Na silnicích s novými pravidly i vybavením
Novela zákona o povinném ručení platí od 1. 4. 2024 a týká se např. vztažení povinného pojištění i na e-koloběžky, zvýšení minimálního limitu u povinného ručení, sjednocení formátu technického průkazu nebo možnosti řídit auto od 17 let pod dohledem, od října ale začínají platit některá její ustanovení týkající se pojištění vozidel.
Od 1. října 2024 bude nutné zaplatit smlouvu o povinném ručení před začátkem pojištění.
Pozor na platnost pojištění!
Zatímco dosud pojištění platilo od data a času uvedeného ve smlouvě (bez ohledu na fyzické přijetí platby pojišťovnou) po novelizaci začíná platit až po úhradě pojistného, tedy až okamžikem přijetí platby. A pokud není zaplaceno hned, vystavuje se provozovatel vozidla riziku pokuty ze strany České kanceláře pojistitelů (ČKP) za nepojištěné vozidlo a jízdy s nepojištěným vozidlem, takže v případě zaviněné nehody musí uhradit škodu ze svého.
Některé pojišťovny proto zavádějí novinku ve formě elektronického podpisu, kdy klient smlouvu podepíše přes odkaz přímo ve svém chytrém telefonu a ta nabývá platnost okamžitě poté. Běžné bankovní převody budou vhodné jen při sjednání pojištění s odloženým počátkem (tato možnost sjednání odloženého počátku pojištění až o 3 měsíce zůstává nadále), kdy pojištění stačí uhradit kdykoliv ve vymezené lhůtě, ale pro platnost smlouvy (a pojištění) musí být platba opět připsána na účet pojišťovny.
Nově rovněž zákon stanoví povinnost pojišťoven předat data o vozidlech do databáze ČKP on-line, tedy okamžitě, takže Policie ČR bude moci kontrolovat platnost pojištění přímo na silnici v reálném čase. Pro řidiče už tak neplatí povinnost mít u sebe vytištěnou tzv. zelenou kartu, což se však vztahuje pouze na cesty po území ČR. Při výjezdu do ciziny tak řidič musí mít zelenou kartu (i když podle nových pravidel už v bílém provedení) stále sebou.
Novinky ve vybavení vozidel
Od července 2024 musí být všechny osobní vozy prodávané v rámci EU vybaveny povinnými asistenčními systémy. Konkrétně jde o senzory na couvání, senzory únavy a rozptýlení řidiče, záznamník událostí a signální systém pro nouzové zastavení. Osobní automobily a dodávky budou muset mít ještě asistenta hlídání jízdních pruhů, asistenta nouzového brzdění a rychlostního asistenta. Autobusy a nákladní vozidla budou vybavena technologiemi pro rozpoznání mrtvých úhlů, varováním před srážkou s chodci nebo cyklisty a systémy monitorování tlaku v pneumatikách. Tyto systémy se samozřejmě promítnou do ceny nového vozu, kterou navýší zhruba o 60 tisíc Kč.
Nejvýraznější změnou je v tomto směru asi povinné vybavení zapisovačem údajů o nehodě (Event Data Recorder – EDR), což je automobilová obdoba letecké „černé skříňky“, pro snazší vyšetřování havárií. Jde v podstatě o novou softwarovou funkci, protože k fyzickému ukládání povinných údajů slouží řídicí jednotka airbagu a její paměť, do níž se příslušná data zapisují průběžně, a do okamžiku, kdy dojde k aktivaci airbagů, jsou neustále dokola přehrávána aktuálními. V případě nehody jsou napevno uložena a proti manipulaci chráněna data monitorující situaci v rozmezí 5 sekund před nárazem a 5 sekund po něm. Jde např. o aktivační časy zádržných systémů, obsazenost sedadel, údaje o rychlosti vozu před nárazem, jeho zpomalení v podélném i příčném směru, stav akcelerátoru i brzdového pedálu, úhel natočení volantu, stav ABS a ESP či otáčky motoru apod. To představuje v celkovém souhrnu více než tisícovku detailních údajů a hodnot o různých parametrech vozidla v čase kritické události. Data uložená v zapisovači jsou ale přístupná výhradně vymezenému okruhu oprávněných osob, jako je policie či soudní znalci a neslouží ke sledování chování řidičů.
Zredukována byla naopak dosavadní tzv. povinná výbava, z níž byly u osobních automobilů vyřazeny náhradní pojistky a žárovky. Stejně tak už vzhledem k aktuálnímu vybavení vozidel není nutné podle nových předpisů s sebou vozit zvedák, klíč na matice a náhradní kolo (rezervu) pro automobily s pneumatikami umožňujícími nouzový dojezd (Run Flat) a současně schopností elektronicky detekovat defekt, nebo vozy vybavené prostředky pro bezdemontážní opravu defektu, či se zajištěnou asistenční službou.
Autolékárnička už nemá vymezenou dobu expirace a jako povinné položky musí obsahovat jen hotový obvaz s jedním a se dvěma polštářky, hladkou náplast (na cívce), škrticí pryžové obinadlo, pryžové (latexové) rukavice, isotermickou fólii o rozměrech min. 200 x 140 cm a nůžky. Bez dosud povinných věcí, jako byly trojcípý šátek, polštářková náplast a plastová rouška se již nyní obejdete.
Zbytek povinné výbavy zůstává beze změn, tzn., že ve vozidle musí být reflexní vesta (kterou musí mít řidič či jiné osoby přepravovaná ve voze povinně oblečenou od okamžiku, kdy vstoupí na vozovku), a výstražný trojúhelník, umísťovaný za vozidlo v případě jeho nouzového odstavení.
Petr Sedlický
Foto: Uffizio z videa ADAS, Alcar