rossleor asseco murr

Inovace Bosch na IAA Transportation 2024

Veletrh IAA Transportation, který probíhal od 17. do 22. září v Hannoveru, představil nejmodernější technologie a trendy pro užitková vozidla v odvětví mobility, logistiky i možnosti jejich dodavatelů.

 

Letošní ročník přilákal téměř 1700 vystavovatelů ze 41 zemí světa, a ve srovnání s předchozím ročníkem jde o 21% nárůst. Mezinárodní účast dosáhla rekordních 72 % s více než 145 světovými a evropskými premiérami.
V areálu hannoverského výstaviště představili své produkty a služby nejvýznamnější dodavatelé automobilového průmyslu, mezi nimiž zaujímá svým technologickým záběrem i rozsahem nabídkového portfolia pokrývajícího stěžejní oblasti automobilové techniky mimořádné postavení společnost Bosch. Mezi hlavními řečníky konferenčního programu byli proto i čelní představitelé jejího managementu, jako předseda představenstva Dr. Stefan Hartung nebo Andrew Allen, viceprezident Bosch Mobility.

Přijíždějí softwarově definovaná vozidla
Užitková vozidla procházejí stejně zásadní transformací jako osobní automobily, tedy přechodem z tradičních na softwarově definovaná vozidla. Nástup propojeného softwaru i služeb pro správu vozového parku vyžaduje, aby i tato vozidla byla aktualizovatelná podobně jako v sektoru osobních vozů. Bosch na tuto změnu reaguje hardwarovými a softwarovými produkty, řešeními na míru a inteligentními službami.
Na IAA představila společnost Bosch své inovace i řešení pro nákladní dopravu budoucnosti, která však už má i svou reálnou podobu. Například v Číně se začala sériově vyrábět e-náprava Bosch pro těžká užitková vozidla s plně integrovaným elektromotorem, převodovkou, pohonem spojky, měničem a diferenciálem. Řešení je vhodné jak pro vozidla s bateriovým pohonem, tak poháněná palivovými články. V Indii zase jezdí první zkušební vozidla s vodíkovými motory, pro něž Bosch dodává vstřikovací systémy, snímače, ventily nádrží a řídicí jednotky včetně softwaru. V USA Bosch a firma FirstElement Fuel pracují na tzv. kryogenním čerpadle, které umožní jednodušší a rychlejší tankování užitkových vozidel. Za pouhých 10 minut bude možné doplnit dostatek vodíku na 1000 km jízdy.

Klíčem je software a technologická neutralita
„Přechod užitkových vozidel na alternativní pohony bude úspěšný pouze při zachování technologické neutrality a kontinuitě ve vývoji všech forem pohonů a jejich zefektivňování,“ uvedl Markus Heyn, předseda obchodní oblasti Bosch Mobility. Jejím cílem je dosáhnout do roku 2029 celosvětového obratu ve výši více než 80 mld. eur, proto firma reorganizuje své podnikání v oblasti užitkových vozidel v rámci odvětví Mobility a od roku 2025 spojí důležité kompetence do nové obchodní jednotky, která bude sdružovat vývoj systémů i správu produktů a portfolia pro nákladní vozidla a off-road aplikace.
Z pohledu společnosti Bosch si různé technologie pohonu nekonkurují, naopak jejich rozmanitost umožňuje výrobcům vybrat optimální řešení pro jakoukoli aplikaci. Bosch se proto zaměřuje na škálu pohonných jednotek i technologickou neutralitu a vyvíjí technologie pohonu pro baterie, palivové články, vodíkové motory, ale zefektivňuje i moderní spalovací motory, které by využívaly syntetická paliva.
Důležitou součástí strategie Bosch v oblasti užitkových vozidel zůstávají asistenční systémy, jedním z nich je např. elektronický horizont, který shromažďuje údaje o trase, inteligentně přizpůsobuje rychlost vozidla s jeho okolím a umožňuje úspornou jízdu těžkých nákladních vozidel s nízkými emisemi. U užitkových vozidel se spalovacími motory dokáže snížit spotřebu paliva o 5 %, a tím snížit i emise CO2, u elektromobilů pak zvýšit dojezd.

Výběr technologických řešení Bosch
Na IAA se představil výběr z rozsáhlé plejády technologických řešení, na nichž odborníci firmy Bosch aktuálně pracují, a která zahrnují následující inovace, např. účinná řešení elektrického pohonu pro elektrifikaci lehkých i těžkých vozidel. E-nápravu lze snadno integrovat do užitkových vozů do 7,5 tuny a elektromotor i měnič se již používají v těžkých užitkových vozech s čistě bateriovým pohonem, kdy provozní napětí 800 V a čipy z karbidu křemíku umožňují delší dojezd a kratší nabíjecí cykly.
Technologie palivových článků pro elektrická nákladní vozidla je vhodná zejména pro delší jízdy a maximální zatížení. Bosch již sériově vyrábí 200kW systém a pracuje na výkonnějším palivovém modulu Compact 300, který bude nejen menší, ale i účinnější.
Další z možností ekologické dopravy je vodíkový motor pro těžká nákladní vozidla. Bosch zde vyvíjí klíčové součásti vstřikovacího systému, včetně nového vstřikovače pro přímé vstřikování, který nevyžaduje dodatečné mazání. První vodíkové motory se vstřikováním do sacího potrubí by se měly objevit už příští rok.
Pro poskytovatele mobilních a logistických služeb je k dispozici řešení pro konektivitu, která jim pomáhá využívat vozidla co nejefektivněji, minimalizovat prostoje a zvýšit efektivitu vozů pomocí digitálních služeb Bosch. Jejich technickým základem je řešení Automotive Connectivity Hub, které poskytuje přístup k provozním a diagnostickým údajům a umožňuje tak širokou škálu služeb založených na datech a lze je dodatečně namontovat do jakéhokoli vozidla bez ohledu na výrobce.
Řešení Battery in the Cloud nabízí zlepšení výkonu a životnosti vysokonapěťových baterií u užitkových e-vozidel. Dokáže analyzovat baterie, předvídat stárnutí i závady a optimalizovat jejich chování při rychlém nabíjení pro větší životnost. Technologie elektromechanického systému řízení ServoE rozšiřuje portfolio produktů Bosch o plně elektrické řízení pro těžké nákladní vozy, a funkce power-on-demand zaručuje jejich ekologickou jízdu.
Předpokladem pro řadu inteligentních služeb, které zvyšují bezpečnost a efektivitu jízdy, je, aby si vozidla mohla vyměňovat data s objekty ve svém bezprostředním okolí a s dopravní infrastrukturou. Základem je řídicí jednotka konektivity Bosch pro užitková vozidla (CCU), která využívá bezdrátová rozhraní k propojení vozidla řidiče s cloudem, infrastrukturou a ostatními vozidly, a tzv. Centrální brána, která propojuje domény vozidel a slouží jako směrovač pro komunikaci ve vozidle.
Ucelená koncepce elektrického systému vozidla Bosch Powernet Guardian zajišťuje, že klíčové funkce z hlediska bezpečnosti jsou v užitkových vozidlech neustále napájeny.

Josef Vališka
Foto: Bosch

 
Publikováno: 28. 11. 2024 | Počet zobrazení: 79 článek mě zaujal 10
Zaujal Vás tento článek?
Ano