Vysokorychlostní stroj je i ekologický
První ostré lety s novým vysokorychlostním demonstrátorem Racer absolvovala firma Airbus rychlostí 400 km/h. Tento vrtulník je nejen rychlý, ale spotřebuje až o čtvrtinu méně paliva než konvenční stroje.
Když v roce 2013 překonal Airbus Helicopters rychlostní rekord experimentálním vrtulníkem X3 hodnotou 472 km/h, zaměřila se firma v rámci projektu European Research Clean Sky 2 na přizpůsobení své technologie pro komerční trh. Výsledkem je stroj s označením Racer, který se nedávno vznesl do vzduchu, aby absolvoval svůj první letový test.
Zatímco cílem X3 bylo ověřit konstrukci kombinující pevná křídla pro energeticky účinný zdvih, boční rotory pro efektivní pohon a hlavní rotor schopnosti VTOL, Racer by měl přiblížit tento technologický mix k operační konfiguraci. Měl by nabídnout zvýšené schopnosti pro určité mise, kde je vysoká rychlost podstatnou výhodou, a demonstrovat, jak může jeho koncepce přispět ke snížení provozní akustické stopy.
Ačkoli navenek vypadá jako elegantní konvenční vrtulník, je Racer schopen dosahovat o 50 % vyšší rychlost než jiné komerční vrtulníky. Jeho aerodynamika je optimalizována pro vysoké podzvukové rychlosti a dva tlačné motory na skříňových křídlech pro dopředný pohon zajišťují vztlak při letu o 50 % rychleji než běžné stroje, které mají při vysoké rychlosti řadu omezení. Když se rotory vrtulníku točí, jedna jejich strana se pohybuje dopředu, zatímco druhá dozadu, což sice při nízkých rychlostech nemá velký vliv, ale při vysokých už může rozdíl v rychlosti znamenat skutečný problém, zvláště když hroty dopředu se pohybujících lopatek dosahují transsonických hodnot.
Aby se tomu zabránilo, Racer při dosažení vysoké rychlosti uvolní rotory o 15 % a přenese těžké zvedání na tlačné motory a křídla. Kromě toho jsou dva motory Aneto-1X součástí nového hybridně-elektrického systému ekologického režimu, kde se jeden z motorů může během letu vypnout. To znamená nižší emise CO₂ a o 20 až 25 % nižší spotřeba paliva. Vrtulník je tak nejen výrazně rychlejší, než mohou se svými parametry nabídnout dosavadní stroje, ale i efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí.
Petr Sedlický
Foto: Airbus Helicopters, GE Aerospace