rossleor asseco murr

Návštěva v rysím doupěti

Při jízdě po dálnici z Prahy na jih jsou u odbočky na Dobříš vidět haly s výrazným nápisem Bobcat a symbolem této kočkovité šelmy. Stejnou stylizovanou hlavu rysa nesou i menší stavební stroje pracující po celém Česku, mnohé vznikají právě v dobříšské továrně.

 

Nedávno jsme měli možnost nahlédnout za brány jejich výrobních hal a našimi zasvěcenými průvodci byli EMEA Marketing Director Václav Krátký a Senior Marketing Manager David Frodl.
Příběh firmy, jejíž jméno je dnes neodmyslitelně spojeno se světem stavební techniky, kde patří mezi uznávanou špičku, začal přitom netradičně ve zcela jiné branži – byť podobně, jako u řady dalších korejských společností představující elitu v různých technických oborech.
Značka Doosan vznikla v roce 1896 původně jako obchod s potravinami, posléze získala licence na hamburgery Burger King a pivo Heineken. U zaměření na stravu však dlouho nezůstalo a firma rychle expandovala do dalších oborů, v případě techniky s rysem ve znaku byla v roce 2007 klíčovým mezníkem akvizice společnosti Bobcat, výrobce kolových nakladačů, jimiž vše začalo. Její historie se datuje až do 50. a 60. let minulého století, tehdy ovšem ještě v režii původních výrobců této techniky, americké firmy Melroe, která prošla rovněž řadou různých vlastníků, ale výroba v USA stále pokračuje (největší nakladače), navíc se rozšířila do dalších poboček v Asii a v Evropě.
ČR se do ní zapojila v roce 2001, kdy Bobcat koupil dobříšskou továrnu a zahájil v ní výrobu svých nakladačů, která v roce 2007, když Bobcat přešel pod křídla korejské společnosti Doosan, nadále pokračovala jako Doosan Bobcat. V roce 2014 byl odsud expedován už jubilejní miliontý kus, k nakladačům ale přibyly postupně i další produkty.

Od stavební techniky po traktory a „ještěrky“
Produktová škála techniky, kterou firma aktuálně nabízí, je opravdu široká – zaměřuje se hlavně na menší profesionální stavební stroje, smykové, kolové, pásové a kloubové nakladače až po nejnovější kategorii, jíž jsou vysokozdvižné vozíky či technika pro pozemní údržbu. V podstatě jde o kompaktní traktory a velké, extrémně výkonné profesionální sekačky, které začala firma vyrábět v posledních letech. Do svého portfolia integrovala i výrobu kompresorové techniky a přenosných generátorů.
Z nakladačů jsou nejznámější kolové a pásové (první kategorii reprezentuje 12 modelů, druhou 5), dále kloubové (vyvinuté a vyráběné v Dobříši), minirypadla (z celkem 18 vyráběných pocházejí kromě jednoho všechny z ČR, vyvinuli zde i první malý jednotunový bagr na baterie na světě, nyní je na trhu už i dvoutunová verze), 31 různých modelů teleskopických manipulátorů, které si oblíbili francouzští farmáři místo klasických traktorů s předním nakladačem. Portfolio nedávno rozšířilo i devět modelů malých traktorů a malý pásový nakladač, vyrábějí se zde např. i „traktorbagry“ určené pro trh v zemích s volnějšími emisními předpisy, či lehká zhutňovací technika. Možnosti těchto strojů jsou navíc neuvěřitelně univerzální díky široké škále až 400 typů různých příslušenství, které na ně lze připevnit – umožňují třeba rozbíjet beton, hloubit jámy, sbírat nečistoty, odklízet sníh apod.

Ze Středních Čech pro Evropu i celý svět
Stavební techniku vyváží firma do více než 70 zemí celého světa. Dobříšský výrobní závod, specializovaný zejména na výrobu minirypadel, produkuje cca 25 000 strojů ročně, především pro zákazníky z regionu EMEA, ale část produkce je určena i na export do Ameriky a Asie.
Stroje vznikají v moderní výrobní hale, kde se tzv. bento boxy, jak jsou označovány přepravky s díly a označením stroje, k němuž jejich obsah patří, sbíhají k výrobní lince, na níž se uplatňuje koncept označovaný jako „fishbone“ (rybí kostra). K páteřní lince se napojuje řada dílčích subsystémů s montážními procesy, kontrolními operacemi apod.
Jedním ze stěžejních dílů stroje je Drain Case – patentovaná řetězová převodová skříň, která se po sestavení naplní olejem a zataví. Každý stroj má tři řetězy a osm ocelových kol, jež se zalejí do olejové vany, sloužící po celou dobu jeho životnosti.
Zhruba každých 20 minut sjede z výrobní linky jeden nový stroj (nejmenší obvykle v zelené barvě, větší v bílém provedení), každý prochází během výroby řadou kontrol, aby měl zákazník bezproblémový produkt. Jednotunové bagry (jeden z nejprodávanějších produktů) ale vznikají pomalejším tempem. Výroba jednoho trvá zhruba den a každý už má svého majitele, nic se nevyrábí na sklad.
Dobříšský kampus Doosan Bobcat, kde od roku 2007 firma vyvíjí, inovuje, vyrábí a testuje řadu strojů pro celý svět a kde sídlí zároveň i centrála pro oblast EMEA, představuje ve své aktuální podobě rozsáhlý průmyslový komplex, v němž pracuje zhruba 1700 lidí. Lze tu potkat pracovníky z více než 40 zemí, takže mimo češtiny je hlavním jazykem i angličtina.
Kromě výrobních hal a technologického vývojového a inovačního střediska je v areálu situován i Bobcat Institut, školicí středisko, kde firma pro své dealery, zákazníky i operátory pořádá servisní a produktová školení. Management a veškerá administrativní a podpůrná oddělení se do Dobříše přestěhovala z belgického Waterloo v roce 2017 a dnes sídlí v nejnovější kancelářské budově tamního kampusu, otevřené v roce 2019.

Kolébka inovací i „mučírna“ pro stroje
Dobříšský závod Doosan Bobcat je ve struktuře firmy stěžejním místem i pro vývoj a zavádění často světově unikátních inovací této korejské značky. Působí zde i špičkové hi-tech inovační a vývojové centrum, do něhož jsou investovány nemalé prostředky, a také výukové a tréninkové středisko, které rovněž využívá přilehlý venkovní testovací areál. Vše doplňuje testovací polygon a další zásobovací sklad v nedalekých lokalitách. Tím je podnik poměrně unikátní – na českém trhu není mnoho firem, které pokrývají komplexně vše od výzkumu a vývoje přes výrobu od prototypu po implementaci a sériovou produkci až po servis.
V Inovačním centru za 350 mil. Kč (90 mil. pokryla dotace z EU), které zahájilo svůj provoz před 10 lety, pracují nejzkušenější pracovníci z kampusu. Na 140 inženýrů, designérů a konstruktérů testuje, inovuje a navrhuje nové produkty i technologie, které následně aplikují do praxe. V jedné části sedí inženýři vyvíjející nové produkty (konkrétně malá rypadla a kloubové nakladače pro celý svět, jež se v naprosté většině v dobříšském závodě také vyrábějí), další část tvoří laboratoře a zkušebny, které nemají u nás prakticky konkurenci a podobná zařízení lze stěží najít v takovéto podobě dokonce ani v evropském měřítku.
K nim patří mj. i obří unikátní polobezodrazová místnost (největší svého druhu v Evropě se speciální povrchovou úpravou a mohutnou 30cm betonovou izolací), kde se měří hlučnost strojů, klimatická komora s rozsahem teplot od -40 do +60 °C (ověřuje schopnost strojů startovat třeba při -20 °C, přičemž dokáže udržet stanovenou teplotu i při chodu stroje), která generuje teplo, laboratoř, kde soustava trysek simuluje déšť, nebo zátěžový stroj umožňující během tří dnů nasimulovat na stroji provoz odpovídající 1200 motohodin. Ale také sem patří i největší a nejmodernější průmyslová 3D tiskárna Stratasys či unikátní prototypovací zařízení Fortus 900 (to, co by zabralo k dodání jako odlitek asi 6 týdnů, zvládne za týden), 4kW vláknový laser, svařovna.
Zkušebny kromě špičkového měřicího vybavení disponují i speciální naklápěcí plošinou s 12tunovou nosností schopnou vytvořit náklon až 45 stupňů a zahrnují také tzv. testovací jámu (testing pit), což je fyzické zařízení, které ověřuje bezpečnostní parametry pro diagram zatížení jeřábů. Provádějí se tu i crash testy včetně pádového, kdy z definované výšky padá těleso o určité hmotnosti, aby se zjistila hodnota zajišťující, že operátor bude v bezpečí, nebo testy životnosti (kolik např. otevření vydrží dveře stroje nebo různé komponenty, které se osadí čidly a s akceleračním faktorem se stanovuje jejich odhadovaná výdrž). Veškeré testy, které slouží mj. i k optimalizaci konstrukcí, probíhají tak, aby maximálně odpovídaly realitě provozních podmínek.
Mezi nově pořízená zařízení patří i např. horizontální vyvrtávačka a výkonné 5osé obráběcí centrum nebo dynamometr pro zátěžové zkoušky pohonných soustav strojů a měření parametrů chlazení. Neslouží však výhradně Doosanu, technologie jsou za dohodnutých podmínek přístupné i dalším subjektům.
Díky certifikované laboratoři je český závod Bobcatu prakticky nezávislý na externích institucích. Je zde výroba prototypů a ověřovacích sérií, pilotní linka, kde se ověřuje nastavení reálné výrobní linky a procesů pro výrobu – a jak konstatují naši průvodci, ani v Evropě podobné centrum nenajdeme.

Zaostřeno na autonomní (a elektrickou) budoucnost
V dobříšském závodě vznikají zajímavé inovace, které by měly pomoci vylepšit stavební techniku vyráběnou Bobcatem, jako např. průhledný displej, který se nainstaluje na sklo a promítá řadu různých informačních dat, nebo třeba obraz z kamery umístěné vpředu, umožňující vidět „skrz“ rameno manipulátoru. Nebo kamera, která využívá umělou inteligenci, aby identifikovala osoby v okolí stroje a zajistila jejich ochranu při provozu.
Stroje, které firma vyrábí, už nabízejí řadu asistenčních funkcí a inovační středisko intenzivně pracuje na jejich dalším vývoji. Třeba u stroje k hloubení příkopů lze naprogramovat požadavky na určitou délku, šířku i hloubku příkopu, aby stroj vytvořil příkop zadaných parametrů sám.
Při naší návštěvě jsme měli možnost vidět i stroje, které už míří opravdu do budoucnosti, jako třeba Rogue X, což je koncept, na němž pracují firemní vývojáři vyvíjející autonomní technologie. Stroj, který je plně elektrický a nemá žádnou hydrauliku, ale ani žádného operátora v kabině, lze v případě potřeby, když dojde na činnost, kterou by nezvládl v autonomním režimu, ovládat i na dálku. Další koncept je systém autonomie úrovně 3, zaměřený na bezpečnost, jenž kombinuje různé technologie.
O tom, že se Bobcatu v Česku daří, svědčí i hospodářské výsledky. Tržby společnosti za loňský rok dosáhly úctyhodné rekordní hodnoty 1,5 mld. eur (cca 37 mld. Kč). Rok 2023 byl ale pro firmu rekordní ještě v dalším směru, a to pokud jde o investice – jen do dobříšské centrály (kam během poslední dekády „napumpovala“ celkem přes 2,5 mld. Kč) investovala loni na 14 mil. eur (350 mil. Kč) do rozšíření výrobních kapacit a nového robotického vybavení pro výrobu, a dalších projektů. A impozantní investiční záměry jsou plánovány i na letošní rok, kdy by do vlastního areálu měly směřovat finanční injekce v objemu dalších 9 mil. eur (225 mil. Kč) a celkem tak v regionu EMEA dosáhnou investice 35 mil. eur (téměř 900 mil. Kč).

Josef Vališka
Foto: Josef Vališka

 
Publikováno: 1. 9. 2024 | Počet zobrazení: 65 článek mě zaujal 9
Zaujal Vás tento článek?
Ano