asseco murr

Na bojišti s novou technologií motoru

Firma Rolls Royce představila na pařížském veletrhu Eurosatory nový koncept hybridního dieselového motoru, který dělá tanky účinnějšími a pomáhá i snáze skrývat obrněná vozidla a činit je nenápadnější.

 

Stealth efekt se nevztahuje pouze na high-tech válečná letadla a ponorky, s nimiž je obvykle spojován. Tato technologie „neviditelnosti“ (resp. obtížné zjistitelnosti) je neméně žádoucí i pro pozemní síly, které byly zatím odkázané hlavně na kamufláž a potlačování tepelných stop. V soudobém světě plném satelitů, dronů a sofistikovaných senzorů jsou však zapotřebí co nejpokročilejší způsoby, jak skrýt techniku před detekcí nepřítelem.
Jedním z příkladů je koncept hybridního vznětového motoru MTU vyvinutý divizí Power Systems společnosti Rolls Royce pro vojenská pozemní vozidla. Nový koncept hybridního pohonu je 10válcová verze motoru MTU série 199, kterou hojně využívají síly NATO, poskytující výkon 1100 kW. Kombinuje schopnosti vysoce výkonného vznětového motoru s výhodami bateriového elektrického pohonu, který má také poskytnout obrněným vozidlům mnohem více elektrické energie pro provoz budoucích systémů, včetně energetických zbraní, jako jsou např. lasery. Kompaktní pohonný systém vyžaduje jen malý instalační prostor, takže se maximalizuje objem pro vybavení i posádku.
Skutečným trumfem nové pohonné jednotky je schopnost utajování. Hybridní motor poskytuje ochranu s lepší kamufláží tím, že umožňuje vozidlům čekat např. ve skryté pozici s vypnutým dieselovým pohonem, zatímco systémy jsou poháněny bateriemi. Pro tichý provoz napájejí elektrické i elektronické systémy vozidla vysoce výkonné akumulátory, které byly nabity v dieselovém režimu, a to bez tepelné stopy vznětového motoru. Díky tomu je vozidlo mnohem tišší a výrazně se snižuje jeho tepelná charakteristika, což ztěžuje jeho lokalizaci pro nepřátelský průzkum. Tento režim „anti-idling“ zajišťuje nejen lepší maskování vozidla, ale také výrazně snižuje spotřebu paliva, když je v pohotovosti, což zlepšuje celkový dojezd.
Kombinovaný pohon při pomalých jízdách vytváří jen malou akustickou stopu. Hluk generovaný pohonem je snížen na minimum, což ztěžuje detekci vozidla, navíc používá v kombinaci s hybridním hlavním pohonem speciálně vyvinutý a přizpůsobený tlumič. Elektrický pohon slouží v kombinovaném provozu také jako posilovač pro vysoce dynamickou akceleraci, odhlučněnou jízdu nízkou rychlostí nebo i jízdu vysokou rychlostí, což vozidlu umožňuje využívat výhody hybridizace ve všech provozních režimech.

Petr Kostolník
Foto: Rolls Royce

 
Publikováno: 23. 7. 2024 | Počet zobrazení: 22 článek mě zaujal 2
Zaujal Vás tento článek?
Ano