Hybridní Kia Sportage nabídne komfort i pohodlí
V loňském roce oslavila značka Kia 30leté výročí od „zrození“ modelu Sportage, automobilu typu SUV. K tomuto výročí vznikl akční model Edice 30 s atraktivními prvky včetně nového laku v provedení šedé metalízy.
Designově pěkně tvarovaná karoserie modelu Sportage evokuje dynamiku tohoto SUV. Automobilka jej nabízí s různými pohony a výbavovými provedeními. Od základní výbavy Comfort s benzínovým pohonem a manuální převodovkou přes výbavu Exclusive, Top a GT-Line včetně limitované Edice 30. Je potěšující, že Kia nabízí výběr ze všech pohonů – zážehové jednotky, vznětové i hybridní. A i zde je možnost volby od full hybridního systému přes plug-in hybridní až po mild hybridní systém. Společným znakem všech verzí je prostor a pohodlí.
Sportovní nádech
Na redakční test jsme měli možnost vyzkoušet hybridní verzi modelu Sportage 1,6 T-GDi HEV v limitované Edici 30, která nás příjemně překvapila nádhernou světle šedou metalízou. Tu pěkně kombinovaly černolesklé detaily, jako např. kryty zpětných zrcátek, spodní lemy dveří, prahy, nárazníky i lemy podběhů kol.
Opravdu elegantní kombinace, kterou doplňovala dominantní pření maska se zajímavými a netradičně řešenými kosočtvercovými světlomety s LED technologií. Světlomety z vnitřní strany obepínají světla denního svícení v podobě jakýchsi bumerangů. Velmi pěkná kombinace čelních partií s velkým logem díky tomu působí až dravě se škodolibým „úsměvem“.
Tento design si nelze s ničím splést, a to samé platí i pro zadní partie vozu s ostře řezanými koncovými světly, velkými pátými dveřmi a střešním spojlerem, který v sobě ukrývá stěrač zadního okna. Boční vzhled se svažující se zádí a dynamickým ztvárněním zadního C-sloupku navozuje efekt sportovnosti modelu, přitom hladké linie s prolisem uprostřed dveří od předního k zadnímu blatníku působí zase velmi vyrovnaným dojmem. Ten doplňovala 18palcová kola na pěkných stříbrno-šedivých hliníkových discích.
Pojďme dovnitř
Po usednutí vás obklopí technologie. První moment se jen rozhlížím, provedení se mi velmi líbí, a to nejen skvělým zpracováním použitých materiálů, ale každým detailem, který obklopuje řidiče. Za mě je provedení interiéru moc pěkné.
Multifunkční volant se silným věncem padne dobře do dlaní, přední sedadla hezky podpírají spodní stranu stehen i bedra, což naznačuje dobrý posed i na dlouhých trasách. Díky elektronickému nastavení předních sedadel si lze najít tu nejlepší pozici. Zadní lavice nabízí rovněž nadprůměrný prostor pro cestující ve všech směrech, navíc s polohováním sklonu opěradel. Když jsem si sedl za sebe, měl jsem před koleny ještě 14 cm místa. Výhled z vyšší pozice řidiče je do všech stran pěkný kromě výhledu vzad kvůli užšímu oknu a hlav cestujících vzadu. Technické vychytávky jsou doménou tohoto SUV, jako např. nabíjecí konektory USB-C a praktické háčky pro zadní cestující na vnitřní straně předních opěradel.
Zajímavá je palubní deska s obřím displejem, který z obou stran podpírají netradičně tvarované výdechy klimatizace. Displej je zaoblený, aby obklopoval řidiče, a rozdělený na dvě části. Ta první supluje přístrojovou kapličku před řidičem a zobrazuje rychlost, dojezd, okamžitou i průměrnou spotřebu, čtečku rychlostních značek apod. Co mě ale dostalo, byl graficky reálný obraz v horní části „kapličky“. Je tam velmi pocitově zobrazen aktuální stav venkovního prostředí. Jedete-li v podvečer, je promítán obraz zapadajícího slunce, večer zase noční obloha, v dešti mokré „živé“ počasí… Musím říct, že to ve mně vyvolávalo velmi příjemný pocit pohody.
Infotainment, navigace, audio, tok energie a mnoho dalších aplikací zobrazuje druhá část displeje, rovněž s pěknou grafikou. Chválím značku za středový panel s digitálními tlačítky, které jsou umístěny mimo displej. I když horuji za bezpečnější klasické fyzické ovladače, zde mi to vyhovovalo. Stiskem jednoho tlačítka se vyvolalo ovládání klimatizace včetně dvou otočných ovladačů pro nastavení tepelné pohody. Přepnutím tlačítka byl panel změněn na ovládání audia a klimatizace, kde otočné ovladače sloužily k nastavení hlasitosti apod.
Při délce 4515 mm, šířce 1865 mm a rozvoru 2680 mm je uvnitř dostatek prostoru pro cestující i zavazadla. Kufr má 587 l, a lze jej zvětšit až na 1780 l.
Hybridní pohon
Základ systému tvoří přeplňovaný zážehový čtyřválcový agregát 1,6 T-GDi o výkonu 118 kW, který spolupracuje s 44kW elektromotorem a 6st. hydroměničovým automatem. Elektromotor čerpá energii z 1,5kWh baterie. Výsledkem tohoto uskupení je kombinovaný výkon 155 kW a 350 Nm, který pohání přední nápravu. Za příplatek lze pořídit i pohon na všechna kola.
Systém pozná, kdy vypnout agregát a nechá pracovat pouze elektromotor, např. v městské dopravě. Tam spotřeba překvapí hodnotou 4,6 až 4,7 l na 100 km. Při potřebné akceleraci se okamžitě spustí benzínový motor, automat podřadí a pod pedálem máte výkon, který potřebujete. Vůz je najednou velmi dynamický a pěkně sedí na silnici i v zatáčkách, i když mírné náklony tam znatelné jsou. Svou dynamiku ale dokáže pěkně prezentovat na dálnici, za což se zaplatí daň v podobě zvýšené spotřeby až 5,7 l na 100 km.
Podvozek je skvěle odpružen, takže jízda je pohodlná i při nerovnostech polní cesty, navíc se do kokpitu nedostává hluk. Vůz je dobře odhlučněn, pouze na dálnici je charakteristický aerodynamický šum. Jinak jde o velmi příjemné vozidlo, které nabídne i při své dynamice komfortní cestovní pohodlí.
Petr Kostolník
Foto: Autor