Logistika s empatií a francouzským šarmem
FM Logistic, neboli Faure a Machet, vznikla v roce 1967 původně jako firma na dopravu dřeva, dnes působí jako jeden z předních logistických aktérů specializující se na FMCG, tzn. rychloobrátkové zboží. Více o této rodinné firmě nám přiblížil ředitel operativy pro Česko a Slovensko pan Tadeáš Kos.
Jak konstatoval při naší návštěvě v její centrále v Tuchoměřicích na Kladensku, v České republice firma zakotvila poté, co z domovské Francie expandovala i do dalších zemí a po revoluci vsadila na střední a východní Evropu – Polsko, Česko, Slovensko a Maďarsko. Mimo evropského kontinentu je aktivní i v Asii, kde má silnou pozici např. v Indii a Vietnamu.
V čem konkrétně spočívají aktivity firmy na českém trhu?
V Česku a na Slovensku je to zaměření na zákazníky v oblasti FMCG, Tobacco, e-commerce i automotive. Pro tyto zákazníky zajišťujeme kromě skladových procesů i přepravu, balení i co-packing – štítkování, lepení etiket, přibalování různých druhů dohromady, vytváření tzv. displejů apod. Na naší pobočce Sereď Slovensko vznikají i finální produkty. Vyrábějí se zde například blistery pro různé kancelářské předměty či propisovačky a pro obchodní sítě se kompletují displeje. Velmi podobné činnosti děláme i v ČR, kde primární co-packingové centrum je v Tuchoměřicích. Pro několik zákazníků zajišťujeme i specifické služby zaměřené na určitý trh nebo produkt se specifickými požadavky.
Některé firmy jsou zavedené na standardizovaná řešení, jiné se naopak specializují na nestandardní požadavky zákazníků, jak je to u vás?
Zvládáme obojí a naši flexibilitu vnímáme jako silnou stránku. Vždy to závisí na tom, co zákazník chce, v jakém množství a jak rychle. Pokud jde o produkt, který má mít deset různých typů etiket, protože má směřovat například na deset trhů, je to komplikovanější, náročnější je přestavování linky a větší nároky na manuální práci. Když jde o velké množství relativně jednotného výrobku, pro který je potřeba nastavit proces, vstoupí do toho část automatizace a naše vývojové oddělení hledá cesty, jak přidat stroj nebo maximálně použít stávající.
V případě, že je nějaký produkt úspěšnější třeba ve Španělsku, ale už ne tolik např. v Maďarsku, lze situaci řešit vyrobením nového množství nebo přesunem několika stovek palet tam, kde je produkt potřeba, což bývá efektivnější varianta. Výrobky se u nás proto přebalí, aby odpovídaly požadavkům pro novou destinaci, a v co nejkratší době je na požadovaný trh dostaneme. To zákazníkovi ušetří náklady.
Pokud jde o klasickou logistiku, děláme skladování, handling apod. Co je odlišné, je skladba zákazníků, zejména pokud jde o e-commerce, kde funguje multimodal solution, tzn., jakým způsobem dostane zákazník produkt od výrobce.
Dříve ho výrobce vyrobil a předal logistikovi, který zásoboval obchod, kde si zákazník věc koupil. Dnes se proces zrychlil, zákazník nechodí jen do obchodu, již si může vybrat mezi více kanály, objednává si online, což se hodně etablovalo během covidové éry, přes specializované webové stránky, jako je třeba Amazon nebo u nás Alza apod. Ještě donedávna internetových obchodů tolik nebylo, ale dnes je i v oblasti potravin nebo FMCG znát boom firem jako Rohlík, Košík apod. a přibývá lidí, kteří si objednávají domů i jídlo a s ním různé další zboží. Další firmy, které tyto služby nenabízely, je začaly vnímat jako konkurenci a rozšířily svůj sortiment nabízený přes vlastní elektronické obchody. Možnosti pro spotřebitele se tak hodně rozšířily.
Pro logistika je to ovšem všechno komplikovanější a náročnější. To, co odlišuje běžného logistika bývalého typu od logistika nového typu je, že moderní logistik umí toto nové nastavení zvládnout, aktivně řešit menší objemy a poslat je do obchodu či přímo zákazníkovi.
Pro e-commerce trh je nutné zvládnout všechny objednávky, aby je zákazník dostal včas i s podmínkami daného marketu. A je-li výrobce nadnárodní společnost, která má i vlastní e-shop, musí být logistik schopen vyřídit i objednávky, které už nemusí být jen lokální. Takže vznikne to, co funguje zde v Tuchoměřicích – distribuční centrum pro Evropu, aby i zákazník třeba ve Španělsku (což může být malý obchod, který si objedná dva kartony určitého produktu, protože pro něj vychází příznivěji, než kdyby si zboží pořídil přímo nákupem v obchodním řetězci) mohl dostat svou zakázku.
To muselo ovlivnit i samotný charakter logistického trhu, protože e-shopy jsou hlavně o rychlosti, což klade i daleko vyšší nároky na přepravce…
Samozřejmě, na přepravce, na plánování kapacit i vytíženost a optimalizaci. To je i důvod, proč vzniká stále více programů a softwarových řešení zaměřených na tyto účely, a do řízení logistického řetězce se zapojuje i umělá inteligence. Máme zákazníky, kteří implementovali AI do plánování svých kapacit a zjistili, že jim umožňuje snížit optimalizací skladové zásoby až o 20 %. Díky kombinaci dat od všech odběratelů navrhne, kdy a jaké množství objednávat, aby to nejlépe odpovídalo vytíženosti dopravy.
Kromě úsilí dodat co nejdříve, se začíná již pracovat i s opačným trendem: Jak dodat pomaleji, resp. s nejnižšími náklady. Zákazník tak může mít na výběr expresní přepravu s nejkratším dodacím časem, která ovšem něco stojí, nebo pokud nespěchá a jde o zboží, které to umožňuje, zvolit dodání v delším časovém horizontu, ovšem nejlevněji a tak optimálně, jak je to jen možné.
V čem se FM Logistic odlišuje od konkurence?
Například, že se zákazníkem hledáme nejvhodnější řešení. Tedy nejen, jak zajistit požadovaný přepravní úkol, ale jak najít i nejefektivnější cestu výrobku ke spotřebiteli. To nás obecně odlišuje od běžné konkurence – neříkám samozřejmě od veškeré – a to zákazníci vnímají a oceňují.
Takže zatímco dříve vítězil ten, kdo nabídl nejrychlejší dopravu, teď hraje stále větší roli i nákladová efektivita a environmentální faktor, tzn., nabídnout řešení za nejvýhodnějších podmínek?
Přesně tak. Je to o tom, kdo dokáže lépe naslouchat zákazníkovi a srozumitelně mu představit veškeré možnosti, které se nabízejí, protože klient je obvykle nezná. Dříve to byla často jen jedna nabídka, případně s možností si něco připlatit, aby to bylo rychleji, ale ne už možnost porovnat více různých možností a zvolit si podle svých priorit. Dnes je to o flexibilitě a variabilitě.
Pro některé zákazníky bude stále tím hlavním rychlost, ale existuje i určité procento těch, pro které není určující, a zajímavější je pro ně cenově výhodnější řešení. A stále přibývá i těch, kteří za klíčový faktor považují ekologii a co nejnižší dopad přepravy jejich zakázky na životní prostředí, a soulad s logistickým přepravcem, který ctí stejné hodnoty jako oni a dokáže to i doložit – třeba konkrétně, kolik se ušetřilo CO2.
Jediným faktorem už není pouze cena. Velcí hráči na trhu začínají stále více hledat logistické partnery než pouhé dodavatele – a to už nemusí být jen firma, která je třeba nejlevnější, ale kde je také i prvek vzájemné důvěry. Sami se snaží hledat pro ně to nejlepší, ať už jde o algoritmy plánování, přemýšlet o způsobu, jak určité procesy zautomatizovat apod. To musí vzejít od logistika, a jeho klient či výrobce musí cítit, že to s ním myslí seriózně a je s ním „na stejné vlně“.
Pociťujete, že trh prochází změnou? Dříve to byl spíše dopravce, kdo určoval podmínky a nyní je to zákazník, o kterého musejí logistické firmy bojovat.
Vývoj v ČR je specifický. Na velikost země máme obecně velké množství skladových ploch, působí zde hodně velkých hráčů, ale zároveň je tu i mnoho lokálních. Segment logistiky prosperoval a lákal samozřejmě další firmy. Teď nárůst zpomaluje a ti co už fungují, musí soupeřit o zakázky. Takže počítám, že může dojít k pročištění trhu, protože tlak na cenu zůstane pořád, ale vstupují do hry další faktory, jako je udržitelnost, automatizace, robotizace a jejich splnění pro řadu firem už může vyžadovat dodatečné investice, které se mohou stát rozhodujícím bodem zlomu.
Chystá také FM Logistic CZ do budoucna nějaké zásadní investice?
Ano, zejména postupné inovace, například implementaci robotiky a automatizace. Například na naší pobočce ve slovenské Seredi jsme implementovali robotické rameno nebo projekt v oblasti automatizace, jako je systém AutoStore, jejž jsme nedávno dokončili v Lovosicích. Chceme rozšířit co-packingovou linku v Tuchoměřicích a je otevřených několik zajímavých projektů, které nás mohou posunout opět dále v segmentu, kde jsme silní. To je třeba farmaceutický průmysl zejména v Polsku, kde jsme velmi silným hráčem a máme již signály od firem, že by ocenily náš vstup do této oblasti i v Česku a na Slovensku. Na příští roky tak plánujeme posílení skladové kapacity v ČR i SR a rozšíření o nové platformy.
Řada logistických firem včetně FM Logistic vzniklo a fungují jako rodinné podniky, je to náhoda?
Rodinné firmy byly založeny na určitých hodnotách, které respektují, i když se z nich stane korporát. Základem je však stále rodina, a ta je obvykle do fungování firmy i jejího řízení stále zapojena. A to, i pokud jde o investice. Rodina, která firmu vede, cítí, že jsou potřeba, nedívá se na to jen z pohledu čísel, jako je tomu obvykle u korporátů řízených akcionáři. A možná právě i to přitahuje lidi, kteří jsou zaměření na něco více než jen čistý byznys.
Petr Kostolník
Foto: FM Logistic/Daniel Caha