Soumrak těžařských obrů
Obří stroje Bagger, vyvinuté v polovině 20. století, způsobily revoluci v těžebním průmyslu. Do historie vstoupili tito giganti německého inženýrství zejména s typem Bagger 293, který má být vůbec největší pozemský mobilní stroj, jaký byl kdy vyroben.
Bagger 293, tyčící se do téměř 100m výšky (96 m), váží 14 200 tun. Jeho masivní korečkové kolo o průměru přes 21 m s 18 kbelíky dokáže denně přemístit 240 000 tun zeminy. Obří stroj poháněný kombinací nafty a elektřiny spotřebuje 19 MW energie. I přes vysoké náklady na údržbu mají tyto stroje životnost asi 50 let, nicméně jejich budoucnost je vzhledem k odklonu od fosilních paliv nejistá.
Obří těžební stroje jsou k vidění i u nás. Některé v provozu, jiné, jako např. vyřazený stroj z dolu Nástup Tušimice, velkorypadlo KU 800 - Březenský drak, se pak staly unikátními technickými památkami. Svými rozměry (výška 52 m, váha 3900 tun) sice nedosahuje parametrů obřích strojů Bagger, nicméně představuje impozantní příklad konstruktérského umění.
Jedno z posledních, kolesové rypadlo KK1600, dokončila loni ostravská firma Hutní montáže pro důl Bílina na Mostecku. Při délce 190 metrů a hmotnosti 5000 tun patří mezi největší v Evropě. Každé velkorypadlo je v podstatě originální dílo a ve světě není mnoho firem, schopných takovou zakázku zvládnout.
Foto: Bagger