asseco murr

Nižší tření zvýší dojezd

Nová, již 7. generace kuželíkových ložisek s nízkým třením z vývoje firmy NSK může pomoci výrazně zvýšit dojezdy automobilů. Mají pomáhat zlepšovat účinnost ve všech formách mobility: ICE (spalovací motor), HEV (Hybridní pohon), PHEV (plug in hybridní pohon) i EV (elektrický pohon).

 

Kuželíková ložiska se často používají tam, kde jsou nízké otáčky a vysoké zatížení na straně pneumatiky. Snížení tření ve valivých ložiscích proto může pomoci zvýšit účinnost hnací jednotky.
Použitá technologie firmy NSK optimalizuje počet válečků v kuželíkových ložiskách se zaměřením na životnost. U předchozích generací těchto ložisek se řešily problémy s povrchovým tlakem na koncích válečků a jejich zadření. Optimalizací počtu válečků bylo docíleno snížení valivého tření v průměru o 20 % v celém rozsahu otáček a byla zlepšená spotřeba paliva/energie vozidel.

Zlepšují parametry větrných turbín
NSK vyvíjí rovněž pro větrné turbíny vysokokapacitní kuželíková válečková ložiska nové generace. Tyto jsou ideální pro snížení nákladů na údržbu větrných turbín a podporují výstavbu větších zařízení využívaných pro mořské off-shore větrné parky. Nová ložiska byla vybrána pro použití v převodovkách pobřežních větrných turbín třídy 15 MW evropským výrobcem větrných turbín.
Mírný obloukový tvar válečků ložisek účinně zabraňuje koncentraci napětí na jeho koncích. Optimalizovaný tvar vyklenutí válcové korunky snižuje a vyrovnává tlak na kontaktní plochu mezi válečky a vnitřním i vnějším kroužkem. To zabraňuje nadměrnému plošnému tlaku na koncích válečků i při vysokém zatížení, což umožnilo zvýšit nosnost přibližně o 25 % oproti konvenčnímu modelu, prodloužit životnost ložisek (podle výrobce více než dvojnásobně) a dosáhnout nižší hmotnost ve srovnání s konvenčním výrobkem.
U konvenčního produktu by na koncích válečků docházelo k nadměrnému kontaktnímu tlaku, takže ložiska byla větší, aby zvládla vysoké zatížení. Naproti tomu u nově vyvinutého produktu je tlak stejnoměrný, takže není potřeba zvětšování, což umožňuje redukci hmotnosti o více než 30 %.
Pro optimalizaci tvaru koruny válečku byla použita nejen počítačová simulace, ale i nová technika zpracování pro dosažení složitého vrcholového tvaru produktu.

Jan Tax
Foto: NSK

 
Publikováno: 23. 7. 2024 | Počet zobrazení: 22 článek mě zaujal 3
Zaujal Vás tento článek?
Ano