, nastoupí ještě jeden speciální hydraulický doraz s progresivní tuhostí, který absorbuje hlavní náraz. Díky tomu je hlavní tlumič měkčí a jízda komfortnější.    

   

Pod kapotou
Jak bylo uvedeno výše, model C5 Aircross dostal nový hybridní pohon nazvaný Hybrid 136 spřažený s dvouspojkovou elektrifikovanou 6st. převodovkou ë-DCS6. Systém je nenabíjecí, k nabíjení využívá pouze rekuperaci, proto jsem jej řadil k mild-hybridním systémům, ale protože umí jezdit i čistě na elektřinu, jde spíše o full-hybrid.
Základ tvoří benzínový tříválec 1,2 PureTech o výkonu 100 kW (136 k při 5500 ot./min), který doplňuje elektromotor o výkonu 21 kW, jenž je umístěn přímo v převodovce. Ta umožňuje změnu převodu bez přerušení točivého momentu. Řazení je tak kratší a jízda pohodlnější. Malá 48V baterie systému je umístěna pod sedadlem řidiče. Jak uvádí výrobce, díky automatickému řízení jízdních režimů a rekuperaci energie lze až 50 % jízd po městě absolvovat ve 100% elektrickém režimu.
Jde o jednoduchou hybridní technologii, která umožňuje plynulý provoz. Pokud je noha citlivá na plynový pedál, ať je to při pomalých rozjezdech nebo popojíždění, lze pěkně využívat elektrického pohonu, a tak docílit skvělou ekonomiku provozu. Prudší sešlápnutí plynu spouští okamžitě tříválec, přesto je ale při klidnější jízdě v kabině znát pěkné odhlučnění. Při dálničních rychlostech a plynulé jízdě je hlučnost rovněž nízká, pouze při větší akceleraci při předjíždění je zvukový projev hlasitý.
Právě využíváním hybridní jízdy se dala docílit skvělá spotřeba, např. v městské zástavbě ukazoval počítač 4,3 l/100 km, mezi obcemi 5.1 l a na dálnici 7,7 l. Celkem v kombinovaném, nerovnoměrně rozloženém provozu jsme naměřili 5,9 l na 100 km, což považujeme za slušnou hodnotu.

Závěr
Rodinné SUV v pěkném designu je velmi praktický model s prostorným zavazadelníkem i variabilitou díky posouvacím zadním sedadlům. Rychlé manévry mu nedělají dobře, spokojen je při klidné jízdě, kde se odvděčí příjemnou spotřebou i emisemi. Zvládne z polní cesty vykouzlit pohodlnou jízdu díky speciální technologii tlumení a při delších trasách poskytne komfortní svezení.

Petr Kostolník
Foto: Petr Kostolník

 
Publikováno: 23. 7. 2024 | Počet zobrazení: 19 článek mě zaujal 2
Zaujal Vás tento článek?
Ano