rossleor asseco murr

Přizpůsobivý Volkswagen Caravelle

Když se řekne minibus, je myšlen prostředek pro odvoz více pasažérů, a zrovna takový je model Caravelle, v jehož útrobách najde místo 8 cestujících, ale také velký prostor pro zavazadla.

 

Přemítal jsem o sloganu, který má automobilka u modelu Caravelle na stránkách: „Promyšlený do nejmenšího detailu“ a po týdenním testu jsem dospěl ke stejnému názoru. Ano, tento model, byť je na podvozku T6.1, je velmi flexibilní a přizpůsobivý podmínkám, ke kterým jej budete chtít užívat.
Model Caravelle je k dispozici ve třech stupních výbavy (Trendline, Comfortline a Highline) a dvou délkách rozvoru. V kratším provedení (4,9 m) má rozvor 3000 mm, a v delším (5,3 m) je rozvor 3400 mm. Vyzkoušeli jsme delší variantu s oficiálním označením Caravelle 6.1 CL TDI 4MOT DSG DR ve výbavě Comfortline a výkonem 110 kW, který byl prostřednictvím 7st. převodovky s přímým řazením posílán na 16palcová kola. A díky pohonu všech kol 4Motion s ním lze hravě zvládat i jízdu na hory.
A i když tento model už není žádným nováčkem na trhu, má pořád co nabídnout. V první řadě je to nadčasový design a osvědčená technika. Díky samonosné ocelové konstrukci s nezávisle zavěšenými koly je jízda s tímto modelem velmi komfortní a v tomto směru patří v segmentu mezi nejlepší.
Ve srovnání modelů Transporter kombi, který může sloužit jako užitková dodávka, Multivanem, jež lze řadit k osobním automobilům, je Caravelle nejuniverzálnější. Lze ji využít k přepravě cestujících, jako rodinnou dodávku a v případě potřeby i jako „užitkáč“.

Flexibilní interiér
Po usednutí za volant jsem se cítil jak v osobním voze, jen s tím rozdílem, že díky vysoké pozici je z něj neuvěřitelný výhled na všechny strany. Na široké palubní desce je vše „po ruce“ přesně tam, kde to má být, ať jde o ovladače klimatizace, řadicí páku automatické převodovky či tlačítka vyhřívaní sedaček.
Multifunkční volant má pěkně silný věnec, s kterým se dobře pracuje, analogový přístrojový štít a otočný ovladač světel s jednoduchým povytažením ke spuštění mlhovek. No prostě paráda. Jen středový displej je proti duchu doby malý, ale zato disponuje klasickými tlačítky: menu, rádio, média, telefon apod.
Řidič ani spolujezdec si nemůžou stěžovat na odkládací prostory, kterých je k dispozici opravdu hodně. Kromě velkých kapes v obložení dveří jsou např. dvě otevřené přihrádky a dva otvory na nápoje na palubovce, velká otevřená kapsa před spolujezdcem či další uzamykatelná pod ní, a několik dalších na drobné předměty.   
Pěkně tvarovaná přední sedadla jsou pohodlná s dobrým držením trupu. Vyklápěcí nastavitelné loketní opěrky si také najdou svého uživatele. Prostě posed, výhled i komfort hodnotím jako velmi skvělý.
Široké boční posuvné dveře na obou stranách umožňují snadný nástup i výstup cestujících do druhé řady sedadel, která jsou samostatná a výklopná pro vstup do třetí řady. Ani jedno ze sedadel druhé a třetí řady se nedá posouvat na rozdíl od multivanu, kde jsou sedadla umístěna v kolejničkách.
Flexibilita interiéru je neuvěřitelná, sice jsme to nezkoušeli z důvodu vyndávání a zandávaní těžkých sedadel, ale podle katalogu lze vytvořit prostor od čtyř míst, přes pět, šest, sedm, osm až devět pozic. A pokud je potřeba stěhovák, po vyndání obou zadních řad vznikne téměř třímetrový prostor za řidičem. Zde si opravdu každý může přijít na své. Navíc je u dlouhé verze za třetí řadou obrovský prostor pro zavazadla.

Úsporný motor, 4Motion a jízda
Pod kapotou je dvoulitrový čtyřválcový agregát TDI o výkonu 110 kW, kterého dosahuje při 3250 ot./min, a nejvyšší krouticí moment 340 Nm v rozmezí 1500 až 3000 ot./min. Nejvyšší rychlost udává výrobce hodnotou 199 km/h a průměrnou spotřebu v kombinovaném režimu 6,9 l na 100 km.
Tento agregát má již nový systém čištění výfukových plynů, který spolu s dvojitým vstřikováním AdBlue zajišťuje nejen snížení emisí až o 50 %, ale i úsporu nafty. I přes svou celkovou hmotnost přes 3000 kg je caravella výkonově akční s velmi dobrou reakcí na odezvu plynového pedálu. Nezkoušeli jsme plně naložený interiér, ale ve čtyřech lidech hravě zvládá i předjíždění v dálničním provozu.
S vozem se skvěle manévruje, odhlučnění v interiéru je výtečné, na dálnici je aerodynamický svist dost slyšitelný. Spotřeba se ustálila na 7,8 l/100 km, což hodnotím jako velmi dobrou. Pochvalu si zaslouží také za plnohodnotné rezervní kolo, které je sice umístěno pod autem, ale je tam.     
Přenos výkonu na kola 4Motion se děje prostřednictvím elektronicky řízené lamelové spojky na zadní nápravě automaticky. Systém přizpůsobí přenos síly motoru k aktuální jízdní situaci. K dispozici je také mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, která usnadní jízdu v náročných terénních podmínkách. Caravelle se pyšní nejlepší průchodností terénem ve své třídě. Cena základní dieselové verze s dlouhým rozvorem, manuální převodovkou a výbavou Comfortline začíná na 1 359 591 Kč vč. DPH.

Petr Kostolník
Foto: Petr Kostolník

 
Publikováno: 1. 9. 2024 | Počet zobrazení: 70 článek mě zaujal 13
Zaujal Vás tento článek?
Ano