Umělá inteligence v radarech je „prevít“
Nejnovější radary vybavené umělou inteligencí už neměří jen rychlost, ale poznají třeba, že řidič telefonuje, nemá zapnutý bezpečnostní pás a řadu dalších věcí vedených jako prohřešky, které policie potom nekompromisně postihuje.
Ve Spojeném království prochází zkušebním nasazením první rychlostní kamerový systém s umělou inteligencí (AI) na světě, který dokáže skenovat řidiče v jejich autech. Velká Británie v posledních letech provedla několik pilotních programů a testů zahrnujících AI rychlostní kamery.
V loňském roce představila nový chytrý kamerový systém schopný detekovat řidiče používající za jízdy mobilní telefony, známý jako Acusensus System. Ten využívá algoritmy umělé inteligence k analýze zachycených snímků a předávání příslušných informací orgánům činným v trestním řízení. Tyto kamery lze namontovat na označené nebo neoznačené vozy nebo je mohou obsluhovat policisté využívající laserovou radarovou techniku, a řidiči nemusí být vždy upozorněni na jejich přítomnost.
Tento systém s první kamerou s 4D radarovou technologií byl debutován v Londýně počátkem loňského roku. Projekt AI rychlostních kamer má běžet do března 2025 a pokud tato technologie prokáže svou účinnost při odhalování dopravních přestupků, je pravděpodobné, že se stane trvalou součástí britských silnic.
Nový radar využívá AI a pokročilé technologie
Radar Sentio od firmy Redspeed, který byl již nasazen, využívá jako první na světě jednotku umělé inteligence a 4D kamery pro snímky s vysokým rozlišením. Je schopný díky pokročilým senzorům kombinovaným s AI monitorovat až 6 jízdních pruhů najednou a odhalit nejen řidiče překračující rychlost, vozidla přejíždějící na červenou, ale i ty, kdo telefonují za jízdy nebo si nezapnou bezpečnostní pás. Dokáže zjistit, kolik lidí sedělo v kabině vozu a zda se někteří z nich nedopustili přestupku – např. jestli řidič nepoužívá mobil za volantem, zda jsou všichni připoutaní a děti v autosedačkách apod.
Pokročilý software, jímž jsou kamery s AI vybaveny, dokáže pořídit velmi ostré snímky vozidel a analyzovat je, aby bylo možné identifikovat přestupky. Záběry jsou snímány z různých úhlů, aby byla zajištěna přesnost, a poté odeslány policii. Data z radaru lze okamžitě porovnávat s různými databázemi (např. může být připojen k databázi policie a DVLA - Driving and Vehicle Licensing Agency), a zároveň kontrolovat, zda byly zaplaceny daně a pojištění za auto.
Redspeed Sentio kombinuje několik klíčových aplikací a díky modulárnímu designu má vysokou flexibilitu, schopnosti i škálovatelnost. Lze jej upevnit i na mobilní stativ, který umožňuje snadné přemístění, nemá žádné požadavky na další sloupy pro detekční radar nebo IR osvětlení, nepotřebuje ani zábleskovou jednotku a nabízí záznam nejvyšší kvality v neproprietárním formátu (VRM), který je čitelný za jakýchkoli světelných podmínek. Funguje na 12V napájení, ale i ze sítě nebo na solární energii a baterie, je aktivní ve dne i v noci.
Nový systém má samozřejmě četné odpůrce, kteří poukazují, že představuje hrozbu soukromí. Je podle nich přehnané zacházet s každým řidičem jako s možným podezřelým a lidé by měli mít možnost žít, aniž by je analyzovaly systémy umělé inteligence.
Na řidiče však prokazatelně platí. V Devonu, kde byl zkoušen poprvé, zachytil radar během tří dnů 117 řidičů používajících mobil a 130 bez bezpečnostních pásů. A statistiky hovoří jasně – počet smrtelných nehod v okruhu 500 m od londýnských radarů klesl o 58 %.
Pozor na překvapení na Jadranu!
Radary, které mimo rychlosti umějí rozpoznat i další přestupky, čekají na řidiče letos i v Chorvatsku, kde začali budovat síť kamer, jež díky AI umějí „nahlédnout“ i dovnitř vozidla. Mělo by jít o zařízení Gatso řady T firmy Sensys Gatso, která patří mezi hlavní světové dodavatele těchto měřicích systémů. Snímá situaci pomocí 20MP kamery při 30 fps, a umí zachytit rychlost i pozici až 12 vozidel najednou. Může si vypomáhat infračerveným nebo konvenčním bleskem ve viditelném světelném spektru.
Když detekuje vyšší než maximální povolenou rychlost, pořídí snímek vozu s registrační značkou a naměřenou rychlostí a zařadí ho do zvláštní složky (stejně jako v případě, kdy vyhodnotí, že řidič za jízdy telefonuje nebo nemá zapnutý bezpečnostní pás). Snímky následně ještě kontrolují policisté, a za prokazatelné přestupky pak rozesílají úřady řidičům pokuty.
Podle výrobce je Gatso řady T možné nainstalovat během 90 minut, takže lze předpokládat, že jejich pozice bude zřejmě i často měněna, jako opatření proti řidičům, kteří budou radary hlásit a zanášet jejich pozice do navigačních aplikací.
Radarům této firmy neuniknete ani v tunelech, kde je dodržování rychlosti důležitější než jinde, ale prosazování rychlostních omezení bylo dosud velmi obtížné kvůli drsným podmínkám, omezenému prostoru i špatnému přístupu pro pravidelné čištění. Firma totiž vyvinula pro tunely speciální systém kontroly rychlosti. Kamera je umístěna ve speciálním krytu, který nevyužívá drahé (a k poruchám náchylné) automatické mechanické čisticí systémy, ale inovativní kužel před kamerou, jenž vytváří sloup vzduchu, a tak ji pomáhá udržovat v čistotě. Tento systém je osazen vícestopým radarem RS242 umožňujícím sledovat více vozidel současně (zaznamenává poznávací značku a volitelně i identifikaci řidiče) a hlídat několik jízdních pruhů až do vzdálenosti 150 m. Pořizuje digitální záběry s vysokým rozlišením a provádí nepřetržité ověřování rychlosti pomocí dvou nezávislých metod.
Vladimír Kaláb
Foto: Redspeed, Sensys Gatso