asseco murr

Odborná konference Paliva, maziva a procesní kapaliny

Již podruhé se v hotelu Sladovna Černá Hora na Blanensku konala 21.–23. května tradiční 16. odborná konference sekce Tribotechnika a motorová paliva České strojnické společnosti. Konference byla organizována ve čtyřech blocích, kde bylo celkem předneseno 22 příspěvků. Akce se zúčastnilo 48 odborníků.

 

Úvodní půlden byl věnován bloku Motorová paliva a jejich budoucnost, ve kterém zaznělo 7 příspěvků. V zahajovací přednášce zástupce laboratoře SGS Czech Republic představil kompletně zavedení problematiky motorového benzinu E10. Česká republika aktivně přistupuje k plnění požadavků v rámci evropské legislativy podporující obnovitelné zdroje energie a uznává, že dekarbonizace ekonomiky je z dlouhodobého pohledu vhodným řešením nejen z pohledu eliminace klimatických změn, ale i z pohledu energetické bezpečnosti ve smyslu diverzifikace zdrojů. Z hlediska období do roku 2030 je však třeba konstatovat dominanci fosilních paliv pro úspěšný chod ekonomiky především v oblasti dopravy.
Důležitými alternativními zdroji pro dekarbonizaci pohonných hmot vyrobených z ropy kromě využití elektrického pohonu a vodíku jsou biopaliva a syntetická paliva. Náročné cíle v oblasti snižování emisí skleníkových plynů mohou být splněny mj. efektivním využitím biopaliv s důrazem na pokročilá biopaliva. Jedním z významných příspěvků ke snížení emisí skleníkových plynů může být plošné nasazení motorových benzinů s vyšším obsahem kyslíkatých sloučenin, které spadají do specifikace E10.

Motorové benziny specifikace E10
Aktuálně jsou motorové benziny specifikace E10 dostupné v 19 zemích Evropy a jejich podíl na evropském trhu neustále stoupá od jejich zavedení v roce 2009. V 6 zemích EU představuje prodej benzinů E10 velkou většinu objemu motorových benzinů (nad 80 %), v dalších 5 zemích prodeje E10 přesahují nadpoloviční objem prodaných benzinů. Důležitým faktorem je skutečnost, že všechny sousední a další blízké země ve vztahu k ČR mají na svém trhu dostupné motorové benziny ve specifikaci E10 (Německo, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko), některé z toho převažující většinou. Ze všech těchto důvodů zavedli hlavní dodavatelé na českém trhu (zejména ORLEN Unipetrol, ČEPRO, MOL a další) od počátku roku 2024 motorové benziny ve standardní kvalitě E10.
Velká většina vozového parku je s motorovým benzinem E10, který plně vyhovuje normě ČSN EN 228 (Motorová paliva – Bezolovnaté automobilové benziny), plně kompatibilní a přechod je pro pohonné agregáty zcela bezproblémový. Týká se to většiny automobilů s datem výroby od roku 2000 a téměř všech vozidel vyrobených od roku 2005. Přesto mohou existovat výjimky a především starší vozy nemusí být plně kompatibilní. V takových případech je technické doporučení jednoznačné, používat nadále motorový benzin specifikace E5, který je stále dostupný ve formě tzv. prémiových benzinů s oktanovým číslem 98 a vyšším nebo motorový benzin specifikace E10 rovněž ve formě tzv. prémiových benzinů s oktanovým číslem 98 a vyšším, kde je kyslíkatá složka přítomna především ve formě kyslíkaté chemické sloučeniny ETBE, která je kompatibilní i se staršími motory na rozdíl od potenciálně nekompatibilního biolihu.

Další přednášky prvního dne
Navazující přednášející, kteří byli z Ministerstva průmyslu a obchodu, se zaměřili na legislativní rámec problematiky alternativních paliv ve vazbě na evropskou legislativu, zejména na aktuální Směrnici o obnovitelných zdrojích energie (RED III - Směrnice EP a Rady (EU) 2023/2413). Dále prezentovali aktuální pohledy na problematiku používání biopaliv, zejména pokročilých, která nejsou založena na produkci potravinářské a krmné biomasy. Závěrem jejich přednášky bylo konstatováno, že pokročilá biopaliva mohou konkurovat jiným alternativním pohonům v rámci principu technologické neutrality.
Hlavní součástí bloku motorová paliva byly prezentace na velké téma současnosti – syntetická paliva. Zástupce firmy EUROWAG představil praktické úspěchy při zavádění motorové nafty na bázi čistého HVO (tzv. parafinické motorové nafty pod označením XTL) na středoevropském trhu, a to včetně České republiky, kde došlo v nedávné době k otevření této čerpací stanice. Zástupkyně firmy CLASSIC Oil představila ve svém příspěvku pod názvem „Syntetická paliva jako jedna z cest“ výsledky své prakticky zaměřené výzkumné práce, které by mohly být využity jako know-how pro produkci syntetických motorových benzinů. Na tento vstup navázal zástupce ORLEN UniCRE, který představil strategii společnosti ORLEN Unipetrol v této oblasti a reálné možnosti produkce syntetických paliv a zeleného vodíku v ČR.
První přednáškový blok zakončil svým vystoupením zástupce Letiště Praha, kde účastníky konference seznámil s logistikou a ošetřováním leteckých paliv na letišti v Ruzyni, a to včetně pohledu do budoucnosti zaměřené na tzv. udržitelná letecká paliva označovaná zkratkou SAF, která jsou předmětem legislativní regulace podle nařízení ReFuelEU Aviation.
Odpolední blok byl věnován mazivům a provozním kapalinám. Zástupce firmy Tribo-Kontakt přinesl nové informace v oblasti péče o procesní kapaliny mísitelné s vodou (zejména obráběcí a tvářecí). Na téma speciálních maziv zazněla přednáška zástupce firmy TotalEnergies Marketing, který účastníky seznámil s posledními trendy zvyšování standardů mazání v potravinářském průmyslu zaměřenými na klíčový význam certifikace podle normy ISO 21469 pro oleje a maziva. Tradiční dvojpřednáškou bylo vystoupení předního odborníka na ložiska působícího v minulosti mj. ve vývoji pro firmu ZKL, které bylo věnováno tření ve valivých ložiskách. Zástupci firmy LUBRICANT odpověděli ve svém prakticky laděném vstupu na otázku „Je mazivo použitelné do 200 °C vhodné pro teplotu 160 °C?“ První přednáškový den byl završen atraktivním tématem „Tribotechnika a motorsport: zákonitosti aplikované v automobilovém průmyslu“, které přednesl zástupce firmy TechPor.



Přednášky druhého dne
Druhý přednáškový den začal komerčními prezentacemi firem, které si zakoupily propagaci v rámci konference. Poděkování za tento příspěvek ke konferenci paří firmám: ALS Czech Republic, Nicolet CZ, Špondr CMS a CHEMAGAZÍN. Následovaly dva přednáškové bloky, z nichž první se věnoval analýzám maziv, provozních a procesních kapalin. V tomto bloku bylo představeno pět témat. Zástupce firmy TRIFOSERVIS se věnoval diagnostice turbinových olejů a souvisejících nejčastějších provozních problémů. Zástupkyně firmy ALS Czech Republic se změřila na prvotní ukazatele opotřebení naftových motorů. Analýzy nových typů chladicích kapalin prezentoval zástupce firmy Classic Oil. Po přestávce přišli na řadu zástupci firmy LUBRICANT s tématem „Reologie plastických maziv“.
Finální přednáškou tohoto bloku bylo představení nového autosampleru Salsa pro analýzu paliv a maziv pomocí infračervené spektrometrie, které provedl zástupce firmy Nicolet CZ. Odpolední program druhého dne završil tradičně prakticky orientovaný blok „Fluid management a ošetřování maziv“, ve kterém se zástupce firmy Špondr CMS věnoval aplikaci maziv jednopotrubními centrálními mazacími systémy pomocí štětců. Závěrečný finiš potom patřil zástupcům firmy KLEENTEK, kteří postupně ve třech příspěvcích představili důležitá a někdy opomíjená praktická témata, a to základní principy precizního mazání v průmyslu, přínosy snižování kontaminace olejů a nové trendy ve skladování a manipulaci s mazivy. Konference byla připravena ve spolupráci s Asociací technických diagnostiků ČR – sekce Tribodiagnostika a mediálním partnerem – odborným časopisem TechMagazín.

Explorace jeskyní
Důležitou součástí konference byly neformální diskuze nad vynikajícím černohorským pivem při večeři, a především společenský program závěrečného dne, ve kterém účastníci zavítali do Moravského krasu a navštívili Sloupsko-šošůvské jeskyně. Čtrnáct nejodvážnějších podstoupilo exploraci do spodních pater Sloupsko-šošůvských jeskyní „Po stopách Nágela“. Tento dvorní fyzik a matematik při svém sestupu do útrob jeskyně v roce 1748 napsal: „Když jsem se v tomto opuštěném, zapáchajícím a hrůzyplném skalním labyrintu rozhlédl, přepadl mě děs, který roztřásl všechny moje údy, a ze srdce jsem litoval všech svých hříchů.“ Možná, že ne všichni účastníci svých hříchů litovali, každopádně úzké prostory spodních pater jeskyní dobře prověřili jejich fyzickou kondici a podle bezprostředních ohlasů přinesla tato explorace pěkné zážitky.
Dobrodružství v jeskyních i na poli tribotechniky a motorových paliv plánujeme i v příštím roce 2025, kdy se 17. odborná konference Paliva, maziva a procesní kapaliny opět uskuteční na stejném místě, tj. v Hotelu Sladovna v Černé Hoře v termínu od 20. do 22. května příštího roku. Těšíme se na Vaši účast.

Ing. Marta Filipová, Ing. Petr Kříž, Ministerstvo průmyslu a obchodu
Foto: Petr Kříž

 
Publikováno: 23. 7. 2024 | Počet zobrazení: 22 článek mě zaujal 3
Zaujal Vás tento článek?
Ano