Místo, kde se dělá věda
Při návštěvě Renningenu u Stuttgartu neujde pozornosti zajímavě architektonicky řešená 12patrová budova, která vypadá jako sestava tří na sobě poskládaných bloků, z nichž prostřední vysunul nějaký obr trochu stranou.
Tento netradiční objekt je asi nejvýraznější součástí výzkumného areálu Bosch v Renningenu, který byl otevřen před necelými 10 lety. Areál, který je centrem mezinárodní sítě výzkumu skupiny Bosch, zahrnuje 16 budov včetně zmíněné 60metrové centrální výškové budovy a 11 laboratorních objektů, v nichž pracuje na 2000 výzkumníků a doktorandů více než 40 různých národností. Kromě divize Bosch Research, zahrnující i Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI), je tamní kampus také domovem vývojových oddělení divize Cross-Domain Computing Solutions (XC). Ta realizuje řešení pro moderní elektrické/elektronické (E/E) architektury, asistenci řidiče a automatizované řízení, stejně jako inovativní služby pro mobilitu budoucnosti. Zde Bosch sdružuje své odborné znalosti ve vývoji aplikačně specifického softwaru pro vozidla, jejich počítače, řídicí jednotky i senzory ADAS.
Na výzkum směřují miliardy
Celosvětově tvoří globální tým mezinárodní výzkumné sítě Bosch na 90 100 výzkumných pracovníků ve 136 lokalitách. Do výzkumu investovala firma jen loni zhruba 7,3 mld. eur. Mezinárodní síť Bosch Research pokrývá prakticky celé produktové portfolio Bosch Group, počínaje elektromobilitou a elektrifikovanými systémy přes vodíkové technologie, udržitelnost, zdravotnictví, inteligentní senzory, hardwarové systémy až po automatizované řízení, robotiku a nyní také umělou inteligenci (AI).
Bosch Research Campus ve Stuttgartu se zaměřuje na inovace v řadě různých oblastí, mj. elektrotechniku, strojírenství, informační a medicínské technologie, analytiku, chemii, fyziku, biologii či mikrosystémovou techniku, automatizaci apod. K nejvýraznějším úspěchům patří nová technologie BioMEMS, která kombinuje technologii MEMS s mikrofluidikou pro vysoce paralelní testování, jež je klíčové pro rychlou a přesnou diagnostiku. Tato technologie zmenšuje „laboratoř“ na velikost křemíkového čipu, který umožňuje plně automatizovanou molekulární diagnostickou analýzu za méně než 15 minut.
Jiným příkladem špičkové technologie je Direct Air Capture (DAC), umožňující odebírat CO2 přímo z okolního vzduchu. Na rozdíl od bodového zachycování a ukládání uhlíku umožňuje dodatečně snížit rozsáhlé historické emise CO2, vypouštěné do atmosféry od začátku globální industrializace.
Zaostřeno na roboty
Dalším z oborů, jimž se věnují odborníci v kampusu, je robotika. Jedním z výsledků jejich práce je např. autonomní mobilní robot (AMR) Active Shuttle, vyvinutý Bosch Rexroth. Byl navržen pro flexibilní a bezpečnou dopravu malých přepravních boxů v plně propojeném provozu. K jeho výhodám patří možnost rychlého nasazení beze změny stávající infrastruktury. Díky kombinaci autonomní navigace s pokročilou technologií senzorů, jako jsou bezpečnostní laserové skenery a 3D detekce překážek, funguje bezpečně i v dynamických, složitých výrobních oblastech. Active Shuttle automatizuje vnitřní tok materiálů a implementuje dopravní koncepty od cyklických až po systémy zásobování zbožím založené na spotřebě.
Bosch Research přispěla algoritmicky k mapování, lokalizaci i navigaci systému. Na vývoji Active Shuttle se ale neustále pracuje, nyní se testuje metoda holistického lidského vnímání, která je založena na AI pro funkce, jako je ovládání gesty nebo inteligentní navigace skupinami lidí s přihlédnutím k jejich aktivitě. Výzkum se zaměřuje i na nové metody pro plánování více robotů pro optimalizaci flotily Active Shuttle.
Petr Kostolník
Foto: Bosch/Lucie Rychlá