Auto může napájet dům nebo poslat elektřinu zpět do sítě
Vývoj jde nezadržitelně kupředu ve všech oborech lidské činnosti a dvojnásob to platí v rámci elektromobility. Nové elektrické vozy nabízejí nejen stále větší akumulátory, jež zaručují výrazně delší dojezd, ale díky výkonnějším dobíječkám i rychlejší možnost jejich dobití.
Pokrok v oblasti dobíjení se však neomezuje pouze na zvyšování dojezdu či výkonu dobíjecích stanic. Koncept Kia Smart Charging, s nímž přišla jihokorejská automobilka Kia, má za cíl nabídnout uživatelům ještě více flexibility při dobíjení elektromobilu a snížit tak i jejich provozní náklady. Energie přitom zdaleka nemusí proudit pouze tradičním směrem ze sítě do akumulátoru, ale také opačně. Elektromobil pak v podstatě funguje jako obří powerbanka, která může napájet třeba i celý dům nebo vyrovnávat výkyvy přenosové soustavy.
S příchodem elektrického SUV EV9 se například stává minulostí klasické plánované dobíjení, při němž si uživatel musel ručně nastavovat dobíjení na určitý čas, aby využil mimošpičkové sazby za elektřinu. Technologie V1G pro jednosměrný přenos energie ze sítě do elektromobilu tento proces zcela zautomatizuje. V praxi to znamená, že elektromobil si dokáže sám optimalizovat přenos energie tak, aby na jedné straně snížil zatížení energetické soustavy a na straně druhé šetřil peněženku uživatele.
Z elektromobilů se stává zdroj
Ještě zajímavější vývoj je v oblasti opačného toku energie, tedy směrem z vozidla. Jednou z funkcí současné vlajkové lodi značky Kia, modelu EV9, je technologie V2L (Vehicle-to Load, vozidlo vs. spotřebič), která umožňuje z akumulátoru elektromobilu napájet nejen běžné elektrické spotřebiče, ale klidně i osvětlení ve stanu nebo na chatě.
Vedle této funkce nabídne model i další tři technologie: V2B/V2H (Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home, vozidlo vs. dům / vozidlo vs. domácnost) a V2G (Vehicle-to-Grid, vozidlo vs. elektrická síť). Vrcholem je pak technologie V2G, jejíž spuštění ve vozech aktuálně čeká na potřebnou legislativu a technické úpravy elektrizačních sítí. Díky této funkci je model EV9 připraven vracet energii přímo do energetické sítě.
Martin Pitro
Foto: Kia