rossleor asseco murr

Formule ze studentských dílen

K atraktivním aktivitám technických univerzit patří i studentské verze závodních monopostů Formule, s nimiž se jejich tvůrci účastní mezinárodních soutěží. Mezi těmi, které vyvíjejí, figurují i vozy na elektrický pohon včetně autonomního monopostu.

 

Týmy CTU Cartech a eForce FEE Prague Formula, jež dříve vyvíjely své vlastní monoposty, spojily letos své síly v novém týmu eForce Prague Formula, zastřešovaném Fakultou strojní i Fakultou elektrotechnickou ČVUT v Praze. Společně se zaměřily na zcela nový elektrický vůz CTU24, který představily 26. června ve Škoda Muzeu spolu s dalšími monoposty FS ČVUT, od druhého nejstaršího FS.02 až po loňský model, který se proslavil jako první hybridní studentská formule na světě. Své schopnosti už přesvědčivě demonstroval např. na závodech na TT Circuit v holandském Assenu, kde zvítězil téměř ve všech kategoriích.
Nová plně elektrická formule CTU24, schopná jezdit s pilotem i bez něj v autonomním režimu, bude závodit v mezinárodní konkurenci mnoha desítek dalších modelů v rámci konstrukční soutěže Formula Student, pořádané Sdružením automobilových inženýrů (SAE), v níž univerzitní týmy z celého světa vlastnoručně navrhují, konstruují a testují závodní vozy formule. Účastní se jí přes 900 univerzit a tým ČVUT patří dlouhodobě mezi světovou špičku.
Letos chce porazit v autonomním režimu alespoň v jedné z disciplín pilotovanou formuli. V eForce Prague Formula věří, že by se to mohlo podařit např. v akceleraci, vzhledem k tomu, že člověkem řízený stroj je o váhu pilota těžší. Pro autonomní jízdu si při prvním kole auto pomocí kamer načte trasu a spočítá ideální jízdní trajektorii, a snaží se ji optimalizovat. Díky čtveřici elektromotorů (v každém kole jeden) s celkovým výkonem 140 kW dosahuje vůz zrychlení z nuly na 100 km/h za 2,5 s.

Foto: FS ČVUT

 
Publikováno: 25. 9. 2024 | Počet zobrazení: 18 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 3
Zaujal Vás tento článek?
Ano