asseco murr

Ostrava představila železniční novinky

V ostravském Trojhalí Karolina proběhl ve dnech 11.–13. června již podruhé Mezinárodní železniční veletrh a konference Rail Business Days. Co do účasti byl letošní ročník rekordní.

 

Vnitřní i venkovní prostory hostily výstavní stánky firem i expozice železničních kolejových vozidel, které v průběhu tří dnů veletrhu navštívilo 11 344 odborníků i fanoušků železniční dopravy a studentů, již si přišli prohlédnout prezentaci 130 vystavovatelů. Tím letošní ročník překonal i dosavadní rekord z roku 2022 v Brně, kde patřila k hlavním lákadlům vystavená jednotka TGV. Poprvé se také expozice rozrostla i do druhé výstavní haly.
Mezi vystavovateli byla řada firem zde vůbec poprvé, nechyběli však již tradiční vystavovatelé, mezi něž patří např. Správa železnic, České dráhy, AŽD, ČD Cargo nebo výrobci kolejových vozidel, jako Škoda Group, CZ LOKO, Stadler, Pesa či Alstom. Na kolejišti, kde se sešlo 14 kolejových vozidel, byla hlavní „hvězdou“ veletrhu nová elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi.
V den zahájení veletrhu měli návštěvníci také unikátní možnost prohlédnout si na vlastní oči legendární motorový vlak M 290002 Slovenská strela, který v roce 2021 prošel kompletní rekonstrukcí. Čtyřnápravový motorový vůz byl vyroben v roce 1936 v kopřivnické Tatře na zakázku Československých státních drah v počtu pouhých dvou kusů. Nasazen byl na lince Bratislava – Brno – Praha, kde dokázal cestující už před téměř 90 lety na tehdejších kolejích přepravit mezi českou a slovenskou metropolí za úctyhodné 4 hodiny a 18 minut.
CZ Loko měla na kolejích výstaviště dva zástupce: lokomotivu DualShunter 2000 pro středně těžkou posunovací a traťovou službu na tratích elektrifikovaných systémem 3kV DC, vybavenou i spalovacím motorem Caterpillar C32, což jí umožňuje provoz i na neelektrifikovaných tratích, a moderní lokomotivu EffiShunter 1000, vyrobenou pro stavební firmu Hrochostroj. Lokomotiva je určena pro manipulaci a traťovou službu i v nejnáročnějších podmínkách. Je vybavena motorem CAT C32 o výkonu 895 kW a dosahuje maximální rychlosti 100 km/hod, disponuje systémem ETCS a splňuje nejnovější nařízení EU.
K vidění byla např. i jednotka EMU Flirt, moderní lokomotivy Siemens 383 Vectron či Bombardier Traxx3 nebo automatická podbíječka Unimat Dynamic. Nechyběla ani vozidla Správy železnic pro inspekci a měření kolejí, a návštěvníci měli možnost nahlédnout do měřicího vozu FST4 nebo do nového vozidla pro inspekci a opravu trakčního vedení MTW 100.
Doprovodná konference byla letos zaměřena na aktuální situaci, plány a financování projektů ve vztahu k železniční dopravě v ČR. Debatovalo se také o technologii provozu kolejových vozidel s alternativním pohonem, vlivu energetiky na provoz, infrastrukturu a vývoj železniční dopravy a roli železnice v dopravě budoucnosti ČR. Nechybělo ani téma vysokorychlostních tratí (VRT). V této souvislosti může být pro ČR zajímavou inspirací Polsko, které již začalo realizovat projekt Centralny Port Komunikacyjny, jehož předseda dozorčí rady Zbigniew Szafrański byl jedním z hostů konference.
Druhý veletržní den odstartovala v konferenčním depu prezentace firmy Hexagon na téma Sběr dat a vytvoření 3D digitální reality – digitální dvojče v prostředí železnic, a představení polské divize ČD Cargo.
Premiéru měl letos studentský den s doprovodnou mini-konferencí připravený organizátory na poslední den veletrhu, kde představily vystavující firmy své studentské programy a možnosti uplatnění, nebo univerzity s dopravními obory možnosti studia na této specializaci.

Daniela Vališková
Foto: Via Promotion

 
Publikováno: 23. 7. 2024 | Počet zobrazení: 19 článek mě zaujal 3
Zaujal Vás tento článek?
Ano