rossleor asseco murr

Výstavnictví v nových časech: BVV se o osud veletrhů nebojí

Brněnské výstaviště má už rok nového generálního ředitele, jímž je Jan Kubata, který loni zvítězil ve výběrovém řízení na tuto pozici a od října 2023 vede akciovou společnost Veletrhy Brno.

 

Za sebou má již první rok ve funkci a letošní ročník MSV, který už zanedlouho zahájí v inovované podobě svou další „půljubilejní“ sezónu, je prvním v jeho režii.

Mezinárodní strojírenský veletrh bude letos svým způsobem přelomový – přichází s novou grafickou identitou. Můžete ji čtenářům přiblížit detailněji, případně i důvody, které pořadatele vedly k tomuto kroku?
Nový vizuální styl reflektuje moderní technologické trendy a dynamiku průmyslu, který se neustále vyvíjí. Zaměřili jsme se na čistý, jednoduchý design, který propojuje základní pilíře veletrhu. V grafice tak jdou vidět prvky odkazující na inovace, Průmysl 4.0, digitalizaci nebo třeba doprovodné konference. MSV je dlouhodobě jedním z nejvýznamnějších veletrhů v Evropě, a proto je důležité, aby i vizuálně odpovídal současným trendům.

Brněnský veletrh je tradičně zaměřen především na inovace. Lze prozradit z dosud přihlášených firem, na co se mohou letos návštěvníci těšit?
Mám radost, že i v letošním roce se na veletrhu představí mnoho významných hráčů napříč průmyslovými obory. Celkem se bude prezentovat přes 1380 firem z více než 40 zemí světa. Návštěvníci se mohou těšit na novinky v oblasti automatizace, robotiky i digitalizace, které budou patřit mezi hlavní lákadla veletrhu. Zejména umělá inteligence a její aplikace v průmyslu přiláká mnoho zájemců.
Dobře zastoupeno bude i klíčové odvětví veletrhu, kterým je obrábění a tváření. V neposlední řadě nesmíme opomenout specializované veletrhy PLASTEX, WELDING, PROFINTECH a FONDEX, které budou reflektovat nejnovější trendy v plastikářském průmyslu, svařování, povrchových úpravách a slévárenství. Tyto sektory představují důležitou součást MSV a návštěvníci se tak seznámí s řadou nových technologií z těchto oblastí.

Žijeme v éře dramatických změn často v důsledku nových vnějších faktorů, které nelze ovlivnit (covid, krize, válka apod.), ale které na druhou stranu výrazně ovlivnily situaci ve firemním sektoru. A protože se časy neustále mění a doba přináší nové trendy i požadavky, bude letošní ročník MSV v něčem zásadně odlišný od minulých? A pokud ano, v čem? Co připravujete pro tento rok?
Veletrhy obecně musí na neočekávané události a okolnosti pružně reagovat. Letošní ročník MSV se ještě více zaměří na aktuální potřeby průmyslu a jeho transformaci. Větší důraz bude kladen na energetické úspory, efektivnější výrobní procesy a nové technologie, které mají za cíl snižovat uhlíkovou stopu. Mnoho firem představí řešení, která umožňují optimalizovat výrobu a reagovat na globální změny, jako jsou nedostatek surovin nebo výpadky v dodavatelských řetězcích.
Navíc poprvé v historii veletrhu bude součástí i speciální výstava s názvem 3D Expo, která přiblíží progresivní 3D technologie. Letos chceme podpořit také nové formáty zaměřené na networking, což je klíčový prvek pro propojení firem, odborníků a investorů.

Mezinárodní strojírenský veletrh získal pro svůj jubilejní 65. ročník záštitu prezidenta ČR Petra Pavla. Jak se tento fakt může promítnout při podpoře státu domácímu průmyslu?
Jedná se o důležité potvrzení toho, jakou významnou roli veletrh hraje v podpoře českého průmyslu. Udělení záštity ze strany nejvyššího ústavního činitele dodává akci nejen prestiž, ale zároveň vytváří prostor pro důležitý dialog mezi státem, průmyslovými firmami a odborníky. Jde také o silný signál do zahraničí. Ukazuje, že Česká republika si uvědomuje důležitost průmyslového sektoru a je připravena aktivně podporovat jeho rozvoj a modernizaci. A právě brněnské výstaviště je vhodnou platformou, kde se inovace nejen prezentují, ale také vytvářejí.

Jedním ze stěžejních témat veletrhu je Digitální továrna 2.0. Jak vnímají české firmy digitalizaci a dosáhli jsme už podle vás v této oblasti – poměřováno např.  z hlediska inovací a exponátů prezentovaných na MSV – významnější pokrok?
Digitalizace je pro české firmy stále důležitější téma, a to nejen z hlediska konkurenceschopnosti, ale i efektivity výroby. Digitální továrna 2.0 je skvělou ukázkou toho, jakým směrem se průmysl ubírá. Vnímáme, že české podniky již chápou nezbytnost digitalizace, a ačkoli tempo zavádění nových technologií může být rozdílné, rozhodně jsme svědky významného pokroku.
Na MSV uvidíme velké množství inovací, které reflektují trend digitální transformace. Řada firem, nejen velkých, ale i středních a menších, představuje řešení, která zahrnují prediktivní údržbu, inteligentní senzory či sofistikované systémy pro řízení výroby a sběr dat v reálném čase. Pokud poměřujeme tento vývoj exponáty prezentovanými na MSV, je jasné, že digitalizace je na vzestupu. Vidíme rostoucí počet firem, které aktivně využívají pokročilé technologie, aby zvýšily efektivitu, snížily náklady a lépe reagovaly na požadavky trhu.

V poslední době se často hovořilo o tom, že éra veletrhů končí, že tyto akce se v době internetu a virtuálních prezentací už jednoduše přežily a nemají smysl, a po ráně, kterou jim zasadil covid, který odstartoval řadu virtuálních akcí, se už nevzpamatují. Co si o tom myslíte a jaké máte zkušenosti z posledních ročníků, mají firmy o veletrhy pořád zájem?
Realita ukazuje, že osobní kontakt, přímé setkávání a možnost vidět inovace naživo, jsou stále nenahraditelné. Z našich zkušeností z posledních ročníků vyplývá, že firmy mají o veletrhy stále velký zájem. Letošní MSV je toho důkazem – počet přihlášených vystavovatelů a zájem návštěvníků jednoznačně ukazuje, že veletrhy jsou stále klíčovým nástrojem pro obchodní jednání a prezentaci novinek.
Veletrhy jsou pro firmy jedinečnou platformou pro navázání nových kontaktů, prezentaci svých technologií a přímou zpětnou vazbu od potenciálních zákazníků i partnerů. A věřím, že díky kombinaci digitálních a fyzických formátů mohou být v budoucnu ještě atraktivnější.

Možná jste zaznamenali, že některé firmy ještě před MSV organizují vlastní akci veletržního typu v Kroměříži. Vnímáte podobné aktivity jako potenciální konkurenci?
MSV má dlouholetou tradici a pevně zakotvené místo na evropské i světové veletržní scéně. Navíc dokážeme nabídnout to, co individuální akce nedokáží – širokou platformu pro setkávání stovek vystavovatelů a tisíců návštěvníků z různých odvětví na jednom místě. Tato rozmanitost, spolu s možností navázat nové kontakty a sledovat trendy v širším kontextu, zůstává jednou z hlavních výhod MSV. Navíc díky své velikosti a mezinárodnímu rozsahu veletrh vytváří příležitosti pro synergii mezi vystavovateli a účastníky, které by na menších akcích nemusely vzniknout.

Josef Vališka
Foto: Tino Kratochvíl

 
Publikováno: 16. 10. 2024 | Počet zobrazení: 39 článek mě zaujal 2
Zaujal Vás tento článek?
Ano