rossleor asseco murr

EasyPLM včera, dnes a zítra

Zažitá definice říká, že PLM je řešení, které umožňuje firmám maximalizovat profit z výrobků prostřednictvím správy, koordinace a optimalizace informací, procesů a rozhodnutí o výrobku během jeho životního cyklu a napříč společenstvím podniků. Jak tuto definici splňuje systém EasyPLM, vlajková loď společnosti TD-IS? 

 

Počátky PLM (Product Lifecycle Management) spadají do konce 80. let minulého století, jen místo termínu PLM se používala celá řada jiných názvů či zkratek. První produkty, které bychom dnes označili za PLM, se začaly objevovat především s rozvojem 3D CAD systémů a s potřebou spravovat modely i výkresy a umožnit spolupráci konstrukčních týmů. Celá oblast byla považována za vysoce perspektivní a očekával se velký růst, nicméně nešlo to tak rychle.
Důvodů bylo mnoho. Především cena 3D CAD systémů, které navíc vyžadovaly drahé UNIX grafické stanice, neumožňovala jejich plošné nasazení mimo výnosné obory, jako jsou aerospace, automotive a další. V běžných podmínkách je používala omezená skupina pracovníků, zejména tam, kde bylo nutné se věnovat výpočtům, optimalizacím a CNC obrábění. Ostatní pracovali převážně ve 2D, popř. i na rýsovacích prknech. V takovém prostředí, kde jediný platný dokument byl „papír“, nebyla komplexní správa dat prakticky realizovatelná. Nicméně začaly se objevovat požadavky na určitá „dílčí“ řešení, např. na zavedení digitálního archivu výkresové dokumentace. Dnes si asi málokdo umí představit, že pracovník si došel do archivu, tam zjistil, že potřebný výkres má vypůjčený někdo jiný a musel čekat třeba 2 dny, než se k němu dostal.
Multifunkční zařízení, která se začala objevovat, umožnila digitalizaci papírových výkresů, které se daly prohlédnout, popř. i editovat na běžném počítači. To byl počáteční impuls pro vznik EasyPLM. Zákazník potřeboval jednoduchý a levný archiv, který jsme pro něho vytvořili. Následně se přidala základní funkcionalita správy dokumentace a na světě byl komerční produkt EasyArchiv.
S rostoucím počtem zákazníků a jejich požadavků rostly i možnosti našeho software a někdy kolem roku 2005 silně přerostl oblast správy dokumentace a stal se z něho plnohodnotný PLM systém – EasyPLM. Můžeme říci, že EasyPLM = EasyArchiv + technická příprava výroby (kusovníky, technologické postupy) + integrace na CAD systémy. Dnes naše řešení používá několik stovek firem od malých až po velké s řádově tisíci uživateli. Myslíme si, že za úspěchem systému stojí především to, že jeho vývoj byl v podstatě řízen požadavky zákazníků.

Základem je dokument
Dokument je základním objektem každého systému správy dat. Pod tímto pojmem se skrývá košilka s atributy a nula až „nekonečno“ souborů. S dokumentem se v EasyPLM pracuje jako ve většině obdobných systémů, jsou zde základní funkce, jako vytvoření, check-out/check-in, čtení či update, a stavy dokumentů, jako revize i verze, historie všech změn, řízený přístup dle uživatelů nebo jejich skupin a/nebo rolí. EasyPLM rovněž poskytuje náhledy na každý dokument a integruje v sobě několik bezplatných i profesionálních prohlížečů. Lze je výhodně nasadit jak pro správu technických dokumentů (typicky výkresy, modely či dokumenty jakosti), tak pro správu obecných dokumentů (faktura, žádanka, řízená dokumentace, nebo třeba cestovní příkaz).
Abychom mohli řídit práci v týmech, je potřeba nabídnout řízený tok dokumentů a dalších objektů. K tomu má EasyPLM velmi robustní, grafické workflow – definujete jednotlivé úkoly i osoby zodpovědné za jejich splnění, a sledujete termíny jejich plnění. V každém uzlu je pak možno definovat jednoduše na vstupu či výstupu řadu automatik.
Díky řadě realizovaných projektů má EasyPLM vytvořeny šablony pro dokumenty i  jejich workflow pro celou řadu činností. Například z pohledu jakosti záležitosti, jako jsou NCR, FMEA, CAPA, z pohledu účetnictví přijaté faktury, z pohledu vývoje schvalovací a změnové řízení atd.

Vyhledávání v systému
Data v systému lze najít celou řadou způsobů. Základem je vyhledávání dle typu dokumentu a jeho atributů, např. výkres hledáme dle čísla nebo názvu, fakturu dle variabilního symbolu a dodavatele. Je asi zřejmé, že každý objekt může mít libovolné množství atributů a dle kombinace všech lze objekt nalézt. EasyPLM vyhledává i „full textově“, a to jak přes „všechny atributy“, tak také přímo přes uložené dokumenty, u kterých to lze (např. office dokumenty). Další možností je vyhledávání pomocí stromové struktury složek, přičemž jeden dokument může být dohledatelný v libovolném množství složek, do kterých je zavazben. K dispozici jsou také dynamicky generované složky s dokumenty dle předdefinovatelných dotazů. Rovněž dokumenty jako takové mají své vazby, např. u modelu zjistím, do jakých sestav patří, u sestavy, jaké obsahuje modely atd. Pokud má někdo ještě větší nároky, poskytuje systém grafický klasifikační nástroj, kde si nadefinujete objekty, které chcete klasifikovat, přiřadíte obrázky i klasifikační atributy.    
Podstatnou částí EasyPLM je oblast technické přípravy výroby, jako je správa nakupovaných i vyráběných součástí, kusovníky (konstrukční, technologické, montážní…) a technologické postupy a návodky. Systém poskytuje uživatelům řadu nástrojů pro zjednodušení práce. Samozřejmostí je provázání s katalogy CAD systémů a s ERP systémy. K dispozici je i integrovaný nástroj pro normování.
Významnou součástí je změnové řízení, které díky integraci s ERP, správě dokumentů a součástí založených na stavech, verzích i flexibilnímu workflow odstraňuje citlivé místo většiny podniků.
Slovo integrace je pro PLM naprosto podstatné. PLM je totiž v podstatě páteřní prvek, který spojuje do jednoho celku aplikace, které data převážně vytvářejí (CAx..)  s aplikacemi, které data potřebují (ERP, MES…). EasyPLM není závislý na jednom konkrétním systému CAD, ale nabízí plnohodnotné integrace prakticky pro všechny běžně používané systémy od různých výrobců. To je obrovská výhoda pro zákazníky s multi CAD prostředím. Integrace provazuje modely, výkresy, sestavy i součásti včetně jejich atributů. Na základě struktury modelů pak umožní generovat kusovníky. Důležitou funkcí je umožnění současné práce více konstruktérů nad jedním výrobkem. Rovněž jsou dostupné další nástroje pro podporu práce, např. kopírování struktury výrobku. Vedle mechanických CAD systémů poskytuje i integrace na elektrotechnické a elektronické CAD.
Na druhé straně pak systém nabízí obousměrné integrace pro řadu ERP systémů. Přenáší součásti, kusovníky i postupy do ERP, a získává z něj informace o stavu skladů, rozpracovanosti ve výrobě, skutečné náklady na vyrobené díly atd. Systém je plně integrován s celou řadou dalších aplikací, např. se systémem datových schránek, s aplikacemi pro digitální podpis, s archivem dle normy OAIS (ISO 14721:2012) a další.
Významný přínos pro zákazníky je i v tom, že máme dobře zvládnutou celou řadu procesů ve firmách a nenabízíme jen software, ale jsme schopni doporučit a zavést koncovému uživateli osvědčené řešení. Na druhou stranu je systém natolik otevřený, že se dá uzpůsobit libovolným požadavkům zákazníka.
Abychom mohli pokrýt „všechny“ potřeby firem, rozšířila se rodina EasyArchiv/EasyPLM o komplexní systém pro plánování a řízení výroby (ERP) s názvem EasyTechnology. Spojením těchto systémů jsme schopni nabídnout unikátní řešení pro celou firmu.

www.td-is.cz
Foto: TD-IS

 
Publikováno: 25. 9. 2024 | Počet zobrazení: 22 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 2
Zaujal Vás tento článek?
Ano