Starý lodní pohon v nové podobě
Nový systém poháněný větrem od start-upu CoFlow Jet slibuje dramatické snížení nákladů na palivo pomocí stacionárních válců bez pohyblivých částí.
Rostoucí požadavek, aby lodní doprava byla do roku 2050 uhlíkově neutrální, vytváří tlak na zvýšení efektivity nákladních lodí a snížení jejich emisí. Některá řešení se obracejí zpět k využití plachetních systémů a větru, které poháněly lodě po tisíciletí, než je vytlačily motory, zapojují draky, kompozitové větrné korouhve apod.
Profesor GeCheng Zha z University of Miami použil vítr a přístup, který je variantou Flettnerových rotorů vyvinutých ve 20. letech minulého století. Jedná se o velké rotující válce, které vytvářejí aerodynamický tah s využitím vzduchu procházejícího nad nimi. Válce využívající technologii CoFlow Jet se neotáčejí, ale nasávají vzduch z větru, který fouká napříč a skrz ně, a ten pak předávají na jinou část válce. Nasáváním malého množství vzduchu, jeho tlakováním pomocí oběžného kola a vypuzováním přes výstup se vytváří tlaková nerovnováha a značný tah rozložený po celé délce válců. To vede k velmi efektivnímu systému větrného pohonu, který dokáže poskytnout 100 % potřebného tahu pro pohyb lodi díky vysokému koeficientu vztlaku a snížení odporu systému. Systém nemá žádné rotující části a podle tvůrců může přinést snížení paliva až o 50 % u velkých nákladních lodí a 90 % u malých.
Foto: University of Miami