rossleor asseco murr

Dachser zrychluje odbavení zásilek

Společnost Dachser Czech Republic spustila na své největší české pobočce v Kladně provoz nové překládkové haly. Při naší návštěvě byl naším zasvěceným průvodcem Ing. Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic.

 

Právě dokončená budova rozšířila logistické centrum o 4000 m² na celkových 18 500 m² logistických ploch s nejmodernějším cross-dockem. A jak zdůraznil Jan Pihar, kladenská pobočka je významnou součástí rozsáhlé evropské logistické sítě pozemních přeprav, která zahrnuje 220 vlastních a 64 partnerských poboček a tisíce linek optimálně nataktovaných mezi nimi.

Jaký směr, který obsluhujete, převažuje?
Rozhodně je to Německo, na které připadá kolem 50 % přeprav, pak Francie, kde máme jednu z největších sítí odbavující velké množství zboží, potom Španělsko a Itálie, kde jsme akvizicí partnera získali dalších 40 poboček. Rozvíjí se i logistika do Skandinávie.
Z České republiky obsluhujeme na 100 přímých denních linek sběrné služby, přičemž kladenská pobočka má přímé napojení na všechny tři eurohuby společnosti v Německu, Francii a na Slovensku, a do dalších 34 destinací v 11 zemích.
Díky novému cross-docku budeme schopni v kladenské pobočce konsolidovat více zboží. Otevře nám to také možnost spustit nové linky a tím v některých směrech snížit počet překládek. Docílíme tak ještě rychlejší přepravu zásilek do všech klíčových destinací v Evropě a zkrátíme dobu doručení sběrnou službou.

Co bylo hlavním cílem projektu a jak probíhala jeho realizace?
Výstavba nové překládkové haly je součástí dlouhodobé strategie firmy pro rozvoj logistické sítě. Nově zřízené prostory propojené s dosavadní halou umožní absorbovat další objemy zboží a zrychlit procesy na překládce.
Stavba překládkového terminálu začala v červenci 2023 a na podzim letošního roku byl zahájen její provoz. Ve stejnou dobu byla dokončena i nová administrativní vestavba napojená na nový překládkový sklad a zahájen redesign stávajících kancelářských prostor.
Celá stavba zahrnuje řadu prvků pro ochranu klimatu a přírodních zdrojů – administrativní část překládkové haly je vybavena tepelnými čerpadly a vzduchotechnikou s rekuperací pro zpětné získávání tepla, tepelná čerpadla pro topení jsou standardem, případně vzdálený teplovod na vytápění skladů v zimě.
Na střeše objektu je nově nainstalovaná fotovoltaická elektrárna, která momentálně funguje v testovacím provozu a bude dodávat energii jak pro naše budovy, tak pro dobíjení osobních i nákladních bezemisních vozidel a naší skladové techniky. Pro uskladnění přebytečné energie slouží velkokapacitní bateriové úložiště. Ve všech interiérech je použito řízení LED osvětlení podle světelných podmínek.
V areálu je rezervoár pro svod dešťové vody ze střech budov, která se používá jako „šedá voda“ pro sociální zařízení a závlahu zeleně. A do budoucna plánujeme instalovat ještě větší nádrž, abychom mohli jímat více dešťové vody.

Jak je na tom aktuálně nový areál, pokud jde o technické parametry?
Nové prostory propojené s dosavadní halou umožní absorbovat další objemy zboží a zrychlit procesy na překládce. Kapacita překládkových ploch se prakticky zdvojnásobila – na 8 tisíc m2 – a areál nabízí 10 500 m² skladových ploch se 16 000 paletovými místy pro poskytování služeb kontraktní logistiky. K tomu přibylo i dalších 4800 m² venkovních logistických a manipulačních ploch. Velkou přidanou hodnotou je pro nás větší počet nakládacích bran. Před výstavbou jsme se stávajícími 40 branami občas fungovali na hraně kapacit. Dnes máme celkem 92 nakládacích bran, což umožnilo zvýšit efektivitu provozu, usnadnilo konsolidaci a zvýšilo počet vozidel, která můžeme nakládat a vypravovat na trasu současně. Bavíme se tedy o dalším  zvýšení kvality našich logistických služeb.

Testuje Dachser také bezemisní dopravu?
Ano, Kladno je takovou vlajkovou lodí postupné transformace společnosti v ČR k využití bezemisních technologií. Myslíme si, že v budoucnu bude elektromobilita vytvářet velký tlak na infrastrukturu, proto jsme investovali do výstavby vlastních dobíjecích stanic, a to nejen pro osobní služební vozidla, kterých máme dvě desítky, což je asi 30  % z vozového parku, ale i pro nákladní vozidla.
Už v roce 2020 jsme spustili bezemisní zásobování centra Prahy z mikrohubu v Těšnově nákladními elektrokoly s přívěsným zařízením pro distribuci paletových zásilek, a tento koncept „DACHSER Emmision-Free Delivery“ dále rozšiřujeme. Dnes už toto cyklodepo zásobujeme z Kladna bezemisně dvěma e-vozidly. Také jsme jako první společnost v ČR na naše trasy spustili dvě elektrická rozvozová vozidla FUSO eCanter Next Generation. Tato FUSA mají nosnost kolem čtyř tun, prostor pro 14 palet, dostatečný dojezd a na rozdíl od jiných e-vozidel se mohou nabíjet nejen na vysokorychlostních dobíječkách (DC), ale i na AC stanicích s technologií nabíjení střídavým proudem. Zásobují z Kladna nejen Prahu, ale i střední Čechy, a také v okolí Hradce Králové realizují přepravy na první a poslední míli s nulovými emisemi.
A protože je pro nás důležité zavádět do reálného provozu i velká bezemisní vozidla, nasadili jsme elektrické eVolvo FH Electric s nosností 19 tun, které jezdí se dvěma výměnnými nástavbami noční pravidelnou linku mezi Kladnem a Hradcem Králové, a přes den realizuje systémové přepravy mezi Prahou a Kladnem. Je tedy maximálně vytížené.
Kromě toho část vozidel na našich linkách – přes 10 rozvozových aut – přešla od října na biopalivo HVO100, které již nějakou dobu testujeme ve vozidle pro přepravy výměnných nástaveb po areálu. HVO100 je hydrogenizovaný rostlinný olej, tzn. přírodní produkt, a přestože není plně bezemisní, úspora emisí CO2 je podle studií až 90 %. Jeho dostupnost na čerpacích stanicích se stále zvyšuje a my bychom takto byli schopni poměrně rychle snižovat uhlíkovou stopu našeho podnikání, i když asi nebude možné převést na toto palivo všechny linky. Může to být překlenovací fáze přechodu na plnou elektromobilitu, nebo jiný typ bezemisního pohonu, který bude v daném případě dávat smysl.

Lze kromě posunu k elektromobilitě sledovat i nějaké další zásadní trendy v logistické branži?
Tím největším je nyní asi tzv. nearshoring, přemísťování části dodavatelů a výrobních kapacit ze vzdálených lokalit zpět do bližších destinací – do Evropy nebo blízko k ní, třeba na sever Afriky, do Turecka apod. Tam se logicky soustřeďuje i naše pozornost – Dachser má své zastoupení jak v Maroku a Tunisku, tak i v Turecku. Dále je to ESG reporting, který tlačí nejen velké světové korporace ke snižování uhlíkové stopy. My jsme už několik let schopni u každé zásilky měřit a přesně spočítat uhlíkovou stopu – podle hmotnosti, vytížení vozidla, které ji vezlo, jeho typu apod.
Obecně je znát také trend, kdy zákazníci preferují nákladovost nad rychlostí – nikoli ale kvalitou. Nabízíme proto různé produkty od nejrychlejšího dodání až po ekonomické řešení pro zákazníky, pro které není prioritou rychlost a volba času dodání, ale chtějí mít zboží doručené za několik dnů, ovšem spolehlivě a v perfektní kvalitě.

Jak je na tom Dachser s trendem automatizace, který se promítá i do skladů?
Inovace jsou pro nás jedním z důležitých faktorů, jak se posouvat dál. V oblasti manipulace a přeprav ve skladech, kde se dnes sází na lidský potenciál, počítáme výhledově s automatizací. Už dnes naši kolegové v zahraničí testují samonaváděcí AVG vozíky apod. U překládkových terminálů je to složitější, protože většinu zásilek tvoří palety různých rozměrů, a to by pro roboty vyžadovalo náročné úpravy. Ale pracujeme na tom, řešením může být přestavba cross-docků na patrové systémy, kde budeme více robotizovat i překládku.
K tomu by měla pomoci i naše aplikace @ILO, vyvinutá ve spolupráci s Fraunhoferovým institutem. Jedná se o digitální dvojče, kdy se automaticky a v reálném čase vytváří kompletní digitální obraz všech zásilek v překládkovém terminálu, celého prostředí i všech procesů. Zásilky již nejsou identifikovány čárovým kódem, který skladníci skenují pomocí čtečky, ale 2D kódem, jejž automaticky snímá kamera už při příjezdu na terminál. Systém umožňuje zásilky i jejich pohyb optimalizovat, šetřit čas a zvyšovat kvalitu, aby nedocházelo ke zbytečným transferům z jedné části skladu do druhé apod.
V samotných skladových halách již automatizaci využíváme a také zde hodně závisí na typu skladovaného zboží. Třeba v našem plně automatizovaném vysokoregálovém skladu v německém Memmingenu s výškou 33 metrů využíváme automatické vykládací systémy, automatickou paletizační stanici a osm regálových zakladačů s kolejnicovým vedením. Přes relativně malý půdorys má sklad velkou výtěžnost. U drobných dílů je automatizace mnohem progresivnější, tam může být řešením třeba systém AutoStore, kdy obsluha nechodí za zbožím, ale zboží za lidmi a systém je automaticky dodává na kompletační pracoviště.
Zajímavou inovací je i využití exoskeletů, které využíváme ve skladu v Letohradu. Zde zaměstnanci manipulují s náklady o hmotnosti kolem 30 kg a exoskelet pro ně představuje významnou pomoc. Plánujeme je rozšiřovat i na další pracoviště. Na pravidelné vykládání unifikovaného produktu, třeba kartonů z kamionu, lze využít robota, ale v případě neuspořádaného nákladu různých typů zboží je jeho nasazení komplikované a mnohem lépe to zvládne pracovník posílený podporou exoskeletu, jenž mu nejen umožňuje významně zvýšit produktivitu, ale velmi zásadně chrání jeho zdraví.

Nicméně pokrok při zavádění inovací zaznamenaly u Dachseru i další technologie…
Ano, máte pravdu. To, co jsme výrazně rozšířili a propojujeme s ostatními systémy, je telematika. Na všech našich výměnných nástavbách jsou instalována GPS zařízení, která monitorují pozici jednotlivé výměnné nástavby, což umožňuje sledovat, kde se zboží aktuálně nachází. Podle toho lze plánovat příjezd a organizovat práce na terminálu. Tento systém jsme zavedli téměř na všech 9 tisících výměnných nástavbách v naší logistické síti a všechny nám i zákazníkům dávají příslušná data na jedno kliknutí.
Logistika je prostě obor, který velmi rychle absorbuje nejmodernější technologie a nás velmi těší, že jsme u mnohých jedni z prvních, kteří je v našem oboru využívají. To je příklad zmiňované technologie digitálního dvojčete, která by se mohla stát dalším významným milníkem v logistice. Alespoň podle našeho oddělení výzkumu a vývoje, které na podobných projektech pracuje s nezávislými vědeckými kapacitami z celého světa.

Josef Vališka
Foto: Dachser Czech Republic

 
Publikováno: 16. 12. 2024 | Počet zobrazení: 34 článek mě zaujal 2
Zaujal Vás tento článek?
Ano